Mietin, että ”kyllähän tähänkin postaukseen pitää saada joku sairaan naseva otsikko…”
Äh, ei jaksa vaikka David Ogilvy heittää saletisti volttia haudassa…
Homman nimi on, että tässä on lueteltuna ja lyhyesti kuvailtuna kaikki ne perusasiat, mitä sinun tulee tietää Facebook-mainosten eri tyypeistä, ja sillä selkis. Enjoy!
Erilaisia mainosten alatyyppejä on Facebookissa kokonaiset 39 kappaletta. Tässä tämän artikkelin ykkösosassa paneudumme kokonaan niin sanottuihin Premium-tyypin mainoksiin. Halvemman hintaluokan ”Marketplace” mainonnasta postaamme artikkelin toisen osan piakkoin.
Huomaa, että alla olevat tiedot perustuvat Facebookin meille 15.8.2012 lähettämiin tietoihin. Facebook kuitenkin muokkaa mainosalustaa vähän väliä ilmoittamatta siitä mainostajille, joten varaudu siihen, että huomenna mainosalusta voi näyttää ihan erilaiselta kuin tänään.
Facebook-mainokset jakautuvat kahteen pääkategoriaan
Facebook-mainoksia Full Tilt monojen Facebook-sivulla.
Facebook jakaa mainokset kahteen kategoriaan:
- Premium Ads
- Market Place Ads
Facebook Premium Ads -mainokset paksulle lompakolle
Premium Ads-mainokset ovat Facebookin etusivulla näkyviä mainoksia jotka Market Places Ads-mainoksista poiken antavat mahdollisuuden tavoittaa helpommin suuremman määrän ihmisiä Facebookin etusivun kautta.
Lisäksi Premium Ads -mainokset mahdollistavat paremman interaktion kohderyhmän kanssa, joka käytännössä tarkoittaa, että Facebook-käyttäjät voivat suoraan Premium Ads-mainoksesta muun muassa
- Tykätä mainostajan Facebook-sivusta tai statuspäivityksestä
- Vastata kysymykseen
- Osallistua tapahtumaan
- Katsoa kuvan, videon tai linkin
Premium Ads -mainosten voima on siinä, että ne näyttävät Facebook-sivujen statuspäivityksiltä, eivätkä mainoksilta. Tästä johtuen Facebook-käyttäjät reagoivat Facebookin etusivulla näkyviin Premium Ads -mainoksiin perinteisiä Facebook-mainoksia herkemmin.
Premium Ads -mainosten arvo on myös siinä, että Facebook-käyttäjät voivat jo suoraan mainoksesta nähdä kuinka monet heidän ystävistään ovat reagoineet mainokseen tykkäämällä brändistä. Nielsenin tutkimusraportin (“Advertising Effectiveness: Understanding the value of a Social Media Impression” – Nielsen Company, 2010) mukaan mainoksen muistaminen paranee 68%, sekä tietoisuus mainosviestistä tuplaantuu, kun Facebook-käyttäjä näkee ystävän nimen liitettynä mainokseen.
Psykologisesta näkökulmasta katsottuna Facebookin Premium Like Ads -mainosten teho on siinä, että Facebook-käyttäjien luottamus brändiä kohtaan kasvaa kun he näkevät ystävien tykkäävän brändistä. Lisäksi käyttäjien todennäköisyys toimia samoin kun ystävä kasvaa, sillä ihmisillä “laumaeläiminä” on tapana toimia kuten muut jotka edustavat samoja arvoja ja näkemyksiä. “Suomeksi sanottuna” Facebook-käyttäjät “kuuntelevat” brändin mainosviestiä paremmin kun he kuulevat siitä kaveriltaan.
Jos jostain syystä kukaan Facebook-käyttäjän ystävistä ei tykkää brändistä, näyttää Premium Like Ads -mainos kaikkien siihen saakka brändistä tykänneiden määrän. Mitä suurempi tykkääjien määrä on, sitä suurempi on todennäköisyys, että mainoksen nähnyt klikkaa myös “tykkää”-nappia. Kirjassaan “Guru-markkinointi”, Jari Paranteinen selittää ilmiötä termillä “lauman paine”.
