Meillä on meneillään mielenkiintoinen projekti joka on konkreettinen osoitus Internet-markkinoinnin voimasta. Valitettavasti en voi kertoa asiakkaan nimeä tässä vaiheessa, mutta projektin loputtua kirjoitamme aiheesta ”case study”-artikkelin.
Rakensimme pari viikkoa sitten markkinointikampanjan jossa yhdistämme Facebook- ja Google-markkinoinnin menetelmiä. Loimme Facebook-sivun, perinteisen kampanjasivun nettiin, sekä Facebook- ja Google-mainoskampanjat. Kohdistimme kampanjat kohderyhmille joita asiakkaamme tuote todennäköisesti kiinnostaa. Tavoitteena on siis myydä asiakkaamme tuotetta niin paljon kuin mahdollista.
Sovellamme projektissa kahta tärkeää elementtiä:
- Sähköpostimarkkinointia
- Liikenteen ohjaamista
Tämä tarkoittaa sitä, että rakennamme sähköpostilistaa, jolle markkinoimme asiakkaamme tuotetta. Listaa rakennamme ajamalla liikennettä Facebookista ja Googlesta.
Ensimmäisen viikon aikana keräsimme 1700 ”Facebook-tykkääjää” ja 1500 sähköpostiosoitetta. Koska osa ”tykkäjistä” on myös sähköpostilistalla, arvioimme että keräsimme viikon aikana uniikkeja liidejä noin 2500 kappaletta.
Rahaa käytimme ensimmäisen viikon aikana reilut 500 euroa. Tästä voidaan laskea että yksi liidi maksoi meille noin 20 centtiä.
Mikä tässä on merkittävää?
Tyypillisesti mainostaja maksaa liideistä (sähköpostiosoite) noin 3-6 euroa markkinasta riippuen. Me siis maksoimme moninkerroin pienempää hintaa per liidi. Toki usein liidin määritelmä käsittää myös muita tietoja kuin sähköpostiosoite, mutta mielestäni sähköpostiosoite on useimmiten riittävä.
Lisäksi on tärkeää huomata että klikkejä kampanjamme keräsi huomattavasti enemmän kuin liidejä, sillä jokainen mainosta klikkaava ei kirjaudu sähköpostilistalle tai klikkaa Facebookin ”tykkää”-nappia. Vaikka kampanjoidemme konversio on korkea, ei se koskaan ole toki 100%.
Kuinka me pääsemme tällaisiin lukemiin?
Olen sanonut asiakkaille että osaamme optimoida mainontaa niin että sitä näkee vain potentiaalinen kohderyhmä, ja sen vuoksi kampanjamme ”hukkaklikkien” määrä on todella pieni. Mainontaan kulutettu raha käytetään siis hyvin tehokkaasti.
Optimointi on ehdoton edellytys tehokkaalle Internet-markkinoinnille, mutta itse asiassa kyse on laajemmasta osaamisesta. Me teemme töitä asiakkaiden kanssa joiden kohderyhmän me tunnemme paremmin kuin omat taskumme. Tiedämme hyvin tarkkaan mistä kohderyhmän edustajat ovat kiinnostuneita, mitä he tyypillisesti elämässään tekevät, keitä he tuntevat, missä he liikkuvat Internetissä, jne. Ilman kohderyhmien tarkkaa tuntemusta ja ymmärtämystä emme pystyisi saavuttamaan yllä mainittuja lukemia.
Päästäksesi hyvin mataliin Internet-markkinoinnin kustannuksiin ja korkeisiin konversiolukuihin sinun tulee oppia tuntemaan kohderyhmäsi todella hyvin. Siihen kannattaa panostaa paljon aikaa. Meillä on tiettyjen kohderyhmien tuntemisesta kymmenien vuosien yhteenlaskettu kokemus, ja aina kun aloitamme projektin uuden kohderyhmän kanssa, käytämme useita päiviä pelkästään kohderyhmän oppimiseen.
Projekti jatkuu edelleen. Tavoitteena on saada +10,000 Facebook-tykkääjää ja +5000 sähköpostiosoitetta kohtalaisen lyhyessä ajassa. Eiköhän me onnistuta.
2 kommenttia
Teemu Kinnunen & #183;7.12.2010 23:04
Mielekiintoista..erittäin mielenkiintoista!
Itseasiassa myös tehokas hakukoneoptimointi pohjautuu vankkaan tieto&taitoon. Sisällön on oltava uniikkia ja arvokasta. Siinäkin asiassa auttaa, jos tietää ja tuntee lukijakuntansa.
Muistahan pitää meidät ajan tasalla uusimmista projekteistasi!
Teemu kiittää ja kuittaa
Skiexpon ja BoardExpon Facebook-kampanja « Fiercer Media & #183;1.6.2011 11:01
[…] “2111 liidiä 7 päivässä ja reilusti lisää myyntiä”. Myös postauksessa “1700 tykkääjää ja 1500 sähköpostiosoitetta viikossa” Marko kuvaa kampanjan rakentamiseen tehtyä työtä. Huomaa Markon tällöin asettama oma […]
Kommentointi on suljettu.