Facebookin algoritmin viimeaikaiset muutokset ovat johtaneet siihen, että monet tuskailevat sisältöjensä näkyvyyden kanssa. Moni on jopa sitä mieltä, että Facebook-sivut ovat jopa aika lailla hyödyttömiä – jos esimerkiksi 10 000 tykkääjän sivuilla tyypillisesti julkaisun näkee vain n. 500 – 1000 ihmistä.
Sisältöjen näkyvyyden ”buustaaminen” mainonnalla on toki yksi keino saada ”takuuvarmasti” lisää yleisöä. Monilla ei (monestakaan eri syystä) kuitenkaan ole mainontaan joko varaa tai halua. Huomaa, että yleisesti ottaen suosittelemme Facebook-julkaisujen osalta mainontaa sekä omille tykkääjlle että tarkasti kohdistaen muille, ulkopuolisille yleisöille. Nämä molemmat tavat ovat usein erittäin kustannustehokkaita.
Facebook on edelleen sosiaalisen median liikenteenlähde nro. 1!
Facebookin osuutta orgaanisen liikenteen lähteenä ei silti voi ohittaa. Facebook on hyvin monille organisaatiolle ”numero yksi” liikenteen lähde sosiaalisen median joukossa.
Ylläolevassa esimerkissä käytin buzzsumo.com -palvelua arvioimaan erään suuren ja suositun suomalaisen median jaetuimpia sisältöjä viimeisen vuoden aikana. Huomaa Facebookin erittäin suuri suhteellinen osuus!
Jakavatko seuraajasi sisältöjäsi?
Miksi sisältöjen jakaminen on tärkeää?
Otetaan numeerinen esimerkki.
Oletetaan, että keskimääräisellä Facebook-käyttäjällä on noin 200 kaveria palvelussa. Otetaan esimerkiksi Facebook-sivu, jolla on 5000 tykkääjää ja jonka tyypillinen julkaisu saa vain noin 250-500 hengen näkyvyyden. JOS taas sivun julkaisua jaetaan edes 10 kertaa, niin potentiaalisesti tämä saa 2000 hengen ilmaisen orgaanisen näkyvyyden. Todellisuudessa kaikki julkaisun jakaneiden kaverit eivät toki julkaisua näe, vaan todellinen luku on esimerkiksi 30% tästä – silti ilmainen orgaaninen näkyvyys on 600 ihmistä. Ja jos jakoja on esimerkiksi 100 kappaletta, niin tämä luku on arviolta (ainakin) 6000 ihmistä! Siis aivan ilmaiseksi. Viisisataa jakoa saavuttaisi taas jo 30 000 ihmistä jne.
Kuinka teet kiinnostavaa sisältöä?
No tämähän itseasiassa lienee aika selvää. Miksi sitten tyypillisesti ihmiset eivät jaa sivujen sisältöjä juuri ollenkaan? Tähän kysymykseen vastaaminen onkin se vaikeampi pulma. Totuus on, että ”viraalin” suunnittelu on vaikeaa, ja usein kyse on myös puhtaasta tuurista. Erilaisia ilmiöitä, hetken vitsejä/”meemejä”, hauskoja kotivideoita ym. on kilpailemassa huomiosta kymmeniä tuhansia joka ainoa hetki.
Listasin alle muutaman tavan, jolla voit edesauttaa sisältöjesi jakamisen todennäköisyyttä:
- Tee ”teollisuusvakoilua”. Mainitsemani Buzzsumo-palvelu on varsin kätevä tähän. Selvitä, mitä kovimmat kilpailijasi tai alan kärjet tekevät ja millaista on heidän eniten jakoja saanut sisältö? Suora kopiointi on tietysti kielletty, mutta toisaalta pyörää ei aina tarvitse keksiä uudelleen – kilpailijoidesi ideoista saat varmasti inspiraatiota myös omaan sisältöösi
- Hyvä tapa on yrittää edelleen parantaa ja kehittää kilpailijoidesi tarjoamaa sisältöä. Uskoisin, että tähän on ainakin Suomessa vielä paljon mahdollisuuksia. Esimerkiksi:
- Päivitä sisältöä, joka ei ole aivan ajan tasalla
- Käytä lisäesimerkkejä (”asiantuntija ei koskaan voi antaa liikaa esimerkkejä!”)
