Huh huh.. Isohko projekti on takana, ja tulokset ovat loistavat, mutta siitä tarkemmin tulevassa case study artikkelissa. Nyt kuitenkin pieni juttu Facebook-mainonnan klikkihinnoista.

Olen kuullut muutamien valittavan että Facebook-mainonta on kallista. Että pitää kuulemma maksaa yli 0.6-1.2 euron klikkihintoja. Ei pidä paikkaansa. Tai noh, kyllä väite varmaan pitää paikkansa joidenkin kohdalla, mutta ei meidän kohdalla. Korkeita klikkihintoja joutuu maksamaan jos ei osaa kohdistaa ja optimoida mainoskampanjoita. Alla esimerkki siitä kuinka Facebookin kanssa voi saavuttaa keskimäärin 0.07 euron klikkihintoja.

Yllä oleva kuva on kuvakaappaus Facebook-tililtäni. Alussa kertomani projektin loppuvaiheessa löysin uuden kohderyhmän jossa kilpailu on minimaalista. Kuvassa näkyvä data liittyy yhdeksään mainokseen joita kohderyhmälle ajoin. Kaiken kaikkiaan ajoin kohderyhmälle reilut 400 rinnakkaista mainosta.

Datasta näkee kuinka ajoin tässä kampanjssa reilut miljoona mainosnäyttöä ja 1553 klikkiä. CTR (Click Through Rate) oli melko hyvä, vaikka ei mitään ennätystasoa, sillä parhaimmillani olen päässyt yli 0.3%:n CTR:ään. Mainosten keskimääräinen klikkihinta oli 0.07 euroa, joka on alussa mainitsemaani keskivertomainostajan 0.6-1.2 euron klikkihintoihin verrattuna todella matala. Tätäkin alemmas on mahdollista päästä, mutta se ei ole kyllä aivan joka päiväistä.

Ajoin siis kampanjaa todella matalilla klikkihinnoilla, mutta mikä parasta, kyseisen kampanjan parhaimmat mainokset saavuttivat hieman yli 52%:n konversiotason. Se taasen on todella poikkeuksellista. Olen monissa kampanjoissa saavuttanut hyviä konversiolukemia, mutta 52% on jotain aivan uutta. Tämä siis tarkoittaa että keskimäärin joka toinen mainosta klikannut toimi toivotulla tavalla.

Talkin’ about conversion rates..

Internet-mainonta ”rulettaa”, sillä missä muussa mainonnassa voi saavuttaa yli 50%:n konversioasteen? Muistaakseni radio- ja lehtimainonnan konversio on jossain 1%:n tienoilla, eikä Google AdWordsin kanssakaan keskivertomainostaja saavuta tyypillisesti kuin maksimissaan 5%:n konversion. Toki kokeneet AdWords-mainostajat saavuttavat kyllä korkeampiakin konversioasteita.

Kuinka Facebook-mainonnassa sitten voi saavuttaa centtihintoja?

Kaikki lähtee markkinan tuntemisesta. Poikkeuksellisen hyviä tuloksia ei voi saavuttaa jos mainostajalla ei ole erittäin hyvä ymmärrys kohdemarkkinastaan. Tämä tarkoittaa tietoa ikä- ja sukupuolijakaumista, maantieteellisistä sijainnista, koulutuksesta- ja työstä, harrastuksista ja mielenkiinnon kohteista, jne.

Pelkkä markkinan tuntemus ei toki riitä, vaan matalien klikkihintojen ja korkean konversioasteen saavuttaminen vaatii systemaattista työtä. Itse ajoin kolme viikkoa kampanjoita löytääkseni aivan uuden kohderyhmän jossa kilpailu on vähäistä. Tätä ennen ehdin rakentaa yli 800 uniikkia mainosta ja yli 50 mainoskampanjaa. Testasin kohderyhmiä systemaattisesti joka päivä kunnes ”helmi” löytyi. Toki muutkin kampanjat olivat menestyksekkäitä, sillä kaiken kaikkiaan projekti meni aivan loistavasti. Tämä viime viikolla löytämäni uusi kohderyhmä vain reagoi mainoksiin poikkeuksellisen hyvin.