Premium Ads-mainokset jakautuvat kolmeen eri pääryhmään sekä näiden alla yhteensä yhdeksääntoista(!) erilaiseen alatyyppiin
Premium Page Post -tyypin mainokset
- Kuva-mainos (Page Post Photo Ad)
- Video-mainos (Page Post Video Ad)
- Kysymys-mainos (Page Post Question)
- Statuspäivitys-mainos (Page Post Ad)
- Tapahtuma-mainos (Page Post Event Ad)
- Linkki-mainos (Page Post Link Ad)
- Sivun tykkääminen (Page Like Sponsored Story)
- Sivujulkaisun tykkääminen (Page Post Like Sponsored Story)
- Kommentin tykkääminen (Page Post Comment Sponsored Story)
- Aplikaation / pelin pelaaminen (App Used / Game Played Sponsored Story)
- Aplikaation jakaminen (App Shared Sponsored Story)
- Paikkatieto (Check in Sponsored Story)
- Osoitetieto (Domain Sponsored Story)
- Kysymykseen vastaaminen (Question Vote Sponsored Story)
- Tapahtumaan osallistuminen (Event RSVP Sponsored Story)
- Standardi-mainos (Standard Ad)
- Standardi-videomainos (Video Standard Add)
- Aplikaatio-mainos (App Ad)
- Aplikaation videomainos (Video App Ad)
Premium Page Post -tyypin mainokset
1. Premium kuva-mainokset
Premium kuva-mainoksessa Facebook-käyttäjä näkee Facebookin etusivulla suurikokoisen mainoksen, joka käytännössä on mainostajan Facebook-sivullaan julkaisema kuvasta ja tekstistä koostuva statuspäivitys.
Esimerkki Premium-tason kuvamainoksesta.
Premium kuva-mainoksen vaatimukset ovat:
- Tekstiä korkeintaan 90 merkkiä
- Kuva 168 x 128 px
- Kuvan muotosuhde 4:3
Premium-tason kuvamainoksen vaatimukset.
2. Premium video-mainokset
Premium video-mainoksessa Facebook-käyttäjä näkee Facebookin etusivulla suurikokoisen mainoksen, joka käytännössä on mainostajan Facebook-sivullaan julkaisema videosta ja tekstistä koostuva statuspäivitys.
Esimerkki Premium-tason videomainoksesta. Rock on, Jukka!
Klikattuaan videomainosta Facebook-käyttäjä näkee mainostajan video isokokoisena, sekä voi halutessaan tykätä, kommentoida ja jakaa videoa.
Premium-tason videomainos laajennettuna. Jukka is da man!
Premium video-mainoksen vaatimukset ovat:
- Tekstiä korkeintaan 90 merkkiä
- Kuva 185 x 104 px (Video Thumbnail), 140 x 104 px (YouTube Thumbnail)
Premium-tason videomainoksen vaatimukset.
3. Premium kysymys-mainokset
“Kyselytutkimuksen” tavoin toimiva Premium kysymys-mainos rohkaisee Facebook-käyttäjiä interaktioon brändin kanssa. Kysymys-mainoksen voima liittyy siihen, että vastattuaan kysymykseen Facebook-käyttäjä näkee kuinka kaikki Facebook-käyttäjät tai vain hänen ystävänsä vastasivat kysymykseen.
Esimerkki Premium-tason kysymysmainoksesta.
Jos Facebook-käyttäjä klikkaa kysymyksen mainostekstiä, aukeaa hänelle suurikokoinen ikkuna jossa hän voi vastata kysymykseen, kommentoida, sekä jakaa kysymyksen kaveripiirilleen.
Premium-tason kysymysmainos laajennettuna.
Kysymykseen vastaamisen jälkeen Facebook-käyttäjän omalle seinälle generoituu automaattisesti merkintä kyselyyn osallistumisesta. Lisäksi hän näkee kyselyn sen hetkiset tulokset ja äänimäärät.
Facebook-käyttäjä näkee kysymys-mainoksen.