- Voiko sisältöä parantaa visuaalisesti, esimerkiksi infografiikalla?
- Voitko antaa jotain omakohtaista lisää samaan aiheeseen?
- KYSY yleisöltäsi. Joko suoraan Facebook-sivulla tai voit käyttää esimerkiksi Survey Monkey -palvelua.
- Seuraa trendejä markkinallasi – edellä mainitun Buzzsumon tai vastaavan käyttö auttaa tässäkin ja yleisemmällä tasolla esim. Google Trends on hyvä haku ”kuumille” puheenaiheille alallasi. Alasi asiantuntijoiden Twitter- ja Facebook-sivujen sekä blogien seuraaminen auttaa myös.
- Testaa etenkin OTSIKOITA ja KUVIA – jos et jaksa ryhtyä äärimmäisen systemaattiseksi, niin yksi tapa on tehdä esim. niin että noin 5-7 päivän välein postaat täsmälleen saman aiheen, mutta eri otsikolla ja eri kuvalla. Tästä kertynyt tieto auttaa jatkossa muokkaamaan sisältöäsi parempaan suuntaan
Viimeisimpänä, mutta tärkeimpänä: Aloita yritysBLOGIN kirjoittaminen ja kirjoita hyvää sisältöä.
Muutama vinkki blogin kirjoittamiseen
Melkein aiheesta kuin aiheesta saa kirjoitettua hyvää sisältöä. Jos tuotteesi on ”tylsä” tai ei-erottuva, mieti mitkä ovat yrityksesi arvot ja miten haluat niitä edistää? Löytyykö esimerkiksi arvojen mukaista sponsorointikohdetta ja saisiko tästä tarinaa? Luin jostain vastikään, että ihmisaivot ovat luotuja tarinoille, aivomme yksinkertaisesti ovat rakennettu tarinoiden kertomiseen ja kuuntelemiseen. Käytä siis aikaa pohtiaksesi, mikä on juuri sinun yrityksesi tarina ja miten haluaisit sen kertoa yleisöllesi?
Vaikka liikkuvan kuva merkitystä verkossa ei voi aliarvioida, ihmiset LUKEVAT edelleen yllättävän paljon verkkosisältöä, ja samalla toki selaavat kuvia. Esim. julkisissa kulkuneuvoissa tai julkisissa tiloissa monet eivät halua klikata videoiden ääntä päälle, mutta lukevat(/selailevat) silti materiaalia verkosta.
Seuraavassa muutama vinkki kuinka sisältösi kiinnostaa paremmin yleisöäsi, tsekkaa nämä asiat ennenkuin esimerkiksi lähdet tekemään blogikirjoitusta:
- Onko sisällöllesi TARVETTA? Haluavatko lukijasi tietää juuri siitä mistä kirjoitat?
- Ole yksilöllinen. Parhaiten onnistut tässä, jos juuri tarjoamaasi tietoa/sisältöä ei löydy mistään muualta! (helpommin sanottu kuin tehty, mutta tähän kannattaa pyrkiä)
- Ole täsmällinen, jos esimerkiksi annat vinkkejä johonkin tekemiseen näytä todella vaihe-vaiheelta, miten homma menee, ei vain ylimalkaisesti. Yrityksillä erilaiset huolellisesti avatut case-studyt ovat mainiota materiaalia tähän
- Pyri kattavuuteen eli jos esimerkiksi kerrot aloittelijalle kuinka päästä harrastuksen alkuun, niin on turha antaa muutamaa vinkkiä sieltä täältä, vaan pyrkiä todella riittävän kattavasti auttamaan lukijaa. Huomaa, että tämä ei aina silti tarkoita (yli)pitkiä artikkeleita, tiivistämisen taitoa kannattaa harjoitella!
Summauksena: Jos siis haluat, että sisältöäsi jaetaan sosiaalisessa mediassa ja etenkin Facebookissa, niin oikeanlainen sisältö on avain onnistumiseen. Ja keinona sisällön julkaisuun blogi sekä hyvät blogiartikkelit ovat edelleen korvaamattomia. Jos siis haluat ”optimoida” Facebook-sisältöäsi, se itseasiassa tarkoittaa usein blogisi sisällön optimointia!