Moni asiakkaamme luulee että Facebook-mainonta on helppoa ja nopeaa. Ikävä kyllä se on täysin väärä käsitys. Tuloksellinen Facebook-mainonta vaatii aikaa ja rahaa, sekä kokemusta. Me ajamme samaan aikaan vain muutamia projekteja, ja tehdään jokaisen eteen paljon töitä. Työ on verrattavissa arvopaperitreidaajan päivätyöhön jossa päivät pitkät tuijotellaan vaihtuvia numeroita monilla eri ”rintamilla”, mutta juuri sen vuoksi tämä onkin kivaa hommaa.


14 kommenttia

Toni & #183;8.11.2010 22:10

Hyviä huomioita. Olen itsekin ihmetellyt tätä suomalaisten päivittelyä Facebook-mainonnan ylihintaisista klikkihinnoista samalla kun rapakon toisella puolella tuuletetaan nimenomaan CPC-tasojen edullisuutta…

Joku varmasti päivittelee myös tarviiko oikeasti pyörittää 400:ää eri mainosta, mutta näin se juuri pitää tehdä. Muuten iskee ad fatique.

On mielenkiintoista sittemmin lukea minkälaisia tavoitteita asetitte ja saavutitte. Case studya odotellessa.

Marko & #183;9.11.2010 08:55

Bannerisokeuden estämisen lisäksi mainoksia pitää olla paljon jotta löytyy hyvä kuva+teksti+otsikko kombinaatio. Yksittäisten mainosten keskimääräinen elinikä voi olla vain muutamia päiviä, etenkin jos on pieni kohderyhmä (esim alle 10k ihmistä).

Case studyn kanssa menee varmaan muutama päivä, sillä täytyy hieman hengähtää ensin 🙂

Samuli / Searchbox Verkkomarkkinointi & #183;10.11.2010 17:46

Kiitos Marko erittäin mukavasta artikkelista – hyvä että kannustatte ostajia ajattelemaan läpinäkyvyyttä mediabudjeteissa ja klikkihinnoissa!

Mikäli kuitenkin tulkitsen lukemaani oikein, käytitte aikaa 800 uniikin mainoksen ja yli 50 mainoskampanjan rakentamiseen. Monta konsultointityöpäivää teiltä siis meni tämän 1500 klikkiä tuottaneeseen kampanjaan? Äkkiseltään tuntuu etteivät aineistojen suunnittelu ja ostettu media ole keskenään yhtään tasapainossa suhteessa. Vai tulkitsinko artikkelia väärin?

Ja niin, caseja kehiin!

Marko & #183;11.11.2010 20:44

Samuli, aikaa käytettiin tähän projektiin melko paljon. Klikkejä kertyi kyllä hieman enemmän, eli yhteensä 20654. Ei tässä ollut kyse ”klikkien myynnistä” vaan yksinkertaisesti kovan myyntituloksen saavuttamisesta. Asiakkaan myynti kasvoi todella rajusti, ja se oli juuri se mitä halusimmekin, enkä jaksanut edes projektiin laitettujen tuntien määrää laskea. Kun otan projektin työn alle, niin ei minua kiinnosta mikään muu kuin onnistuminen siinä, meni siihen sitten 10 tai 500 tuntia. Niin, tässähän ei toki ollut kyse tuntilaskutuksesta.

En minä tiedä mistään aineistojen suunnittelusta ja tasapainottelusta, mutta osaan ajaa äärimmäisen halpaa liikennettä. Nuo lienee mainostoimistojen termejä eikä siksi tuttuja minulle.

”Keissejä” olis kiva kirjoittaa enemmänkin, mutta ei meinaa aika riittää. Toivottavasti ehdin kikkailla tämän projektin case studyn kasaan ens viikon alkuun mennessä.

Janne & #183;12.11.2010 11:51

Samuli – ymmärrän kommenttisi mainostoimistossa itsekin työskenelleenä.