Premium-tason kysymysmainoksen tuloksia.
Premium kysymys-mainoksen vaatimukset ovat:
- Näyttää tasan 4 vastausta, tai
- Näyttää 3 vastausta + “katso lisää”
4. Premium teksti-mainokset
Premium teksti-mainoksessa on kyse yksinkertaisesta tekstimuotoisesta statuspäivityksestä jota käytetään Facebookin etusivulla näkyvänä mainoksena. Tekstimainos voi olla varsin tehokas keskustelun herättäjä jos mainostaja esimerkiksi kysyy kysymyksen tai esittää vahvoja mielipiteitä mainoksessa.
Premium teksti-mainosten vaatimukset ovat:
- Tekstiä korkeintaan 150 merkkiä
- Ei muuta mediaa
Premium-tason tekstimainoksen vaatimukset.
5. Premium tapahtuma-mainokset
Premium tapahtuma-mainos on tehokas keino tavoittaa suuri määrä potentiaalisia tapahtumaan osallistujia. Tapahtumamainoksen kautta Facebook-käyttäjät voivat ilmoittautua tapahtumaan suoraan mainoksesta, sekä tykätä ja jakaa tapahtumakutsua kavereilleen.
Esimerkki Premium-tason tapahtumamainoksesta.
Ilmoittauduttuaan tapahtumaan generoituu Facebook-käyttäjän seinälle automaattisesti ilmoitus joka näkyy käyttäjän kavereille. Tämä tuo mainostajalle myös ilmaista viraalia liikennettä.
Premium tapahtuma-mainoksen vaatimukset ovat:
- Tekstiä korkeintaan 90 merkkiä
- Kuva 75 x 75 px
Premium-tason tapahtumamainoksen vaatimukset.
6. Premium linkki-mainokset
Premium linkki-mainoksessa on kyse siitä, että mainostajan Facebook-sivullaan julkaisema kuva ja linkki näkyvät Facebookin etusivun Premium-mainoksessa. Facebook-käyttäjät voivat tykätä ja kommentoida, sekä luonnollisesti klikata linkkiä jolloin käyttäjä ohjataan mainostajan haluamalle websivulle.
Premium linkki-mainoksen vaatimukset ovat:
- Tekstiä korkeintaan 90 merkkiä
- Kuva 75 x 75 px
Premium-tason linkkimainoksen vaatimukset.
Premium Sponsored Stories -tyypin mainokset
7. Sivuntykkäämistarina
Sivuntykkäämistarinassa on kyse siitä, että organisaation Facebook-sivun profiilikuva näkyy etusivun oikeassa laidassa. Samassa yhteydessä näkyvät myös kaverisi, jotka jo tykkäävät kyseisestä sivusta. Mainostyypin ensisijainen tavoite on lisätä sivujen tykkääjien määrää ja näin ollen suoraan mainosta klikkaamalla käyttäjä voi myös tykätä mainostettavasta sivusta. Oletus on, että ihmiset tykkäävät helposti samoista kohteista kiun kaverinsa – mikä useimmiten pitääkin paikkaansa!
- Olemassa oleva Facebook-sivu ja sen profiilikuva
- Mainos generoituu automaattisesti Facebook-sivun profiilikuvasta
- Huomaa, että Facebook-sivusi profiilikuvan merkitys korostuu tämän mainostyypin yhteydessä
8. Sivun julkaisun tykkäämistarina
Sivun julkaisun tykkäämistarinassa on kyse siitä, että mainos näyttää Facebook-käyttäjän kaverin (/kaverit), jotka tykkäävät mainostettavan sivuston yksittäisestä julkaisusta.
- Mainostettavan status-päivityksen julkaisu Facebook-sivullasi
- Käyttäjiä, jotka tykkäävät sivusi julkaisusta
9. Sivun julkaisun kommentin tykkäämistarina
Sivun julkaisun kommentin tykkäämistarina näyttää kuvan esim. julkaisemastasi videostasi tai kuvasta sekä linkin siihen ja käyttäjän kommentin.
