”VOI EI! Jopa 2 kertaa viikossa! Ei minulla ole aikaa…”

Näin on moni Fiercer Median valmennuksessa istunut salaa mielessään ajatellut kun olen todennut, että Facebook-sivua tulisi päivittää vähintään 2-3 kertaa viikossa.

Onko 2-3 kertaa viikossa paljon? Jaa-a. Kaikki on suhteellista.

Onko itse asiassa koko kysymys, ”kuinka usein Facebook-sivua tulee päivittää”, kokonaan tarpeeton? Kyllä.

What the fuck?

Facebook-sivun ”päivittämistä” tulee katsoa kokonaan eri näkökulmasta. Ihmiset tekevät Facebook-sivun ylläpidosta itselleen älyttömän stressin ja ”pakkopullan” kun se pitäisi olla suuri mahdollisuus puhua suoraan potentiaalisille asiakkaille.

Kuvittele, että seminaarisalissa edessäsi istuu yli 5000 ihmistä jotka ovat sanoneet tykkäävänsä siitä mitä myyt tai edustat. Sinulla on 60 minuuttia aikaa saada mahdollisimman moni heistä ostamaan tuotteesi.

Mitä aiot sanoa heille?

Millä tavalla aiot puhua?

Mikä on se aito lisäarvo jota heille tarjoat?

Millä tavalla aiot hauskuuttaa ja viihdyttää heitä?

Mitä ylipäätään aiot seuraavan 60 minuutin aikana sanoa ja tehdä jotta mahdollisimman moni heistä antaa rahansa sinulle?

Aitko kertoa heille että R-kioskin kahvi on järkyttävää kuraa?

Aitko näyttää heille kuvia koirastasi tai uusista huonekaluistasi?

Aiotko esittää joitain todella ”nokkelia sanankäänteitä” tai ”akateemisia ajatuksia”?

Aitko ulkoistaa koko puheenvuoron palkkaamalla jonkun jäbän puhumaan puolestasi?

Tiedän mitä ajattelet. Miksi sitten niin moni pilaa mahdollisuutensa Facebookissa?

Facebook-sivulle kirjoittamisessa on kyse täsmälleen samasta asiasta kuin puhuisit suurelle potentiaalisista asiakkaista koostuvalle yleisölle. Sinulle voi olla 300, 2940, 16700 tai jopa kymmenien tuhansien potentiaalisten asiakkaiden yleisä edessäsi. Sinulla on mahdollisuus puhua heille ILMAISEKSI. Sinulla on mahdollisuus vaikuttaa heihin eri keinoin saadaksesi heidät ostamaan tuotteesi. Toki et voi puhua heille ”face-to-face”, etkä voi puhua 60 minuuttia putkeen, mutta silti kyse on kahdensuuntaisesta vuorovaikutuksesta jossa sinulla on mahdollisuus vakuuttaa potentiaalinen asiakkaasi.

Aiotko käyttää tilaisuuden hyväksesi vai aiotko tehdä Facebook-sivun ”päivittämisestä” yöunet vievän stressin ja ”mörököllin”?

Aiotko tehdä rahaa vaiko selitellä miten ”Facebook ei sovi minun tuotteeni markkinointiin”?

Unohdetaan kokonaan kysymys ”optimaalisesta Facebook-sivun päivitystahdista”. Ei ole olemassa optimaalista päivitystahtia, vain mahdollisuus puhua suoraan potentiaalisille asiakkaille. Se miten usein heille puhut, eli päivität Facebook-sivuasi, riippuu kokonaan sinun tahdosta ja motivaatiosta myydä tuotettasi/palveluasi. Jos sinulla on valtava motivaatio moninkertaistaa myyntisi, huomaat pian päivittäväsi Facebook-sivuasi varsin kiivasta tahtia. Jos motivaatiosi on surkea, eikä sinulla ole palavaa halua kasvattaa myyntiäsi, huomaat päivittäväsi Facebook-sivuasi kerran kuukaudessa. Kaiken muun ajan mietit ja stressaat, että ”pitäis sitä perhanan veispuukkisivua päivittää, mutta minä teen ensin sitä sun tätä…”

Voiko jatkuvasta päivittämisestä tulla häiritsevää? Alkaako jatkuva päivittäminen ärsyttää yleisöäsi?

Jos tuotat aitoa lisäarvoa, ei yleisösi mitenkään häiriinny. Jos ”jauhat paskaa” ja tyrkytät tuotettasi jatkuvasti, voi yleisösi todellakin ärsyyntyä, mutta näin ei käy jos ihan oikeasti pystyt auttamaan potentiaalisia asiakkaitasi lisäarvoa tuottamalla. Myyntisi määrä on lähes suoraan verrannollinen lisäarvon määrään jota yleisöllesi tuotat.