Nyt kuitenkin se, miten me tehdään töitä on aika erilaista kuin esim. perinteisessä mainostoimistossa. Homma tehdään huomattavasti nopeammin ja joustavammin kuin isommissa organisaatioissa.

Internet-markkinoijalla pitää olla meidän näkemyksemme mukaan kyky tuottaa/muokata itse aineistoa nopeaan tahtiin, siinä ei voi ”tilailla” ad:lta materiaaleja tai käyttää edes suunniteluun liikaa aikaa. Konversioanalyysi kertoo kuitenkin nopeasti, mikä toimii ja mikä ei – kokemus on osoittanut, että liikaa tätä ei edes kannata arvuutella itse, kun yllättävätkin ratkaisut (ja nimeomaan ne) tuottavat parhaita konversioita. Homma on siis jatkuvaa kokeilua ja viilaamista, tavallaan kuin jatkuvana pyörivä markkinointitutkimus! Toimimattomat mainokset ja kampanjat ajetaan tylysti alas tai niitä ainakin muutetaan merkitsevästi heti kun huomataan, että ei pelitä.

Ja jos mietit esim. FB:tä mainosalustana, niin eihän noiden kuvien pyörittelyyn ja copy-tekstien muokkaamiseen mene kauaa aikaa – jos tietää, mitä on tekemässä ja perusaineistoa on tarpeeksi saatavilla (esim. asiakkaan toimittamia sopivia kuvia). Itseasiassa FB:n mainosten hyväksymisprosessiin menee tässä eniten aikaa, mutta se on sitten kokonaan toinen juttu…

Tämänkaltainen työskentelymalli vaatii uudenlaista kulttuuria. Ja luottamusta. Meiltäkin kysytään usein tyyliin ”lähetäthän sitten kaikki mainokset meille hyväksyttäväksi?”. Johon joudumme vastaamaan, että mahdollisesti jopa satojen eri ”versioiden” kanssa näin ei kannata tehdä, prosessi vain kangistuisi liikaa.

On totta, että Markon kuvaama malli on työläs, mutta se tuottaa myös tulosta. Tässä mielessä meidän näkemys Internet-markkinoinnin toteuttajasta on lähempänä ”kumppania” kuin ”alihankkijaa”.

Toivottavasti tämä selkeytti hieman asiaa yhtään?

Janne & #183;12.11.2010 11:53

Typo lopussa, siis: ”toivottavasti tämä selkeytti asiaa yhtään?”

Ismo Tenkanen & #183;13.11.2010 10:29

Sama huomio Samulin kanssa. ROI-laskelma saadaan noin toimimaan komeasti, kun lasketaan pelkästään median panostus ja tuotto, mutta iso mainostaja maksaa myös tunneista, joita työhön tehdään, ja jos niitä tunteja kertyy sitten 500, niin ei kampanja ole kovin kannattava voinut olla.

Myös ajattelu siitä, että jos mainostaja tekee itse asian, niin se on ”ilmaista”, on täysin harhaa. Maksaa se mainostaja omille työntekijöillekin palkkaa. Tiedän että esim. moni mainostaja on ottanut hakukonemainonnan omaan haltuun, ja sitten on palkattu kolme ihmistä kokopäiväisesti touhuamaan manuaalisen AdWords-optimoinnin kanssa. Ikään kuin se, että tehdään ”talon sisällä” asia, olisi sitten ilmaista…

52 % konversioprosentin mainostaminen johtaa myös täysin harhapoluille. Tuollaisiin konversioprosentteihin päästään tosiaan jos tarjotaan sivulla ilmaiseksi jotain, mutta verkkokaupalle ja digitaalisen markkinoinnin kampanjoille tuollaisten konversioprosenttien mainostamiset ovat pilvilinnojen maalailua. Minusta kannattaa olla rehellinen asiakkaan kanssa ja kertoa etukäteen, mikä on realistinen tavoite kampanjalle. Minä en ainakaan lähtisi lupaamaan kenellekään asiakkaalle Facebook-kampanjasta 52 % konversiota. Voi tulla ikävä tilanne siinä vaiheessa kun käydään asiakkaan kanssa kampanjan tuloksia läpi.

