Otetaan pieni kevennys viikon lopuksi. Olemme saaneet aika monta palautetta, missä kerrotaan, että asia on hyvää, mutta tiivistämistä voisi harjoittaa edes hieman…eli pyritään olemaan tällä kertaa lyhyitä ja ytimekkäitä.
Kunnon konsulttien tapaan teimme perinteisen nelikenttäanalyysin Fiercer Median markkina-positiosta, ks. alla. (Tulipas muuten pari ihka aitoa konsulttitermiä mukaan…) Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurempana.
Vaaka-akselilla mennään karkeasti välillä insinööri-luova suunnittelija. Pystyakselilla taas välillä ”vesiputous”-malli – ketterät menetelmät.
Korostamme todella paljon analyyttista puolta toiminnassamme, mittaamista ja optimointia, kustannusten painamista minimiin sekä konversioiden ja tuloksen (ROI:n) maksimointia. Kuitenkin, usein tuppaa unohtumaan Internet-markkinoinnin luova puoli, joka sekin on äärimmäisen tärkeää.
Ihan fyysisestikin sijaitsemme lähes Otaniemen ja Punavuoren puolivälissä…jotta saataisiin tuo täysin toteutumaan pitäisi varmaan muuttaa Lauttasaareen tai johonkin Kaapelitehtaan nurkille, heh.
Mutta ihan vakavasti ottaen – esimerkiksi Facebook-mainonnan tai Googlen hakuverkoston mainonnan kohdentaminen vaatii samanlaista luovaa ajattelua kuin mitä tekee nyt vaikkapa mainos/markkinointitoimiston copy tai planner tms. Kun olen myynyt muun muassa kosmetiikka-alan tuotteita tai sisustustapahtumaa, niin jokaisen tällaisen kampanjan aikana on tarvinnut omaksua nopeasti tarpeeksi syvällisesti kohderyhmän ajatusmaailma. Erona ”perinteiseen” meidän toimintamallissamme (kuten monien muidenkin pro-tason Internet-markkinoijien ”isossa maailmassa) on vain se, että hyvin etupainotteisen ”vesiputous”-mallin sijaan suunnittelua tehdään lennossa, koko ajan mukautuen. ”Adaptiivinen suunnittelu” tms. voisi olla se konsulttitermi tähän 🙂
Visiomme on, että verkossa markkinointi menee jatkossa vahvasti one-on-one tasolle (lue Markon aiempi postaus aiheesta).
Toinen vahva näkemyksemme on, että sähköisten formaattien ollessa kyseessä mainonnan ja jopa viestinnän tekeminen muuttuu perinteisestä etupainotteisesta mallista ketterien (agile) menetelmien suuntaan. Pikselien ollessa kyseessä jatkuva mittaaminen, analysointi ja ”viilaus” kannattaa ja uusien työkalujen myötä tämä prosessi on koko ajan helpompaa ja tarkempaa.
Ainakin ohjelmistosuunnittelusta tuttujen keterän suunnittelun malleja voi monessa kohtaa soveltaa myös markkinointiin menestyksekkäästi. ”Fail Fast” – ideologia on ollut itselleni yksi vaikeimpia asioita oppia Fiercer Median toiminnan aikana, mutta selkeästi antoisin. Kääntämällä ikään kuin entuudestaan opitut ”totuudet” täysin päälaelleen näkeekin maailman yhtäkkiä täysin uusin silmin! Tässä ehkä asia, joka itse kunkin kannattaa jättää hiihtolomalle ja viikonlopuksi päähän hautumaan…