Vantaalle, Pyhtäänkorventielle, avattiin lokakuun ensimmäisenä päivänä uusi lentokenttäpysäköinti, Flypark Helsinki.

Olimme mukana palvelun lanseerauksessa Facebook-kampanjalla.

Kampanjoinnin tavoitteena oli saada mahdollisimman moni tietämään Flyparkista ja samalla jo tarvittaessa varaamaan paikkansa ennakkoon.

Tavoitteina olivat tiivistetysti siis:

– Näkyvyys/tunnettuus potentiaalisen kohderyhmän parissa

– Facebook-tykkääjien ja palvelun uutiskirjeen tilaajien määrän kasvattaminen (= tuleva markkinointivaranto asiakkaalle)

– Myynti eli ennakkovarausten määrä jo ennen palvelun avaamista

Taktiikaksi valittiin jo ”perinteinen” arvontakampanja. Arvontaan tehtiin ”länderi” (applikaatiosivu Facebookissa), johon ohjasimme äärimmäisen kohdennettua mainosliikennettä. Samalla rakensimme sivun sisältösuunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa. Facebook-sivun sisällössä jaettiin niin tietoa palvelusta kuin myös kevyempää, hauskaa materiaalia sekä tietoa lentokentän aikatauluista ynnä muuta lentämiseen liittyvää. Samoin kerrottiin ”tarinaa” itse palvelun lanseeraamisen edistymisestä, muun muassa postattiin kuvia itse parkkialueen ja toimitilojen edistymisestä ennen avajaisia.

Kampanja oli menestys. Saimme asiakkaalle noin kuukaudessa vajaa 6000 Facebook-tykkääjää sekä sähköpostilistalle noin 1000 tilaajaa. Asiakkaan omien sanojen mukaan myös ”ennakkotilausten määrä ylitti odotuksemme” ja heti avajaisista lähtien asiakkaita on myös riittänyt paikalle jatkuvasti.

”Seuraajien” ja ”liidien” lisäksi tämän kaltaisella kampanjoinnilla saavutetaan myös massiivisia määriä näyttömainontaa ja tätä kautta saadaan yleisön tietoisuutta asiasta yleisesti edistettyä.

Toki tässä kampanjassa ”kotiläksyt” oli tehty myös todella hyvin asiakkaan puolesta. Jälkikäteen analysoituna voisi luetella muun muassa seuraavia seikkoja, miksi lanseeraus onnistui:

– Erittäin hyvä liikepaikka, lähempänä kenttää kuin aikaisemman vastaava palveluntarjoajat

– Palvelukonsepti ja -prosessi todella hyvin mietitty, ”jos teet jotain mitä muutkin tekevät, tee se paremmin

– Brändin ilme ja nettisivu hyvin ja suunnitelmallisesti toteutettu, toteutus Mediapool. Muun muassa sivulla varausjärjestelmä toteutettiin tarkasti asiakkaan tarpeisiin räätälöitynä. Jos vastaavat kehityshommat muuten kiinnostavat voimme varauksetta suositella Mediapoolin palveluja.

– Valmius ottaa riskiä ja panostaa ennakkomarkkinointiin rohkeasti

– Valmius ”avata” jo keskeneräistä tuotetta ja tuoda kehitysprojekti avoimesti potentiaalisten kommentoitavaksi ja arvioitavaksi jo ennen lanseerausta. Tämä tapahan on nykyään digitaalisessa maailmassa hyvin yleinen, mutta yllättävän harvoin edelleen käytössä fyysisten tuotteiden tai palveluiden parissa!

– Edelliseen liittyen: tarinankerronta tuotteen/palvelun taustoista ja kehityksestä. Väittäisin, että lähes mistä vain saa mielenkiintoista tarinaa, jos henkilöt taustalla avoimesti uskaltavat ”heittäytyä” mukaan.

– Kohdennettu ja optimoitu mainonta edellisten seikkojen tukena – kerätään sitoutuneita potentiaalisia asiakkaita jo ennen lanseerausta, jolloin on varmaa, että ainakin jossain määrin kauppa käy jo heti alusta alkaen. Samalla opitaan koko ajan lisää palvelun kohderyhmistä ja voidaan kehittää markkinointia sekä itse tuottettakin saadun datan mukaan.

– Kokenut yrittäjä/vetäjä, joka pitää langat käsissään (olennainen seikka tämäkin)

Jälleen kerran voi todeta myös sen, että mikäs on hyvää tuotetta markkinoitaessa. Facebook sopeutuu erityisesti tuotteiden markkinointiin, joilla on uutuusarvoa tai niin sanottua tilausta kohderyhmässään. Facebookin avulla on usein myös suhteellisen nopeaa tehdä markkinatutkimusta, jolla selvitetään juuri tuota markkinan ”imua”. Yhtä kaikki on myös selvää, että oli tuote tai palvelu sitten mikä tahansa, niin avoin kerronta taustoista, kehityksestä, ihmisistä taustalla jne. on tätä päivää ja miettimällä sisällön hyvin lähes minkä tahansa liiketoiminnan markkinointia voidaan tehostaa sosiaalisen median avulla.