Viime aikoina olemme keskittyneet pitkälti taktiseen Facebook-mainontaan blogissa, omalla Facebook-sivuillamme ja totta puhuen myös projekteissamme. Ja mikäs siinä, naamakirja antaa yhä halpaa liikennettä ja homma vetää…

Kuitenkin olemme Fiercer Mediassa aina olleet kaikenlaisten ketterien metodien ja valmiiden (usein avoimen lähdekoodin) alustojen ja palveluiden innokkaita kannattajia. Monet kansainväliset, yksinkertaiset ja helppokäyttöiset sosiaalisen median alustat esimerkiksi mahdollistavat huomattavan helppoja ja kustannustehokkaita tapoja toteuttaa markkinointia Internetissä. Ja vieläpä lisäliikennettä koko ajan generoiden, kuten tässä esimerkkitapauksessa.

Case Singular Cycles

Innokkaina pyöräilyn ja etenkin maastopyöräilyn harrastajina olemme jo jonkin aikaa seuranneet pienen brittibrändin Singular Cyclesin tapaa toteuttaa Internet-sivujaan ja -viestintäänsä.(Ja pakko myöntää, että itse omistan kyseisen valmistajan pyörän, ks. kuva omasta Singularistani talvikokoonpanossa alla)

Firma näkyy monessa eri kanavassa ja on muun muassa aktiivinen keskusteluun osallistuja alan eri foorumeilla. Tässä postauksessa esittelen etenkin heidän tapaansa käyttää Flickr-kuvapankkipalvelua suorastaan sangen nerokkaasti apuvälineenä Internet-sivujen sisällön tuottamisessa, liikenteen luomisessa sekä kuluttajien tekemän sisällön generoijana.

Singular Cycles on perustanut Flickr-kanavan sekä asiakkailleen että oman ”virallisen” kanavan tuotekuville tms.

http://www.flickr.com/photos/singularcycles/ (Omat tuotekuvat, prototyypit ym.)

http://www.flickr.com/groups/1010382@N22 (Asiakkaiden kuvat)

Huomaa, että julkisen asiakkaille suunnatun Flickr-kanavan  alta löytyy yli 600 kuvaa sisältävä ns. ”group pool”, http://www.flickr.com/groups/1010382@N22/pool/

Tämän ”poolin” kuvat ovat siis lähes järjestään firman asiakkaiden postaamia.

Mutta tässä ei suinkaan ole vielä kaikki. Flickr-palvelu mahdollistaa visuaalisesti näyttävien Slideshow-kuvagallerioiden linkittämisen esimerkiksi erilaisille julkaisujärjestelmäpohjille (WordPress, Joomla, Posterous, Blogger ym.) hyvin yksinkertaisesti niin sanottua Embed-koodia käyttämällä. Flickr-palvelusta voit jokaisen luomasi kuvaryhmän (”Sets”) kohdalla kopioida Embed-koodin, jonka jälkeen saat vaikkapa WordPress-sivullasi näkyviin kyseisen sisällön valmiina, sangen näyttävänä ja käyttäjäystävällisenä ”Slide show”:na.

Katso esimerksi Singularin Swift-rungon kuvaesitys seuraavalta sivulta, skrollaa hieman alaspäin ja esitys näkyy omana elementtinään sivuilla: http://www.singularcycles.com/swift.html – Rungon olennaiset asiat sekä muun muassa erilaisia kokoonpanovaihtoehtoja ym. voidaan erittäin kätevästi tuoda esille tämänkaltaisessa esitysmuodossa – ja huomaa: sinun ei tarvitse muuta kuin kopioida embed-koodi Flickr-palvelusta ja liittää se omaan julkaisualustaasi!

Singular Cycles on käyttänyt tätä kuvagalleriaominaisuutta erittäin hienosti omilla sivuillaan, tuomalla Flickristä muun muassa seuraavanlaisia sisältökokonaisuuksia sivuilleen: jokaisen rungon oma kuvagalleria, kuvia prototyypeistä, kisakuvamateriaalia ja mikä parasta runsaasti käyttäjien luomaa sisältöä lähes kaikista mahdollisista Singular-pyöriin liittyvistä aiheista:

http://www.singularcycles.com/gallery.html

Toisena esimerkkinä vaikkapa seuraava, yhteistyökumppanimme lisäsi omille sivuilleen vastaavan elementin aivan äskettäin:

http://aceofair.com/

Osallistuta asiakkaasi tekemään markkinointiviestintää kanssasi!