- Mainostettavan status-päivityksen, kuvan tai videon julkaisu Facebook-sivullasi sekä sen saamat käyttäjien kommentit
- Huom. jotta tämä mainostyyppi toimii, useimmiten tarvitset jo merkittävän kokoisen Facebook-yhteisön, jotta mainos saa näyttöjä tehokkaan määrän
10. Aplikaation tai pelin tykkäämistarina
Aplikaation tai pelin tykkäämistarina näyttää ”thumbnailin” kyseessä olevasta aplikaatiosta tai pelistä ja käytäjän ystävien toiminnot mainoksen yläosassa.
Aplikaation tai pelin tykkäämistarinan vaatimukset ovat:
- Peli tai aplikaatio mainostettavalla Facebook-sivulla
- ”Thumbnail” pelistä tai aplikaatiosta generoituu automaattisesti mainokseen
11. Aplikaation jakamisen tarina
Tämä mainostyyppi kertoo käyttäjälle, että kaverinsa on jakanut mainostettavan sivun aplikaation, ks. esimerkki alla.
- Aplikaatio mainostettavalla Facebook-sivuilla
- ”Thumbnail” aplikaatiosta generoituu automaattisesti mainokseen
12. Paikkatiedon tarina
Tämä mainostyyppi näyttää käyttäjän kavereille kaverin tekemän paikkatietoilmoituksen, ks. esimerkki alla. Mainostyyppi soveltuu etenkin paikallisille yrityksille.
- Yrityksen paikkatiedot Facebookin tiedossa
- Ihmisiä, jotka käyttävät Facebookin paikkatieto (”check in”) toimintoa ko. yrityksen kohdalla
13. Osoitetiedon tarina
Tämä mainostyyppi näyttää käyttäjän kavereille esimerkiksi linkin, jonka käyttäjä esim. jakaa omassa uutisvirrassaan ja joka linkkaa Facebookin ulkopuoliseen osoitteeseen. Mainostyyppiä voidaan käyttää liikenteen ohjaamiseen esimerkiksi yrityksen sivulle Facebookin ulkopuolelle.
- Linkki/osoite Facebookin ulkopuolella
- Käyttäjiä, jotka jakavat osoitettasi uutisvirrassaan
15. Tapahtuman RSVP tarina
Mainos näyttää käyttäjän osallistumisilmoituksen Facebookissa luotuun tapahtumaan.
- Facebook-tapahtuma luotuna
- Käyttäjiä, jotka osallistuvat tapahtumaan
Huomaa muuten, että näistä ”Premium Sponsored Stories” -mainostyypeistä suurin osa on harvoin tai jopa erittäin harvoin käytettyjä, varsinkin Suomessa. Siksi myös käytimme tässä esimerkkeinä Facebookin meille antamia malleja, emmekä kahlanneet itse palvelussa etsien sopivia esimerkkejä. Mainostyyppien harva käyttö tarkoittaa, että mahdollisuuksia onnistumiseen on todennäköisesti vielä vaikka kuinka paljon! Tässä on toki huomioitava se, että moni tämän ryhmän mainostyypeistä vaatii lähtökohtaisesti, että Facebook-sivulla on jo tykkääjiä suhteellisen paljon ja että interaktio käyttäjien kanssa on säännöllistä sekä kohtuullisen suurta määrältään.
Me uskomme, että moni loistava tapa käyttää eri mainostyyppejä on vielä kokonaan keksimättä. Poikkeuksen toki muodostavat kaksi ensimmäistä tämän ryhmän mainosta, jotka ovat kaiken aikaa käytettyjä sekä tehokkaiksi testattuja. Myös aivan viimeistä tapahtumaan liittyvää mainostyyppiä näkee jonkin verran käytössä.
Premium-tyypin standardi-mainokset
Nämä mainokset ovat tyypillisimpiä, ”normaaleita” mainoksia, joita usein näet sivun oikeassa laidassa. Standardi-tyypin mainokset eivät näytä Facebook-käyttäjien kasvoja (profiilikuvaa), mutta saattavat joissakin tapauksissa näyttää Facebook-käyttäjien nimiä, joilla on yhteys mainostettavaan kohteeseen. Suoraan standardimainoksesta käyttäjä ei pysty tykkäämään Facebook-sivusta. Sen sijaan mainoksesta voidaan ohjata aplikaatioon (esimerkiksi niin sanotulle laskeutumissivulle), Facebookin ulkopuoliseen sivustoon (esim. verkkokaupan myyntisivu) tai vaikkapa videoon.