Marko & #183;14.11.2010 16:32

Ei tähän projektiin 500 tuntia laitettu. Kyllä tämä oli sekä meille että asiakkaalle varsin kannattava projekti.

52% oli korkein mitä tässä saavutettiin, eikä se ole lupaus toiseen projektiin. Tässä projektissa ylitettiin reilusti tavoite joka alussa asetettiin. Jokainen projekti on aina oma juttunsa.

Jos nyt ihan tarkkaan luetaan, niin tämä blogipostaus oli raportointia saavutetuista tuloksista. Ei me jokaisessa projektissa näin hyviin tuloksiin päästä, mutta ehkäpä sitä luonnostaan haluaa korostaa hyvin mennneitä projekteja kuin keskivertoja.

Janne & #183;15.11.2010 10:01

”Tuollaisiin konversioprosentteihin päästään tosiaan jos tarjotaan sivulla ilmaiseksi jotain”

Tässä ei tarjottu ilmaiseksi mitään, ihan tarkennuksena.

Nico & #183;19.12.2010 10:13

Kurkkasin juuri viime viikolla erään mainostoimiston tekemää FB-kampanjaa. Mainoskampanjoita oli 10 kpl, mutta kaikissa oli sama kuva ja eroavaisuus oli kohdennuksessa. Eli ei ihan kuten meidän oppien mukaisesti! Kuva oli myös ihan surkea eikä siitä edes nähnyt mikä tuote oli kyseessä. No rahalla saa ja napsautuksia kyllä tulee 0,97 € klikkihinnalla.

Vilkasin juuri yhtä omaa kotimaista FB-kampanjaa ja siinä klikkihinta oli 0,02 €. Oman kokemuksen mukaan yli 5 kuvamainoksen tekeminen / kampanja on jo siinä rajoilla, että kannattaa. Ainakin kotimaisissa kampanjoissa missä kokonaistuotto on kuitenkin lähes aina suhteellisen pieni. 3-5 hyvää kuvaa / kampanja antaa mielestäni parhaimman kokonais ROIn.

Marko & #183;26.12.2010 13:27

Aivan, ja kuvien suhteen on mielenkiintoista, että etukäteen on useimmiten hyvin vaineaa ennustaa mikä kuva toimii parhaiten. Siksi me usein kerätään 20-30 kuvaa joilla ladataan Facebookiin esimerkiksi 5 tekstin kombinaatiot, jolloin mainoksia ensimmäisellä kierroksella kertyy 100-150. Niistä useimmiten 2-3 kuvan CTR nousee poikkeuksellisen korkeaksi, jolloin tiedetään millaisiin kuviin markkina parhaiten reagoi. Sen jälkeen voikin jatkaa samankaltaisten kuvien etsimistä ja kyseisten mainosten optimoimista. Parastahan tässä on kun palaute tulee muutaman tunnin viiveellä. Fiilis on kuin teknistä analyysia tekevällä treidaajalla 🙂

Hukkaako Tapiola Rahaa? « Fiercer Media & #183;15.11.2010 10:37

[…] julkaisijaverkoissa saavuttaisin arviolta 2-4 centin hintatason, ehkä jopa centtihintoja, mutta Facebookissa minimissään noin 10 centin tason. Arvoidaan kuitenkin varovaisesti, että maksaisin liikenteestä keskimäärin 12 centtiä per […]

Halpaa liikennettä jälleen kerran.. « Fiercer Media & #183;1.1.2011 14:36

[…] aikaa sitten elvistelin kuinka Facebook-mainonta on halpaa, ja nyt ajattelin toistaa itseäni, sillä minulla on pari mielenkiintoista […]

Skiexpon ja Boardexpon Facebook-kampanja « Fiercer Media & #183;3.2.2011 09:53

[…] Facebook-Mainontako Kallista? November 8, 2010 […]

Kommentointi on suljettu.