Facebook pudotti todellisen pommin joulun aikoihin rajoittamalla orgaanista näkyvyyttä rajusti.
APUA!
Monet asiakkaistamme ja yritäjäkavereistani aloittivat välittömän panikoinnin ja Facebookin tuomiopäivän julistuksen. Ei toki ihme, sillä monelle asiakkaistani orgaanisen näkyvyyden pudotus ilmeni VÄLITTÖMÄNÄ liikevaihdon laskuna. Se jos mikä ainakin pienyrittäjää rassaa.
Mistä on kyse?
Muutoksessa on yksinkertaisesti kyse siitä että Facebook haluaa kuluttajilta bisneksille muodostuvasta jatkuvasta rahavirrasta suuremman siivun. Facebook on vain hieman ahneempi kuin aiemmin, ei sen erikoisempaa.
Panikointi on kuitenkin turhaa. Facebook ei ole tuhoutumassa tai katoamassa, eikä bisnesten rahantulo ole häviämässä JOS bisnekset vain osaavat SOPEUTUA muuttuvaan tilanteeseen.
Samanlainen ilmiö koettiin muutama vuosi sitten Google AdWordsin kanssa kun Google jäädytti mainostilejä oikein urakalla. Minäkin sain kunnian eräänä aamuna avata sähköpostiviestin jossa tylysti todettiin että ”mainostilini on jäädytetty, eikä sitä enää avata”.
Karua.
Voe berdaani, että Lapin junttia rupes ressaamaan. Onhan se toki ahdistavaa, mutta kun tänä päivänä katson taaksepäin, niin minulla on nyt uuseita uusia AdWords-tilejä, ja teen niillä enemmän liikevaihtoa kuin silloin kun tilini suljettin.
Online-mainonnan maailma elää ja muuttuu hyvin nopeasti. Varmaa on vain se, että jättiläiset kuten Google ja Facebook haluvat TEHDÄ RAHAA, mutta ilman mainostajia, kuten sinä ja minä, ne eivät pärjää. Vaikka Facebook ja Google tekevät ajoittain muutoksia jotka pudottavat mainostajan tuloja hetkellisesti, eivät ne pitkällä aikavälillä pärjää ilman meitä. Siksi me mainostajat olemme näille jättiläisille ensisijaisen tärkeitä.
Vaikka jokainen muutos ei olisikaan suotuisa, on mainostajan tärkeää tietoisesti sopeutua muutokseen.
Mitä, mitä, mitä? Mitä ”sopeutuminen” käytännössä tarkoittaa?
Tässä konkreettinen esimerkki siitä miten minä olen nopeasti sopeutunut Facebookin viimeisimpään muutokseen:
Teimme asiakkaideni kanssa ensimmäiset käytännön havainnot joulun tienoilla kun Facebook-postausten näyttömäärät putosivat todella rajusti. Esimerkiksi erään asiakkaani joulun alla julkaisema postaus saavutti noin 25 miljoonaa näyttöä, mutta joulun jälkeen miljoonan näytön saavuttaminen osoittautui jo vaikeaksi.
Alkoi ankara aiheeseen perehtyminen, eli artikkeleiden hakeminen ja lukeminen. Pian ymmärrettiin että Facebook rajoittaa orgaanista näkyvyytä, ja pian tämän jälkeen alkoi tulla huolestuneita viestejä ja puhelinsoittoja tyyliin: ”meneekö investointimme nyt hukkaan?”, tai ”miten Facebook voi tehdä tällaista? Mehän olemme ostaneet yhteisömme rahalla!”
Niinpä. Vaikka se tuntuu ikävältä, niin jättiläisen rinnalla kasvavien täytyy hyväksyä jättiläisen säännöt, tai sitten etsiä joku muu kasvustrategia.
”Eipä hosuta vielä!”, totesin monelle. ”Tutkitaan. ja TESTATAAN”.
