Pari päivää sitten kirjoitin kuinka Facebook pudotti orgaanista näkyvyyttä joulun alla. Nyt monet ovat kyselleet, että ”mitä pitää tehdä jotta saan näkyvyyden kasvamaan?”
Kertauksena siis sen verran, että Facebook teki algoritmimuutoksia joiden tavoitteena nimenomaan on että postaukset näkyvät pienemmälle yleisölle.
Facebookin ”hidden agenda” tässä muutoksessa on saada enemmän mainostuloja koska sivujen ylläpitäjät joutuvat nyt tekemään maksullista mainontaa tavoittaakseen suuremman osan yleisöstään.
Olen nyt parin viikon ajan testannut intensiivisesti sekä maksullisen liikenteen että orgaanisen liikenteen tuomaa tulosta, ja nimenomaan verkkokaupan myynnin kautta käteen jäävää rahamäärää.
Selvää on, että maksullista mainontaa tehtäessä markkinoijan käteen jää vähemmän rahaa kuin orgaanisen liikenteen kautta tulevasta myynnistä, mutta toisaalta maksullisen mainonnan avulla promotoidut myynnitkin voivat ylittää ROI-tavoitteesi.
Jos sinulla ei ole ROI-tavoitteita Facebook-markkinoinnissa, tai et tiedä mistä puhun, niin voit ohittaa tämän kohdan. Kaikkea Facebook-mainontaa EI voi eikä tarvitsekaan mitata ROIlla, mutta verkkokaupan kohdalla se on mahdollista ja erittäin vahvasti suositeltavaa.
Pääpiirteissään olen havainnut, että:
- Myynti on laskenut selvästi kaikilla markkinoilla
- Maksullinen mainonta kasvattaa myyntiä, mutta pudottaa ROIa tuotteesta riippuen
- Orgaanisen liikenteen tuoma myynti on laskenut, MUTTA sitä voi NOSTAA!
Keskitytään tuohon viimeiseen kohtaan koska se lienee kaikkia kiinnostavaa tietää. Vastataan siis kysymykseen: ”kuinka voin nostaa orgaanisen liikenteen määrää, eli lisäarvopostausten näyttömääriä ja myyntimääriä?”
Lyhyt vastaus: Tuottamalla postauksia joita ihmiset JAKAVAT enemmän kuin aiemmin.
Pitkä vastaus vaatiikin sitten hieman enemmän rivejä, mutta yksinkertaistettuna orgaanisen liikenteen määrä on vahvasti kytköksissä postausten jakomääriin. Vaikka Facebookin algoritmissa sanotaan olevan yli 100,000 parametria, ja vaikka oikein kukaan ei voi täsmälleen tietää miten se toimii, niin TESTIEN kautta on hyvin selvästi osoitettavissa että postausten näyttömäärät riippuvat vahvasti postausten jakomääristä!
Mitä sinun tulisi siis tehdä jotta postauksiasi jaettaisiin enemmän?
Noh, tuottaa postauksia jotka saavat ihmiset aiempaa herkemmin jakamaan.
He he…
Tiedän, tiedän… Tarvitaan konkretiaa.
Tässä yksi esimerkki verkosta kaapattuna.
Reebokilla on reenihommiin liittyvä Facebook-sivu (https://www.facebook.com/ReebokNordics) jota tykkää reilut 2.5 miljoonaa ihmistä. Klikkaa linkkiä ja tsekkaa tuo sivu ihan oikeasti!
Kun selaat sivua alaspäin, huomaat että postauksia EI JAETA KOSKAAN, tai niitä jaetaan todella harvoin. Äkkiseltään voisi kuvitella että 2.5 miljoonan fanin sivulla olisi kova säpinä, varisnkin kun Reebokin tuottama sisältö ei ole pelkkää promootiota. Päinvastoin, postaukset ovat lisäarvoa tuottavia, MUTTA ne eivät tuota lisäarvoa OIKEIN.
Mitä, mitä…
Älä hoppuile. Kerron kohta lisää. Tsekkaa ensin tämä toinen sivu: https://www.facebook.com/TheBodybuildingNation
Kun selaat edellä mainittua sivua alaspäin, huomaat että postauksia jaetaan useimmiten SATOJA kertoja, ja ajoittain jopa TUHANSIA kertoja.
