Oletetaan että olet yksinyrittäjä, pienyrittäjä tai kasvuyrityksen markkinoinnista vastaava henkilö. Oletetaan että sinun vastuullasi on hankkia lisää asiakkaita. Kysyn suoraan pari kysymystä..

  1. Markkinoitko tuotetta tai palvelua sähköpostitse?
  2. Onko käytössäsi autoresponder-järjestelmä joka kerää liidejä ja lähettää markkinointiviestejä automaattisesti?

Jos vastasit jompaan kumpaan ei, edustat noin 98%:a markkinoijista jotka eivät hyödynnä sähköpostimarkkinointia tehokkaasti.

Miksi?

Miksi ihmeessä et hyödynnä menetelmää joka ”gurujen” mukaan on kaikkein tehokkain pitkän aikavälin markkinointimenetelmä verkossa?

Tuntuuko sinusta että et osaa kirjoittaa hyviä sähköposteja? Vai tuntuuko siltä että ei ole tarpeeksi aikaa?

Hmmm..

Toki kaikki eivät yksinkertaisesti kykene kirjoittamaan tehokkaita sähköposteja itse, mutta se työ on mahdollista teettää sellaisella joka hallitsee taitavan kirjoittamisen taidon. Sinun täytyy vain etsiä partneri joka kirjoittaa markkinointiviestit puolestasi. Hyvää partneria ei välttämättä löydä helpolla, eikä sellainen ilmainenkaan ole, mutta partneri voi olla hyvinkin kannattava sijoitus.

Okei, oletetaan että kirjoitat sähköpostisi itse tai ulkoistat työn partnerille. Hyvä homma. Oletetaan myös että markkinoit yhtä tuotetta (palvelutuote tai fyysinen tuote) sähköpostin avulla. Montako sähköpostia olet lähettänyt jokaiselle potentiaaliselle asiakkaalle? Yhden?

Varsin moni markkinoija lähettää vain yhden sähköpostin potentiaaliselle asiakkalle. Jos asiakas ei siihen reagoi, ajattelee markkinoija että ”noooh, ei se sitten ollut kiinnostunut”.

Mitäpä jos lähetät 10 ennalta kirjoitettua sähköpostia? Tai vaikka 20?

Tutkimusten mukaan markkinointiviestiä täytyy toistaa 6-8 kertaa ennen kuin kuluttaja tekee ostopäätöksen.

On hyvin todennäköistä että et saa asiakasta yhdellä sähköpostilla. Tarvitse pitkän aikavälin strategian.

”Mutta eihän kukaan jaksa kirjoittaa 20 sähköpostia jokaiselle potentiaaliselle asiakkaalle”, saatat ajatella.

Aivan, eikä se ole toki tarkoituskaan. Otetaan esimerkki.

Kun esimerkiksi markkinoin uusimpaan Starcraft-peliin liittyviä tuotteita kumppanina Pohjois-Amerikan markkinalla, rakennan ensimmäiseksi oman laskeutumissivun (normaali websivu joka on optimoitu keräämään liidejä). Sen jälkeen luon autoresponderin johon kirjoitan 10-20 sähköpostia jotka asetan lähetettäväksi joka toinen päivä sen jälkeen kun potentiaalinen asiakas on kirjautunut sähköpostilistalle. Kolmanneksi luon PPC- (esim. Google AdWords tai Facebook-mainonta) tai PPV (esim TrafficVance) -kampanjoita joista ohjaan liikennettä laskeutumissivulle. Kun ”prospekti” kirjautuu sähköpostilistalle, käynnistyy automaattinen autoresponder-sekvenssi jonka tavoitteena on saada vastaanottaja ostamaan markkinoimani tuote.

Nyt on tärkeää huomata että nuo 20 sähköpostia EIVÄT ole ”osta-osta-osta”-tyylisiä viestejä, vaan huolella laadittuja kirjeitä jotka sisältävät paljon hyödyllistä ja kiinnostavaa lukijan kannalta, kuten esimerkiksi pelin huijauskoodeja tai ohjeita.

Miten autoresponder voi sitten nostaa sinun liikevaihtoa?

Samalla tavalla kuin esimerkissä yläpuolella. Sinun tulee yksinkertaisesti ottaa käyttöön autoresponder, luoda sinne lista, sekä kirjoittaa valmiiksi vaikkapa 10 viestiä. Sen jälkeen asetat ns. opt-in kaavakkeen (mahdollistaa kirjautumisen sähköpostilistalle) sivulle johon ohjaat liikennettä. Lopuksi ohjaat liikennettä eri lähteistä, kuten PPC-mainokset, PPV-mainokset, bannerimainokset, optimoidut sivut, jne.

Me suosittelemme MailChimp autoresponderia koska se on erittäin kohtuuhintainen, kokonaan suomennettavissa, harvinaisen helppokäyttöinen, sekä hyvät raportointiominaisuudet tarjoava palvelu.

Kun kaikki yllä mainittu on tehty, voit jatkaa muiden töiden kanssa samaan aikaan kun autoresponder kerää sinulle liidejä ja vaikuttaa potentiaalisten asiakkaiden ostopäätöksiin. Sinun ei tarvitse enää soitella puhelinluetteloa läpi. Autoresponderin ja PPC-kampanjoiden hoitaessa asiakkaiden etsimisen sinä voit keskittyä esimerkiksi uusien tuotteiden kehittämiseen tai rahaa tuottavan työn tekemiseen. Jos ja kun huomaat menetemän lisäävän tuotteesi tai palvelusi myyntiä, toistat toki saman menetelmän toiselle tuotteelle tai palvelulle.

Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta?

Niinpä. Moni ajattelee samoin. Näin se vain kuitenkin toimii, ja juuri tällä tavalla moni yrittäjä lisää liikevaihtoaan tänä päivänä.

Kuvio on loppujen lopuksi aika yksinkertainen, mutta ei välttämättä nopea sisäistää. Tiedän että asiaan perehtymättömälle yllä mainitussa strategiassa voi olla monta outoa asiaa, ja siksipä avaan näitä asioita lisää tulevissa blogipostauksissa.


6 kommenttia

Juho Tunkelo & #183;9.9.2010 13:00

Jees, täyttä asiaa, kaksi peukkua. Moni ei tule ajatelleeksi riittävän pitkällä tähtäimellä, jotta sähköpostimarkkinoinnin todellinen arvo aukeaisi. Odottelen jatkoa mielenkiinnolla. 🙂
Mailchimp-linkki muuten näyttäisi johtavan johonkin muualle kuin piti..?

Marko & #183;9.9.2010 18:46

Tiesin Juho että kommentoit tähän heti 🙂

Niin kuin tiedät niin LISTA on se kaikista kovin juttu pitkällä aikavälillä. Mainoskampanjat voivat tuoda hulluja määriä liikennettä ja melkoisen piikin liikevaihtoon, mutta fiksua on ottaa yhteystieto talteen siinä välissä ja hyödyntää sitä tulevissa kampanjoissa.

Linkki korjattu, kiitos!

Arja & #183;21.10.2010 15:06

Monella USAlaisella kirjoittaystävälläni (kirjailijaystävälläni) on sekä privaatti, että kirjailijaprofiili FB:ssa. Kirjailijaprofiilissa he mainostavat kirjojaan (toki heillä on omat sivutkin) ja käyvät one-to-one -keskustelua seuraajiensa (tykkääjiensä) kanssa. Mm. Holly Lisle käyttää epäilemättä Autoresponderia kirjeenvaihtoon/ilmoituksiin ”seuraajilleen” (Monthly News Letter) + markkinointiviestintään pot. asiakkaille.

Na jah.
Jos sattuisi niin hauskasti, että kirjoittaisin kirjan jota haluaisin markkinoida(vaikka sen joku kustantaja julkaisisikin), miten voisin hyödyntää FB:a ja Autoresponderia? Sen verran tiedän ”seuraajalistan” kokoamisesta, että ensin pitää tarjota jotain ilmaista ja halukkaille mielenkiintoista, jotta saa sen listan koottua, mutta sitten?
Ja mitä kaikki tämä maksaisi kuukausitasolla? Haluaisin mielellään tietää kiinteän hinnan, riippumatta jostain ihme ”osumista”, koska en jaksaisi joka kuukausi äimistellä eri suuruisia (osumiin tms. perustuvia) laskuja.

Marko & #183;22.10.2010 14:33

Arja,

ratkaisuja on monta, mutta periaatteessa seuraava metodi useimmiten hyvin:
1. Luodaan markkinoinnin kanavat, kuten Facebook, YouTube, Flickr, jne.
2. Laitetaan tarjolle jotain mielenkiintoista ja/tai hyödyllistä joka saa potentiaalisen asiakaskunnan kiinnostumaan sinusta (ei vielä tuotteesta)
3. Ajetaan liikennettä kanaviin esimerkiksi Facebook- ja Google-mainonnan avulla (muitakin menetelmiä on, mutta nämä kaksi ovat suurimmat)
4. Kommunikoidaan kohderyhmän kanssa ja annetaan heille tiheään tahtiin jotain josta on hyötyä tai iloa
5. Ajetaan koko ajan liikennettä ja kasvatetaan kontaktilistaa
6. Tuodaan lopuksi esille se mitä kohderyhmälle halutaan myydä. Tässä vaiheessa innostus ja halu ostaa pitäisi olla korkeimmillaan, joten tuote menee kaupaksi.
7. Jatketaan kohti seuraavaa tuotetta (esimerkiksi toinen kirja)..

Tässä on kyse lanseerausprosessista. Idea on rakentaa kontaktilistaa, sekä luoda innostusta ja hypeä ns. esilanseerausprosessin avulla. Varsinainen lanseeraus on sitten tuotteen myyntiin laskemista. Aikaa tällaiseen menee tuotteesta riippuen parista viikosta pariin kuukauteen, mutta harvemmin pidempään.

Budjettia sinun kannattaa varata markkinointiin x,xxx euroa. Alle tuhannella eurolla ei kovin pitkälle pääse, mutta muutamalla tuhannella eurolla Suomen kokoisella markkina-alueella onnistuu hyvin.

Jos haluat että autamme sinua markkinoinnissa, niin laitathan sähköpostia osoitteeseen info@fiercermedia.fi tai suoraan minulle marko.pyhajarvi@fiercermedia.fi, niin keskustellaan lisää projektisi tarpeista. Sen jälkeen voimme yhdessä määritellä mitä Internet-markkinoinnin menetelmiä täytyy soveltaa, paljonko tarvitset budjettia ja millä aikavälillä työt tehdään.

Ossi Jääskeläinen & #183;25.1.2011 22:08

Hyvä kirjoitus! Juuri toteuttamassa muutamia mailisarjoja ja odottelen innolla jo tuloksia =)

Marko & #183;26.1.2011 08:53

Oikea meininki, Ossi! Toivotaan, että menee hyvin, ja jos menee huonosti, niin ei muuta kuin uutta projektia työn alle!

Kommentointi on suljettu.