Olimme mukana järjestämässä mielenosoitusta viime viikolla.

Huono Äiti soitti meille ja kertoi meille aloitteestaan järjestää mielenosoitus lasten kodihoidontuen leikkauksia vastaan.

Mielenosoituksen päivämääräksi oli lyöty lukkoon keskiviikko 15.3. Toimeksiannon saimme maanantaina 13.3 puolenpäivän aikaan. Kysymys kuului, miten saisimme mahdollisimman suuren näkyvyyden asialla parissa päivässä?

Olemme ylpeitä siitä, että pystymme toiminaan nopeasti – peruslupauksemme on, että Facebook-mainoskampanjan laskeutumissivuineen, kampanjaideoineen ja kohderyhmien määrittelyineen pystymme polkaisemaan työviikossa eli noin viidessä päivässä. Pelkkä laskeutumissivun toteutus vie itsessään kuitenkin noin yhden työpäivän keskimäärin – ja nyt ei ollut aikaa missata tuntiakaan!

Mietin asiaa noin tunnin verran ja soitin takaisin asiakkaalle. Ratkaisu löytyi Markon aiemmasta artikkelista Kaksi elementtiä jotka sinun on PAKKO hallita menestyäksesi verkossa.

SISÄLTÖ + LIIKENNE. Tämä ei ole vaikeaa. Sarilla eli tuttavallisesti ”Huonolla” on loistava asia (”cause”), ja yleensä ottaen kynä hallussa näkemyksellisen ammattijournalistin tavoin. Sisältö on siis rautaa. Facebookissa taas ”hengaa” noin kaksi miljoonaa ihmistä päivittäin keskimäärin yli 40 minuutin verran. Näissä kahdessa miljoonassa ihmisessä on varmasti myös paljon pienten lasten vanhempia ja ylipäätään ihmisiä, jotka ovat huolissaan erilaisista (epäoikeudenmukaisista) sosiaalietuisuuksien leikkauksista.

Ajan puutteen vuoksi otin strategiaksi sen, että yhtään mainosta ei suunnitella tai ylipäätään ”tehdä”. Sarilla kun viesti ja sisältö on jo täysin valmiina omassa Facebook-statuksessaan, ks. alla. Huomaa muuten erottuva ja huomiota herättävä otsikko! Journalistit osaavat nämä:

 

Olemme aiemminkin puhuneet Facebookin ”Page Post Ad” -formaatin puolesta. Jos sisältösi on rautaa ja tiedät sille kohderyhmän, pääset todellisiin täsmätuloksiin ja -kampanjoihin käyttämällä statuspäivityksiäsi ja niiden linkityksiä suoraan mainoksina. Tässä tapauksessa meillä ei tosiaankaan ollut aikaa edes luoda erottuvia mainoksia, vaan meidän oli suorastaan pakko luottaa sisältöön, sen otsikkoon ja sanomaan. Ja sehän toimi!

Liikennettä saimme kohdistamalla tuon kyseisen ”Page Post Ad” -mainoksen vanhemmuuteen ja lapsiin liittyviin parametreihin. Lisäksi kokeilimme mm. naistenlehtien lukijoita ja erilaisten hyväntekeväisyyskohteiden tykkääjiä.

Vajaan kahden päivän kampanjalla saimme ko. mainokselle 5520 klikkiä Facebookista, keskimääräiseen noin 8 sentin klikkihintaan. Huonon äidin oman saitin statistiikan mukaan Facebookista generoitui (statuspäivityksen jaot mukaanlukien) yli 8500 klikkiä mielenosoituksesta kertovaan artikkeliin. Ja kun otetaan artikkelin jaot saitilta huomioon, kampanja sai sivunäyttöjä saitilla hieman päälle 15 000 kappaletta.

Kun vielä itse mielenosoitukseen saapui paikanpäälle kahdesta kolmeensataan ihmistä (arvio), lukuisia lehtiä sekä kaksi tv-kanavaa ja itse peruspalveluministeri ottamaan mielenosoittajat vastaan, emme voineet kuin olla tyytyväisiä! Hyvä asia sai ansaitsemansa huomion. Avainsanoina tämän ”pikakampanjan” onnistumisessa olivat ne tutut asiat, joita ei voi kyllin toistaa: SISÄLTÖ + LIIKENNE.  

Noin 450€:n sijoituksen tulokset oli tässä todella kovia  – jos ajatellaan, että mielenosoittajien mobilisointi oli tässä tärkein tavoite, niin yksi mielenosoittaja paikan päällä maksoi luokkaa 1,5-2€.

Ylipäätään sanoisin, että markkinointi ei ole vaikeaa, jos tiedät että asiasi on hyvä ja kiinnostava, sekä tunnet kohderyhmäsi. Nykyaikaiset kanavat mahdollistavat tällöin hyvin suoran yhteyden potentiaalisiin asiakkaisiisi. Kyseinen tapaus osoittaa, että nopeus ja liikenteen generointi ratkaisevat usein, turhan raskaat suunnitteluprosessit ja toteutusmallit saattavat pahimmillaan vain vesittää lopputuloksen.

Fail Fast on ”viileä” juttu, usko pois. Ajattelutapa on aluksi vaikea sisäistää,puhun omakohtaisesta kokemuksesta, mutta tässäkin tapauksessa, vaikka olisimme epäonnistuneet, kustannukset olisivat silti jääneet hyvin pieniksi ja jälleen olisi ostettu tärkeää dataa ja tietämystä, minkä perusteella mentäisiin eteenpäin. Samaa pätee toki onnistumisen kohdalla: jälleen opimme uutta ja aiomme jatkossakin tehdä yhä enemmän nopeita täsmäiskuja suurten kampanjoiden rinnalla (koska näissä on parhaimmillaan todella korkea kampanjan ROI).

Lopuksi siteeraan vielä Huonon Äidin omaa artikkelia. Kiitos tästä! (kuva http://www.huonoaiti.fi)

 

”Me tehtiin se!!! Meitä oli paikalla 200 -300 ja se on paljon se!!! Kiitos kaikki, kiitos kaikki tekin, jotka jaoitte asiaa ja otitte kantaa!!!

Kannanotto lasten kotihoidon tuen puolesta Helsingissä 15.3.2012

Arvoisa ministeri,

olemme huolestuneita kotihoidon  tuen leikkauspuheista. Meidän mielestämme se on lyhytnäköinen ajatus, jolla vaikutetaan huonolla tavalla kokonaisten sukupolvien tulevaisuuteen. Se aiheuttaa myös käytännön pulman päiväkoteihin, joiden pitäisi vähillä resursseillaan hoitaa entistä enemmän lapsia.

Kotihoidon tuen leikkaus rajoittaisi perheiden mahdollisuutta hoitaa pieniä lapsiaan haluamallaan tavalla. Sen lisäksi hallituksen aikomus antaa pelottavan mallin siitä, että juuri kaikkein pienimpien oikeuksia voi nipistää.

Meidän mielestämme lapsen etua tulee ajaa, ei kurittaa. Lapset ovat meidän tärkein pääomamme ja olemme heille velkaa sen, että tärkeintä pääomaamme kohdellaan sen ansaisemalla kunniotuksella.

Toivomme, että otatte kannanottomme huomioon päätöksiä tehdessänne.”