16. Standardimainos
Tämä on tyypillinen, se kaikkein tavallisin Facebook-mainos. Premium versiossa ero halvemman hintaluokan Market Place -mainokseen on, että mainostaja saa automaattisesti näkyvyyden Facebook-käyttäjien etusivulla.
- Otsikko: 25 merkkiä. Huomaa, että jos linkität esimerkiksi Facebook-sivusi aplikaatioon generoituu otsikoksi automaattisesti sivusi nimi
- Mainoksen teksti 90 merkkiä
- Kuva: 110 x 80 px
17. Standardi-videomainos
Standardi-videomainos ohjaa kävijöitä videosisältösi katsojiksi.
- Otsikko: 25 merkkiä
- Mainoksen teksti 90 merkkiä tasan (mainos ei näytä katkaistuja tekstejä)
- Kuva: 110 x 80 px
- Videon pituus alle kolme minuuttia
18. Aplikaation mainos
Mainostaa sivuillasi olevaa aplikaatiota.
- Otsikko: aplikaation nimi (generoituu automaattisesti)
- Teksti 90 merkkiä
- Kuva 110 x 80 px
19. Aplikaation videomainos
Mainostaa sivuillasi olevaa aplikaatiota näyttämällä videomainoksen aplikaatiostasi
- Otsikko: aplikaation nimi
- Teksti 90 merkkiä
- Kuva 110 x 80 px
- Videon pituus alle kolme minuuttia
Facebook Premium-mainokset tilataan digitoimiston kautta
Premium-mainokset sopivat hyvin yrityksille joiden mainosbudjetti on kymmeniä tuhansia euroja. On tärkeää tietää, että yhden Premium-mainoskampanjan minimibudjetti on 5000 euroa + alv. Premium-mainokset ovat nimensä mukaan kalliimman hintaluokan mainosyksiköitä, ja kun niiden avulla lähdetään ohjaamaan liikennettä, ei sitä tehdä enää “taskurahalla”.
Premium-mainokset sopivat hyvin brändimainostajille jotka haluavat tavoittaa suuren yleisön erottuvalla ja sitouttavalla mainonnalla. Premium-mainoksia EI voi luoda itse, vaan ne täytyy tilata Facebookin hyväksymän digitoimiston kautta. Fiercer Media on esimerkki yrityksestä jolla on suora kontakti Facebookiin, ja jonka kautta Facebookin Premium-mainoksia voi tilata.
Luodaksesi Premium-mainoksen yhdessä Fiercer Median tai digitoimistosi kanssa, sinun tulee ensin julkaista kuva, video, kysymys, tekstiä, aplikaatio, tapahtuma tai linkki Facebook-sivullasi. Julkaistuasi yhden tai useamman kerran Premium-mainokseen sopivaa materiaalia tulee sinun pyytää digitoimistoasi rakentamaan Premium-mainokset yhdessä Facebookin kanssa.
Jos harkitset Premium-mainontaa, ja haluat lisätietoja, niin ota yhteyttä!
PS. Tämän artikkelin toinen osa, joka käsittelee Market Place -mainoksia ilmestyy viimeistään ensi viikolla eli pysyhän kuulolla!
2 kommenttia
Anita Huotari & #183;23.8.2012 08:46
Hei Marko ja kiitos vinkeistä! Silti kamala suo.
anita 🙂
Facebook-mainonnan eri tyypit 2: Market Place -mainokset | Fiercer Media & #183;22.8.2012 11:27
[…] Market Place -mainokset jakautuvat samalla tavalla kolmeen erilaiseen kategoriaan kuin kuvattiin aiemessa postauksessa, joka käsitteli Facebookin Premium-mainostyyppejä […]
Kommentointi on suljettu.