Koska alussa kerroin jakomäärien vaikuttavan vahvasti postausten orgaanisiin näyttömääriin, on hyvin todennäköistä että huolimatta 2.5 miljoonan fanin saavutuksesta Reebokin postaukset näkyvät korkeintaan muutamalle tuhannelle ihmiselle, kun taasen The Bodybuilding Nation Facebook-sivun postaukset näkyvät useimmiten sadoille tuhansille ihmisille.
Massiivinen ero. Todennäköisesti toinen tekee Facebook-sivullaan rahaa, toinen ei.
Miksi näin?
Syy on siinä, että Reebok tuottaa kohderyhmälleen postauksia joka EI sytytä jakamaan, kun taasen The Bodybuilding Nation tuottaa postauksia jotka saavat yleisön liekkeihin. Jengi villiintyy ja jakaa postauksia kovalla tahdilla.
Tämä on MINUN henkilökohtainen mielipiteeni, mutta koen että Reebokin laiskasti (harvoin) julkaisemat postaukset ovat:
- Tylsiä. Helvetin tylsiä!
- Mainosmaisia
- Brändihehkutusta
- Hyödyttömiä
Kuinka niin? Ovathan nuo kuvat kivoja?
Uskallan väittää näin koska postauksiin ei reagoida, ja tyypilliset syyt reagoimattomuuteen ovat yllä mainitut. Postaukset ovat tylsiä. Ne eivät sytytä tunnereaktioita. Ne ovat latteita. Postaukset ovat myös vahvasti brändimielikuvaa rakentavia ja mainosmaisia. Ei jengi niihin reagoi koska niistä paistaa läpi kaupallisuus. Postaukset ovat myös hyödyttömiä. Onhan siellä kuvia joissa emäntä venyttelee tai isäntä juoksee, mutta eivät ne OPETA tai VALISTA treenaajia.
Huomaa, että en toki hyökkää Reebokin sisällöntuottajia vastaan, eikä tavoitteeni ole mitenkään heitä arvostella, vaan pyrin konkreettisen esimerkin ja oman näkemykseni avulla osoittamaan sinulle mitä EI kannata tehdä. Tiedän, että suurten brändien sisällöntuottajat ovat useimmiten ”kädet sidottuja” konsernin sääntöjen ja brändikirjojen vuoksi, mutta onneksi meillä pienillä toimijoilla tätä jarrua ei ole.
The bodybuilding Nation tuottaa postauksia joita tykätään, kommentoidaan ja JAETAAN. Heidän yleisönsä diggaa ”simona”, ja se näkyy myynnissä (tunnen sivun ulkomaiset omistajat), mutta mitä he tekevät toisin?
The Bodybuilding Nation tuottaa KIIVAALLA TAHDILLA (jopa yli 10 päivässä) postauksia jotka ovat
- Yleisöä vahvasti kiinnostavia ja ”villitseviä”
- Kaikkea muuta kuin mainosmaisia
- ”Brändittömiä”
- Hyödyllisiä
- Seksistisiä (ou jee, seksi myy AINA!)
- Innostavia, motivoivia, rohkaisevia!
The Bodybuilding Nation on yksi niitä Facebook-sivuja joita kannattaa seurata, ja joiden postauksista kannattaa ottaa oppia. Erityisesti suosittelen tätä Fitness- ja reenibisneksessä oleville.
The Bodybuilding Nation on onnistunut luomaan YHTEISÖN ja todellisen KULTIN. Reebok on siinä tavoitteessa epäonnistunut.
Mitä SINUN tulisi tästä oppia?
- Tuota postauksia kuten The Bodybuilding Nation (toki oman markkinasi aiheen mukaisesti)
- Tuota postauksia AGRESSIIVISELLA TAHDILLA (esimerkiksi 4-8 päivässä)
- Keep It Simple! Huumori, seksi ja hyödyllinen informaatio saa ihmiset reagoimaan.
- Minimoi mainosmainen brändimainonta, mutta kun myyt ja promotoit tuotteitasi, tee se täysin läpinäkyvästi (ei piilomainontaa) ja suoraselkäisesti tyyliin: ”HOT OFFER! ALL ITEMS 30% OFF NEXT 24 HOURS! ORDER NOW!”
- Analysoi tuloksia, ja optimoi. Toisin sanoen katso aina taaksepäin, ja etsi ne postaukset jotka tuottivat eniten jakoja, ja tuota LISÄÄ niiden kaltaisia.
- Aja mainontaa FANEILLE, eli ”boostaa” parhaita postauksia faneille. Mainonnalla ”aktivoit nukkuvat fanit”, eli saat heidät uudelleen postausten tavoitettavuuden piiriin. Toisin sanoen ”Reach” kasvaa.
KOKEILE näitä ohjeita! Ihan totta. Kokeile esimerkiksi 4 viikon ajan. Jos ”talking about this” luku ja postaustesi keskimääräiset näyttömäärät eivät kasva, niin SAAT RAHAT TAKAISIN!
**Ai niin, tämä postaus olikin sinulle ilmainen 🙂
5 kommenttia
Christoffer & #183;16.1.2014 02:14
Musta tuntuu että Bodybuilding Nationin suosio perustuu just siihen että se on enemmän Community sivusto jolloin psykologisesti ihmiset helpommin jakaavat ja kommentoivat.
Lisäksi pisti silmään niitten jakaamat kuvat, en ole niin varma että Bodybuildin Nation omistavat oikeudet kaikkiin kuviin. Kun ihmiset tietävät/tuntevat että ryhmä jakaa kaikkea kivaa meme-kamaa niin jakaavat itsekin helpommin.
Mitä itse olet mieltä?
Muuten ihan älyttömän hyvä raportti josta itsekin sain paljon iloa irti =)
Marko & #183;16.1.2014 08:04
Aivan totta, Christoffer. Kaikkiin kuviin noilla kavereilla ei takuulla ole oikeuksia, joten ”riskillä menevät”. Siihen toki me ei voida ottaa kantaa, sillä sehän on heidän päätöksensä. Suosittelen kuitenkin kaikkia olemaan rikkomatta tekijänoikeuksia ja tuotemerkkejä, eli hankkimaan kuvat esimerkiksi kuvapankeista, kuten fotolia.com ja dreamstime.com joiden hinnat webkäyttöön ovat todella matalat. Meme-postauksia voi siis rakentaa ihan sääntöjä rikkomattakin 🙂
Matti & #183;19.1.2014 10:43
Ajatus jakojen määrän tärkeydestä on täysin oikea, mutta esimerkit ontuvat.
Kummallakin esimerkillä on yksi sivu koko maailman tykkääjilleen. Kuitenkin Reebokin postauksissa on erikseen määritelty minkä maan yleisölle ko. postaus on tarkoitettu. Toisin sanoen emme tiedä kuinka monta suomalaista tykkääjää sivulla on. Bodybuilding Nationilla on selvästikin vain yksi sivu koko maailmalle, joten emme tiedä kuinka suuri osa noista jaoista on mistäkin. Voisin hyvin kuvitella, että Reebokin jenkkisivun jakomäärät on aika erilaiset.
Suosittelenkin painamaan ratas-namiskaa tuolla Like-nappulan oikealla puolella, valitsemaan Switch Region. Sieltä pystyy tarkastelemaan Reebokin kv-sivua. Pian ovat luvut erilaisia. Nämä eivät silti vieläkään ole vertailukelpoisia, koska kv-sivulla ei ole niin paljon sisältöä kuin kansallisilla sivuilla.
Kuitenkin tässä vertaillaan nyt Reebokin suomalaisten fanien jakomäärää Bodybuilding Nationin kaikkien maailman fanien jakomäärään.
Marko & #183;21.1.2014 10:05
Matti, olet oikeassa. Huomasin saman sen jälkeen kun olin kirjoittanut artikkelin, mutta kun vaihdoin Reebokin sivun alueeksi Yhdysvallat (sama kuin The Bodybuilding Nation päämarkkina), niin lukemat ovat samaa tasoa. Tosin Reebokin globaalin sivun aktiivisuustaso on korkeampi, mutta sielläkin ER (talking about this / likes) on todella matala verrattuna The Bodybuilding Nationin vastaaviin lukuihin. Olen edelleen sitä mieltä, että Reebok voisi saavuttaa yhtä korkean ER-tason kuin The Bodybuilding Nation sekä kansallisilla että globaalilla sivulla, mutta se vaatisi sisällöntuotannon kehittämistä, ja yksi reitti olisi mennä tuon yllä kirjoittamani ohjeiden mukaan.
Kuinka kasvatat FB-postausten orgaanista nä... & #183;16.1.2014 20:19
[…] Internet-markkinoinnin asiantuntijayritys (Fiercer Media | Kuinka kasvatat FB-postausten orgaanista näkyvyyttä? http://t.co/4JTqoeJLn2) […]
Kommentointi on suljettu.