Vilkaise alla olevaa kuvaa (klikkaa niin näet suuremman kuvan). Se on kuvakaappaus Facebook-tililtämme jossa ajamme kymmeniä kampanjoita samanaikaisesti. Tässä kuvassa näet yhden kampanjan mainosten dataa. Näet kuinka tämän kampanjan mainoksia on näytetty reilut miljoona kertaa, ja klikkejä on kertynyt vajaat 2500 kpl. Rahaa on poltettu reilut 200 euroa. Keskimääräinen CTR on mukavat 0,144% (meidän hyvän mainoksen alaraja on 0,08%). Kuvassa ei näy raportin aikajakso, mutta se on kampanjan alusta viime viikon keskiviikkoon saakka.

Mainostajan näkökulmasta katsottuna mielenkiintoisin tieto on keskimääräinen 0,09 euron keskimääräinen klikkihinta. Ajamme siis tässä kampanjassa varsin halpaa liikennettä Facebookissa. Tämä kertoo siitä, että kohderyhmä on oikea ja hyvin reagoiva, sekä mainokset kohderyhmää puhuttelevia. Pari mainosta vetää liikennettä jopa 0,05 eurolla, eli juuri ne mainokset ovat niitä joihin meidän kannattaa keskittyä ja siten skaalata liikenteen volyymia maksimiin.

Yleensä ajamme tässä vaiheessa huonoimmat mainokset alas, mutta koska viime viikko oli varsin kiireinen pidimme myös heikoimmat mainokset aktiivisina, kunnes tänään katsoin koko aikajakson raportin ja löysin seuraavia havaintoja.

Mainoksia on tähän mennessä näytetty vajaat 3,5 miljoonaa kertaa, ja klikkejä on kertynyt vajaat 5000. Keskimääräinen CTR on laskenut 0,144% tasolle, kun taas keskimääräinen klikkihinta on pysynyt samassa 0,09 euron tasossa. Rahaa tässä vaiheessa on poltettu vajaat 450 euroa.

Mitä opimme näiden kahden kuvan antamasta datasta?

Markkina vetää hyvin ja mainokset ovat hyviä. Kaikki muut mainokset kannattaa ajaa saman tien alas, paitsi kolmas ja neljäs jotka tuovat yli 2700 klikin jälkeen edelleen reilusti alle 0,1 euron liikennettä. Kannattaa siis fokusoitua näihin mainoksiin ja skaalata liikenne niiden avulla tappiin.

Katsotaan vielä molempien kuvien alaosassa olevaa trendikäyrää joka kertoo klikkimäärien kehityksestä. Klikkimäärät olivat huipussaan viime keskiviikkona, jonka jälkeen trendi on muuttunut laskevaksi. ”Bannerisokeus yllättää”, on alalla tapana sanoa.

Käytännössä tämä markkina on koluttu läpikotaisin arviolta 2-3 viikon aikana. Sen jälkeen klikkihinnat nousevat ehkä 0,15 euron tasolle mikä sinänsä ei ole edelleen paljoa, mutta puolet enemmän kuin tämän hetken parhaiden mainosten klikkihinnat. Olennaista kuitenkin on, että klikkimäärät putoavat dramaattisesti. Tämä johtuu siitä, että markkina tottuu mainoksiin eikä enää klikkaa niitä yhtä ahkerasti kuin alussa.

Tästä opitaan myös, että huippuunsa viritetty Facebook-mainonta vaatii jatkuvaa huoltoa. Se vaatii huomattavasti enemmän työtunteja kuin moni luulee. Toisaalta tuloksetkin Facebookin kanssa voivat olla aivan eri planeetalta kuin esimerkiksi muissa mainoskanavissa.

Kannattaa lukea Facebookin antamaa dataa ja pyrkiä hyödyntämään sitä. Kun paneudut Facebook-mainontaan todella huolella muutaman viikon ajan, on erittäin todennäköistä, että markkinointisi ROI kasvaa kohisten.


3 kommenttia

Hale Okkonen, sosiaalisen median asiantuntija & #183;7.3.2011 20:29

Kiitos jälleen asiallisesta postauksesta. Ammattitaito höystettynä hyvällä meiningillä on aina mielenkiintoista luettavaa:)

Se mikä näitä upeita lukemia seuratessani on mietityttänyt on, että minkälaisia summia yritykset Fiercer Medialle osaamisesta ovat valmiita maksamaan. Kattaako klikkauksista syntyvä säästö asiantuntijapalkkiot?

Ei tokikaan tarvitse liikesalaisuutta paljastaa, tuo klikkimatematiikka vain on niin mielenkiintoinen laji kerrassaan 🙂

Sami Salmenkivi & #183;7.3.2011 21:21

Facebook mainokset toimii parhaimmillaan oikein mainiosti. Minkälaisia konversioprosentteja kyseisillä mainoksilla saitte – eli esim actionit ns. tykkäämiset tms?

Marko & #183;10.3.2011 21:17

Hale, me otetaan 30%:n palkkio koko budjetista. Meidän projektien minimibudjetti on 5000 euroa. Läpinäkyvää ja reilua molemminpuolin. Me ei myydä ns. ”klikkikampanjoita”. Tsekkaa http://fiercermedia.fi/sosiaalinen-media/facebook-mainonta/tee-facebook-mainontaa-ihan-itse/646

Sami, vilkaise http://www.facebook.com/fiercermedia ja sieltä postaus 9.3. klo 17:49. Kuvassa on esimerkki siitä kun kerätään tykkääjiä FB-sivulle. Konversio on useimmiten korkea, kuten tuossa 39%. Tässä yllä olevassa artikkelissa viitataan kampanjaan jossa konversioprosentti vaihtelee 35-50%:n välillä riippuen mainoksesta. Korkeaan konversioprosenttiin pääsee tiukalla kohdentamisella, mainosten split testaamisella, sekä länderin split testaamisella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *