Nykyinen yleisesti käytössä oleva analytiikkatyökalu Google Universal Analytics (UA) lopettaa datan seuraamisen 1.7.2023.
Tämän jälkeen analytiikkaa kerää Googlen työkaluista uusi Google Analytics 4 (GA4).
Uuden analytiikkatyökalun myötä siirrytään kävijöiden ja istuntojen seuraamisesta enemmän sivustotapahtumien (konversiot) ja aktiivisten kävijöiden seurantaan. Google myös kertoo palvelun käyttävän toiminnassaan koneoppimista tukena. Esimerkiksi verkkokaupan seuraamista helpottaa myös niin sanottu elinkaarimalli. Tämä tarkoittaa käyttäjän seuraamista ensikontaktista aina kaupan toteutumiseen asti.
Huomioitavaa on, että vanha seurantadata poistuu verkosta palvelun lopettamisen myötä. Nykyisen Universal Analyticsin käyttäjälle voi olla järkevää toimia hieman etuajassa GA4-asennuksen kanssa. Tällöin on mahdollista kerätä dataa jonkin aikaa molempien palveluiden avulla ja välttää mahdollinen äkillinen katko analytiikkadatan keräämisessä. Myös tietynlainen ”sisäänajo” ja hyvin todennäköisten aloituksen ongelmien määritys helpottuu, kun siirtymä tehdään ajoissa.
Päivityksen yhteydessä lienee myös hyvä suunnitella ja miettiä analytiikan käyttötarpeet perusteellisesti. Uudessa GA4-analytiikkatyökalussa ominaisuuksia on todella paljon – monelle käyttäjälle tärkeintä on kuitenkin saada seuranta toimimaan kriittisten toimintojen osalta luotettavasti. ”Kaikkea mahdollista” dataa ei useinkaan ole tarvetta seurata.
Jos Google Tag Managerin käyttö ei ole aiemmin tuttua, saattaa uudistus vaatia monen verkkosivun kohdalla tämän työkalun käyttöönottoa. Tag manager ei ole loppujen lopuksi kovin monimutkainen hallita, mutta vaatinee jonkin verran perehtymistä. Tässä mielessä tehtävä on usein kustannustehokasta ja järkevää ulkoistaa ammattilaisen hoidettavaksi. Tag managerin avulla hallitaan sivustolle asennettavia pieniä koodinpätkiä (”tägejä”) kootusti yhdestä paikasta, mikä paitsi helpottaa sivuston ylläpitoa usein myös esimerkiksi nopeuttaa sivuston latautumista. Tyypillisiä ”tägejä” ovat esimerkiksi juuri web-analytiikkaan, sivuston konversionseurantaan tai uudelleenmarkkinointiin (”retargeting”) liittyvät koodinpätkät.
Analytiikan päivityksen ohella on varsin kätevää samalla päivittää myös sivuston evästekäytäntö ja – bannerit. Olemme huomanneet, että tämän asian kanssa monella organisaatiolla on epäselvyyttä. Olemme käyttäneet GA4-asennusten ohessa Cookiebot -palvelua, joka on varsin kätevä toiminnoiltaan ja liittää evästeiden hyväksynnän analytiikkadatan keräämiseen. Evästeistä kokonaan kieltäytyvät siis yksiselitteisesti jätetään mittauksen ulkopuolelle ja toisaalta esim. markkinointievästeistä kieltäytyvät otetaan mukaan, mutta jatkossa heille ei esimerkiksi näytetä mainontaa sivuston seurantaevästeiden (ns. retargeting) mukaan. Käytäntö on varsin selkeä ja mielestämme helpottaa tilannetta sekä kuluttajan että sivuston ylläpitäjän kannalta.
Jos tarvitset apua Google Analytics 4 -asennukseen, ota yhteyttä ja pyydä tarjous:
janne.niini [at] fiercermedia.fi
050 – 535 5119