Kuulostaako tutulta?

Törmäsin televisiomainokseen, missä mainostettiin erästä kenkäverkkokauppaa tuon tyylisellä sloganilla. Ja totta puhuen,täytyy myöntää että ainakin itselleni tämän kyseessä olevan palvelun nimestä tuli mieleen kaikkea muuta kuin kengät…

No likainen mielikuvitukseni sikseen. Toinen ajatus, mikä tuli hetken päästä mieleen. ”Mitä nämä tyypit tietää kengistä?” Mikä johtaa jatkokysymyksiin: ”Mikä on näiden tyyppien suhde(sic) kenkiin?” tai ”Keitä nämä tyypit ylipäätään ovat ja miksi minun pitäisi ostaa kenkäni juuri heiltä?”. Ja ”mikä on etuni ostaa juuri heiltä – mitä saan?”

”Kenkiä netistä”. Blaah. ”Tarjousjauheliha ruokakaupasta”. ”Autonkorjaus autokorjaamosta”. ”Kamerat kameraliikkeestä”.

Eipä kauheasti EROTU. E-R-O-T-U!

Internetissä on yksi hauska puoli, ainakin omanlaiselleni itseni ehkä varovaisen ”punk”-henkiseksi(?) luokittelevalle tyypille. Ei portinvartijoita, ”no gategeepers”. Pistä blogi pystyyn, perusta YouTube-tili, Twitter, Facebook-sivu ja ala tykittää. Puhuit sitten perhokalastuksesta tai kestovaipoista foorumi on vapaa. Et tarvitse kustannustoimittajia, oikolukijoita, väliportaan pomoja arvioimaan onko tuotoksesi ”julkaisukelpoista”. Ihanaa. Yleisö/asiakkaat päättävät.

Asiassa on vaan yksi paha puoli. Ja varmaan jo arvaatkin mikä. Netti pursuaa kaikenlaista ”skeidaa”. Siis ihan oikeasti arvelluttavasta, jopa lainvastaisesta, materiaalista hassuihin kotivideoihin, esimerkiksi GoProlla kuvattuihin videoihin tyyliin ”naapurin Jarska Ylläksen offareilla” . Hoh hoijaa – no offense muuten linkin videon tekijöille, mutta ymmärtänette pointin? (Tuo pätkä oli ensimmäinen YouTubesta hakusanoilla ”Ylläs Offpiste” pompannut tekele, mikä todistanee ”teesini” aika hyvin?)

Vapaudessa on varjopuolensa – vain itsekritiikin puute estää ihmisiä, sekä myös organisaatioita, suoltamasta sisältöä herkeämättä nettiin. Btw. Mainostaakin voi ihan kuka vaan, sinä ja minä. Marko ja minä aloitettiin kokeilumielellä ja Mastercardilla. Ilman sen kummempia analyyseja voisi todeta, että ilmeisesti itsekritiikin taso ja julkaisemisen kynnys sen kun mataloituu tekniikan kehittyessä ja Internetissä keskimääräisesti vietetyn ajan kasvaessa…

Me suomalaiset olemme pitkälti tottuneet ajatukseen, että hyvä (tuote/palvelu) kyllä erottuu itsestään. Ajattelutapa on omasta mielestäni sangen terve. Mutta – yllämainitut seikat huomioon ottaen väittäisin, että tuo periaate on murenemassa ainakin osittain.

Toki netistä nousee mielettömiä ”tuhkimotarinoita”. Yhdestä YouTube-latauksesta levytyssopimus, yhdellä pdf-dokkarilla satojen tonnien myynti kuussa, yhdellä aplikaatiolla maailman tietoisuuteen muutamassa kuukaudessa ja tätä rataa. Monet todella huippuluokan jutut ovat ponnahtaneet esiin bittiavaruuden kuonan keskeltä…no, kulunutta vertausta käyttääkseni kuin kerma maitotonkan pinnalle.

Totuus kuitenkin on, että harvalla meillä on maailman huipputuote. ”Uudenmaan edistyksellisintä Internet-markkinointia” tai ”Alansa asiantuntevimmat kiinteistöjen arvioinnit Tampereen seudulla” tai ”Se tuttu kampaaja Lauttasaaressa”  lienevät lähempänä  arkirealismia sadoille ja taas sadoille yrityksille.

Mutta ei hätää – on ihan ok olla keskinkertainen tai vain riittävän hyvä. Tarjoamallesi tuotteelle tai palvelulle löytyy silti varmasti asiakkaita verkosta, kunhan erotut massasta persoonallisella tavalla! Internet-tarjoaa tähän ennennäkemättömän hienot mahdollisuudet. Meidän näkökulmastamme vain harva kuitenkaan uskaltaa käyttää näitä mahdollisuuksia, Suomessa etenkään. Kun uskaltaa erottua ja tämän lisäksi  hallitsee liikenteen ohjaamisen sivuilleen, on ”paketti” jo aika hyvin hanskassa – toki olettaen että itse tuote on myyvässä kunnossa.

Siis ensi kerralla kun mietit, mitä teet esim. Facebookissa, Twitterissä, YouTubessa tai esimerkiksi blogissasi, kysy itseltäsi, miksi juuri minä olisin mielenkiintoinen, personallinen ja intohimoisesti asiaan suhtautuva  tyyppi puhumaan kiinteistönhoidosta, kengistä, puutarhanhoidosta, vakuutuksista, sijoittamisesta, markkinoinnista, ihan mistä vaan mitä teetkään? Mikä on ”se juttu” koko homman takana? Mikä saa ihmiset tykkäämään vaikkapa Varustelekaa, Epic Meal Time:ä tai Juhan Kauppaa? Me kirjoitamme tätä blogia ja ”kohkaamme” SoMe:ssa loppujen lopuksi vain sitä varten, että rakastamme Internet-markkinointia ja myös haluamme jakaa tätä tietoa maailmalle.

PS. Loppukevennyksenä –  viime aikoina olen miettinyt otsikoita aika paljon. Tänään esille tuli taas hyvä esimerkki otsikosta joka oli pakko avata 🙂 ainakin omien Facebook-kavereideni keskuudessa tämä lähti aika kivasti leviämään ja tosiaan, pakkohan tuo oli tsekata, otsikko vain erottui kaikesta mediatulvasta:

VITTU HOUSE ON PASKAA