Emme voi kuin ihailla miten hyvin kundit Singularilla ovat saaneet asiaakkaansa jakamaan sisältöä kanssaan. Tässä yhteydessä on pakko todeta jo lähes kliseemäisesti, että Singular on onnistunut menemään ja muuttumaan yhdeksi osallistujaksi keskusteluun alan harrastajien joukkoon (vs. perinteinen ”huutaminen”, missä yritys suuntaa viestintänsä pitkälti yksisuuntaisesti).

Tässä tapauksessa tyytyväiset asiakkaat jakavat AIDON sisältönsä brändin kanssa ja toimivat siten myös parhaina mahdollisina tuotteen suosittelijoina omassa sosiaalisessa piirissään. Lisäetuna on, että laaja näkyvyys sosiaalisen median alustoissa kuten Flickr tuottaa hyvin myös orgaanista lisäliikennettä. Samaa periaattta voi hyvin soveltaa myös esimerkiksi videopalveluiden kuten YouTube ja Vimeo kanssa. Materiaalin levittäminen tällä tavalla useampaan eri palveluun/alustaan on erittäin järkevää – jos kerran materiaali on julkista ja jaettavaksi tarkoitettavaa, niin aina vain parempi mitä usemmasta paikasta se löytyy ja mitä useampi ihminen sen löytää (hakukoneista, suosittelujen kautta,statuspäivityksissä, blogeista, parhaassa tapaassa jopa niin sanotusti ”viraalisti” leviämällä).

Miksi tällaista mallia ei käytetä laajemmin?

Tässä kuvat esimerkin kaltaisessa mallissa on vain yksi haaste. Homma ei toimi ensinkään, jos tuote/palvelu on millään lailla ”falski”, epäaito tai asiakas ei ole oikeasti innoissaan ja sitoutunut aiheeseen. Usein kuulee, kommentteja tyyliin ”no, harrastehommissa tuollainen toimii…entä jos tuote on ns. low-interest -tyyppinen?”. En väitä etteikö näin ole, mutta toisaalta voisin kuvitella, että aika usean markkinointijohtajan haaste on tehdä tuotteestaan ”high interest”-osastoa? Muun muassa erinäiset matkapuhelinvalmistajat tulevat mieleen tätä seikkaa pohtiessa!

Trade Trackerin Marcus Räder totesi alkuvuodesta heidän järjestämässä seminaarissa kiteytetysti tähän tyyliin: ”Moni uskoo, että markkinointi sosiaalisessa mediassa on tehotonta. Tosiasiassa tämä on juuri toisinpäin. Sosiaalinen media toimii tehokkaasti kuten pörssi. On melko lailla selvää, että pörssissä kymmenen miljoonaa euroa voi menettää nopeasti, jos ei tiedä mitä tekee. Sen sijaan taitava sijoittaja tekee tulosta helposti jo esimerkiksi parilla kymmenellä tonnilla. Sosiaalinen media toimii pitkälti samalla kaavalla”.

Emme voi täällä Fiercerissä muuta kuin yhtyä tuohon mielipiteeseen. Yhdysvaltalainen Entrepreneur lehti ennusti numerossaan 12/2010 jopa niinkin voimakkaasti, että yritykset, jotka eivät kolmesta viiden vuoden aikana onnistu hyödyntämään sosiaalista mediaa tulevat kuihtumaan kokonaan! Ennustus on radikaali. Itse kuitenkin ajattelen asiasta niin, että tuon kaltainen ennuste kuulostaa helposti jotenkin uhkaavammalta kuin itseasiassa onkaan – yllä kuvatun kaltainen esimerkki osoittaa, että sosiaalisen median tehokas käyttö voi parhaimmillaan olla mutkatonta, suorastaan arkipäiväistä ja jopa itseni kaltainen mahdollisimman epätekninen henkilö pystyy sitä tekemään nopealla oppismiskäyrällä. Suurin ongelma lienee, että kuten urheilussa, busineksessakin vanhoista toimintamalleista ”poisoppiminen” on huomatavasti vaikeampaa ja hitaampaa kuin varsinainen uuden asian opettelu.