Huutelin eilen Facebookissa että testaamme modernin markkinoinnin isän David Ogilvyn oppeja asiakkaamme Facebook-mainoksissa. Menemättä sen enempää Ogilvyn oppeihin kyse on siitä että haluamme roimasti enemmän liikennettä erottumalla muista mainostajista Facebookissa. Käytännössä tämä tapahtuu luomalla poikkeavia mainoksia jotka herättävät ihmisten huomion, sekä saavat ihmiset herkemmin klikkaamaan mainoksia.
Oletko jo kokeillut Facebook-mainontaa? Näyttävätkö tuloksesi alla olevan kaltaisilta? Kyseessä on yksi kaikkien aikojen surkeimmista autovakuutuskampanjoista joita olen luonut. Todella matala CTR, todella korkea CPC. Käytännössä tämä tarkoittaa että kampanjaa ei ole kohdistettu juuri lainkaan, eikä mainokset herätä huomiota.
Olisiko tällainen tulos parempi? Tämä kuva liittyy parin vuoden takaiseen kampanjaan jossa markkinoimme Fiercer Median omaa ”assettia”, eli HBS blogia. Kehnoa Facebook-mainontaa. Tässä kampanjassa CPC oli jo melko matala, mutta CTR todella surkea. Käytännössä tämä tarkoittaa että optimointi sujui kohtalaisesti, mutta mainokset eivät herättäneet kiinnostusta.
Eipä osattu ennen, mutta nyt osataan. Tässä on esimerkki yhdestä meidän viimeaikaisesta asiakasprojektista. CTR menee läpi katon eikä CPC:kään mikään korkea ole, etenkin kun otetaan huomioon että kampanja on tuore ja sille pyritään ajamaan volyymiliikennettä.
Kuten varmaan huomaat kampanja on tuore. Mainosnäyttöjen määrä on vielä pieni mutta riittävä osoittamaan strategian toimivuuden. Muutamien mainosten CTR nousee lähelle 0.2%:n, yhdessä jopa ylikin, mikä ei ole tavanomaista. 0,36 euron keskimääräinen CPC ei ole korkea, mutta tiedän jo nyt että tässä kampanjassa tulemme pääsemään alle 0.1 euron optimoimalla kampanjaa. Käynnistämme kaikki kampanjat aluksi CPC-mallilla, mutta jos CTR pysyy korkealla, vaihdamme CPM-malliin pudottaaksemme suhteellista klikkihintaa.
Miten me pääsemme tällaisiin tuloksiin ja kuinka sinä voit päästä? Tähän vaikuttaa kaksi tekijää:
1. Mainokset ovat radikaalisti erilaisia ja huomiota herättäviä
2. Kampanjat on kohdennettu hyvin tarkkaan pienelle kohderyhmälle. Tätä kampanjaa ajetaan noin 20000 ihmisen rajatulle kohderyhmälle.
Haluaisin mielelläni näyttää mainokset ja demografiatiedot, mutta asiakkaani tuskin sitä haluaa. Kehoitan sinua ajattelemaan eri tavalla, aivan kuten David Ogilvy. Luo mainoksia jotka poikkeavat kilpailusta. Käytä eri keinoja erityisesti kuvan suhteen (vink vink.. ”Photoshop”). Opi tuntemaan kohderyhmäsi demografiat ja optimoi alusta asti mainoksesi tarkaan rajatulle kohderyhmälle. Aja kampanjaa kerätäksesi dataa jotta voit optimoida vieläkin tarkemmin.
Mitä me teemme seuraavaksi? Kampanjaa ajetaan edelleen datan keräämiseksi, mutta rinnalle luodaan toinen kampanja jolla pyritään tavoittamaan yli 100,000 ihmistä. Siinä tuskin pääsemme yhtä korkeaan CTR:ään, mutta kampanjan volyymi kasvaa reippaasti. Kun dataa on kerätty jatketaan optimointia.. Aina löytyy optimoitavaa.
Jos et yllä kerrottu kuulostaa vieraalta, tsekkaa täysin ilmainen Facebook Mainostajan Pikaopas. Sen avulla pääset pitkälle.
1 kommentti
2111 Liidiä 7 Päivässä ja Reilusti Lisää Myyntiä « Fiercer Media & #183;3.9.2010 08:30
[…] haluaa tavoittaa. Mainoksissa toteutimme David Ogilvyn oppeja varsin menestyksellisesti, sillä Facebook-mainosten CTR nousi parhaimmillaan yli 0.2%:n mikä on kymmenkertainen keskivertomainostajan CTR-lukemaan […]
Kommentointi on suljettu.