Meillä oli tänään mielenkiintoinen keskustelu kaverini kanssa. Eräällä yrityksellä on meneillään projekti julkisen hallinnon asiakkaan kanssa, ja tässä projektissa on yhtenä tavoitteena toteuttaa extranet.

Siis mikä?

Joko olen elänyt kiven alla tai olen muuten vain pihalla kuin lumiukko, sillä en ole kuullut puhuttavan intranetistä ja extranetistä enää 10 vuoteen. Mikä se ”extranet” itse asiassa onkaan?

Okei, toki tiedän mistä on kyse. Kunhan yritän herättää keskustelua raflaavaan tyyliin…

Wikipedian mukaan ”ekstranet tai extranet on yrityksen tai muun yhteisön ja asiakkaan tai yhteistyökumppanin välinen Internet-teknologiaa hyödyntävä suljettu verkkopalvelu. Ekstranet-palvelun kohderyhmänä ovat ainoastaan yrityksen halutut sidosryhmät. Esimerkkinä ekstranet-palvelusta voidaan pitää vaikkapa yhdistyksen jäsenistölleen tarjoamaa suojattua sivustoa, jolta löytyy yhdistyksen sisäistä aineistoa ja jäsenistön yhteystiedot.”

Okei. Kyselin kaveriltani että mitä kaikkea tietoa siellä toteutettavassa extranetissä sitten liikutellaan. Vastaus kuului ”no ainakin yhteystietoja, muistioita ja jotain suunnitelmia”.

Mennään suoraan asiaan.

Extranetin toteuttaminen voi olla kallis ja aikaa vievä projekti, varsinkin jos se toteutetaan kompleksilla teknologialla ja asiakkaalle kustomoituna. Toki helpoimmillaan se voi olla salasanasuojattu wikisivusto, mutta wikisaitin ylläpidon haastavuuden vuoksi se ei taida soveltua julkisen hallinnon asiakkaille. Tiedä häntä, mutta joka tapauksessa ratkaisu pomminvarmasti vaatii enemmän rahaa, aikaa ja ihmisiä kuin meidän simppeli ”extranet-ratkaisumme”.

Fiercer Media on rakentanut useita verkkopalveluita sekä itselleen että asiakkailleen. Tiimimme on ollut pitkään täysin virtuaalinen, ja lisäksi monet yritykset joiden kanssa olemme toimineet ovat ulkomaisia. Kaikki informaatio on liikkunut tietokoneelta toiselle, sillä ns. ”face-to-face”-tapaamisia pidämme yllättävän harvoin. Itse asiassa olemme pakon edessä joutuneet keksimään ja kehittämään äärimmäisen yksinkertaisia, helppoja, nopeita ja KUSTANNUSTEHOKKAITA ratkaisuita omiin tarpeisiimme.

Meidänkin projekteissa on tarve ”extranetille” vaikka emme ratkaisua sellaiseksi ole koskaan kutsuneet. Meilläkin on siis jokaisessa projektissa ”extranet”, mutta uskallan väittää sen olevan kymmeniä tai jopa satoja kertoja halvempi, nopeampi ja helpompi ratkaisu kuin mitä esimerkiksi kaverini työnantaja asiakkaan kanssa juuri nyt suunnittelee.

Yksinkertaisuutta peliin

Mikä se niin järisyttävän hieno systeemi sitten on että pitää oikein hehkuttaa?

Ratkaisumme on yksinkertaisesti 37Signalsin Basecamp + Highrise.

37Signals on amerikkalainen yritys johon kannattaa tutustua vaikka ei heidän tuotteitaan koskaan käyttäisi, sillä Jason Friedin johtamasta 37Signalsista voi oppia paljon. Heillä on yli 3 miljoonaa (!) asiakasta joihin lukeutuvat muun muassa Kelloggs, Patagonia, Twitter, Adidas, Sun, Amnesty International ja WWF.

Basecamp on äärimmäisen yksinkertainen, helppokäyttäinen ja vain kaiken olennaisen sisältävä projektinhallintajärjestelmä. Basecampia käyttää yli miljoona ihmistä, ja sen rajapintaa vasten voi koodata vaikka omia lisäosia. Tsekkaa itse miltä Basecamp näyttää.

Highrise taasen on webpohjainen järjestelmä jonka avulla pidät yhteyttä asiakkaisiin, työntekijiöhin, partnereihin, ”liideihin”, toimittajiin, alihankkijoihin, jne. Highrisen avulla voi hallita ”diilejä” ja liittää ne kontakteihin ilman uskomattomia Excel-virityksiä tai monimutkaisia SAP- ja Oracle-systeemeitä. Lyhyesti sanottuna Highrise on äärimmäisen yksinkertainen ja käytännöllinen asiakkuudenhallintajärjestelmä.

Se mitä haluan tällä blogipostauksella sanoa, on että kaikkea ei oikeasti tarvitse tehdä monimutkaisesti ja vaikeasti. Alussa mainitussa projektissa on mukana kasapäin erilaisia ”päälliköitä” ja ”koordinaattoreita” toteuttamassa alihankkijan kanssa suhteellisen kallista extranet-järjestelmää.

Miksipä he eivät sitten tsekkaisi Basecamp + Highrise kombinaatiota?

Kaverini vastaus oli ”no ne varmaan näkee tietoturvan ongelmana”.

Hetkinen! 37Signalsilla on yli 3 miljoonaa asiakasta joiden mukaan mahtuu maailmanluokan suuryrityksiä. Eivätkö he pelkää tietoturvansa puolesta? Ei, kyllä 37Signals todellakin osaa tietoturvan siinä missä vaikkapa savolainen 4 hengen ohjelmistopaja. Tsekkaa lisätietoja täältä.

Mitä nämä huikean edistykselliset ratkaisut sitten maksavat? Me tarvitsemme ulkomaisten alihankkijoidemme vuoksi ajanseurantaa, joten olemme valinneet Basecampin hinnastosta ”premium”-vaihtoehdon. Highrisen osalta meille riittää ”plus”-ratkaisu, joten kaikenkaikkiaan Fiercer Media maksaa ”extranetistään” $150 per kuukausi. Parasta tässä on että näitä kahta järjestelmää käytetään kaikissa meidän projekteissa, sillä Basecampiin ja Highriseen voi tehdä useita projekteja ilman että datat mitenkään menevät sekaisin. Asiakkaillamme ja partnereillamme on pääsy omiin projekteihin, sillä myös näkyvyyttä voi rajata hyvin helposti.

Ei paha, vai mitä?

Ei kaikkea kannata tehdä vaikeimman kautta.