Tajusin että Facebook haluaa meidän sijoittavan enemmän rahaa TYKKÄÄJILLE MAINONTAAN, joten ei muuta kuin TESTAAMAAN.
Rakensin kasapäin kampanjoita joissa testasin agressiivisempaa tykkääjille mainostamista usealla toisistaan hyvin erilaisella markkinalla.
Tulokset vaihtelivat kehnosta loistaviin.
Mikä kuitenkin on meidän kaikkien liiketoimissa se TÄRKEIN MITTARI?
No KUNINGAS ROI tietysti!
Mainostajat jotka EIVÄT aktiivisesti mittaa bisneksensä ROIa alkavat nopeasti panikoida ja tehdä hätäisiä ratkaisuja. Toisaalta mainostajat jotka aktiivisesti MITTAAVAT ROIa, päättävät ensin TESTATA ja MITATA, ja vasta sen jälkeen tehdä johtopäätöksiä.
Testini usealla eri markkinalla kertoi minulle että Facebookista lähes ”passiivisena” tuleva raha, eli myyntipromojen orgaanisen näkyvyyden kautta tuleva myynti on pienentynyt, mutta myös TYKKÄÄJILLE MAINOSTAMALLA voi edelleen tehdä KOVAA TILIÄ. Nyt tilanne vain on toinen, ja tulos riippuu hyvin paljon myytävästä TUOTTEESTA ja maksullisen mainonnan KONVERSIO-OPTIMOINNISTA.
Minusta muutos on ollut POSITIIVINEN!
Otan muutoksen ilolla vastaan koska se PAKOTTAA minua testaamaan tuotteideni menekkiä markkinalla. Tekemällä jokaiselle tuotteelle agreessiivsta testiä ja konversio-optimointia havaitsen hyvin nopeasti heikot ja potentiaaliset tuotteet. Toisin sanoen saan mielettömän tärkeää dataa markkinan kiinnostuksen kohteista, ja sen tiedon avulla voin tehdä huomattavasti valitstuneempia ja matalamman riskin hankintoja, tai löytää kokonaan uusia tuoteideoita.
Testieni aikana havaitsin myös, että aivan uudenlaiset tuotekombinaatiot myyvät paremmin kuin yksittäiset tuotteet, vaikka kombinaation hinta on KALLIIMPI kuin yksittäin ostettuna. Kuluttajien käyttäytymistä ei kannata arvailla vaan päätellä empiiristen havaintojen kautta.
Mitä sinun tulisi nyt siis tehdä?
Aivan aluksi unohda ”ressi ja paniikki”. Vaikka liikevaihtosi ja investoidun pääoman tuottoprosenttisi saattoivat pudota joulun takaisesta, voivat ne nousta vielä korkeammalle kuin aiemmin.
Seuraavaksi lähde systemaattisesti testaamaan jokainen tuotteesi mainostamalla sitä tykkääjillesi. Hyödynnä Facebookin konversiopikseliä, ja ENNEN KAIKKEA tee aktiivista KONVERSIO-OPTIMOINTIA löytääksesi tykkääjiesi joukosta ne alikohderyhmien ja mainosluomustesi kombinaatiot jotka tuovat korkeinta ROIa!
Tee kymmeniä kampanjoita joissa testaat esimerkiksi sukupuolen ja ikäryhmät, sekä kiinnostuksen kohteet, ja jopa siviilisäädyn. Näidne lisäksi testaa kymmeniä eri kuvia. ÄLÄ testaa näitä kaikkia yhtä aikaa, vaan pieni osa kerrallaan ”split-testauksen” periaatetta noudattaen.
Näin kun toimit, niin pääset parissa viikossa tämän muutoksen yli. Jos koet, että et osaa tai halua tehdä tätä yksin, niin soita tai meilaa meille. Me autamme sinua.
1 kommentti
Kooste Facebook-markkinoinnista | Saloheimo.com & #183;21.9.2014 13:56
[…] Orgaanisen näkyvyyden väheneminen (Fiercer Media) […]
Kommentointi on suljettu.