WTF2?

Tässä kohtaa monen juna pysähtyy. Mitä on ”aito lisäarvo”?

Oletetaan, että myyt kuntosalipalvelua. Mikä on kohderyhmäsi ongelma ja tavoite? Mitä he haluavat? Laihtua? Saada lihaksia? Näyttää paremmalta? Tehdä vaikutus vastakkaiseen sukupuoleen? Tuntea olonsa energiseksi?

Jos nämä ovat kohderyhmäsi tavoitteita, millä tavalla aiot heitä auttaa saavuttamaan tavoitteensa? Millä tavalla ”otat kädestä kiinni” ja viet kohti tavoitetta?

Kaikki se tieto millä autat asiakastasi saavuttamaan tavoitteensa on LISÄARVOA. Kaikki se on hyödyllistä, tarpeellista ja haluttua, eikä yleisösi saa sitä koskaan liikaa. Kaikki se auttaa heitä kääntymään SINUN puoleesi silloin kun he päättävät sijoittaa rahansa tuotteen/palvelun hankkimiseen.

Entäpä jos myyt pölynimureja? Miten silloin tuotat lisäarvoa?

Jälleen sama kysymys. Mikä on potentiaalisen asiakkaasi ongelma ja tavoite? Mitä he haluavat saavuttaa, ja millä tavalla tuotteesi voi heitä auttaa saavuttamaan tavoitteensa? Ehkä he haluavat puhtaan kodin? Tai trendikkään pölynimurin, tai laitteen jolla siivotaan allergisista oireista kärsivien kotia, tai pölynimurin joka tukee heidän ekologisia tavoitteitaan?

Kaikki se tieto millä autat heitä saavuttamaan tavoitteensa on lisäarvoa. Kaikki se tieto millä autat heitä saavuttamaan tavoitteensa sitoo heitä tuotteeseesi ja brändiisi.

Fakta on, että joillakin markkinoilla lisäarvon tuottaminen on helpompaa, mutta millään markkinalla se ei ole mahdotonta, koska jokaisen ostopäätöksen takana on aina tarve ratkaista jokin ongelma tai saavuttaa tavoite. Ei kukaan huvikseen seteleitä jaa.

”Give and you shall receive”, on sanonta joka kannattaa pitää mielessä.

Valitettavasti useimmille on erittäin haastavaa ymmärtää syvällisesti oman kohderyhmän ongelmat ja tavoitteet, sekä tuottaa siltä pohjalta lisäarvoa joka auttaa kohderyhmää saavuttamaan tavoitteensa. Tämä vaatii useimmiten helvetillisesti ajatustyötä, vanhan unohtamista ja uuden luomista. Se on vaativaa, mutta onnistuessaan maksaa takaisin moninkertaisesti.

Lähdetään siis siitä, että ”oikeaa Facebook-sivun päivittämistahtia” ei ole olemassa, eikä sellaista kannata edes yrittää löytää. Keskitytään rakentamaan luottamusta ja voimakasta tahtoa ostaa tuote. Tuotetaan lisäarvoa Facebook-sivulle niin usein kuin halutaan pitäen mielessä, että Facebook-sivulle kirjoittaminen antaa mahdollisuuden puhua suoraan potentiaaliselle asiakkaalle. Se on mahdollisuus vaikuttaa potentiaaliseen asiakkaaseen pitkällä aikavälillä. Se on mahdollisuus markkinoida ILMAISEKSI.

Korostan vielä, että Facebook-sivun päivittäminen on ilmaista mainontaa. Moni ei edelleenkään havaitse sitä, että Facebook-sivun päivittäminen on käytännössä ilmaista mainontaa. Jos sinulla on esimerkiksi 5000 tykkääjää, näkee suuri osa heistä viestisi aina kun kirjoitat jotain oman Facebook-sivusi seinälle. Jos päivität sivuasi usein on yleisösi jatkuvasti tietoinen sinun ja tuotteesi olemassaolosta. Vaihtoehtona sinulla on maksaa mainostilasta vaikkapa paikallislehdessä.

Olen arvioinut, että kun linkitän blogiartikkelini Facebook-sivulleni, tulee Facebookista keskimäärin 10% tykkääjistä websivulleni. Ajatellaan, että sinulla on 10,000 tykkääjää. Jos Facebook-sivullesi postaat kerran viikossa websivusi linkin, saat keskimäärin 1000 potentiaalista asiakasta websivullesi kerran viikossa. Vuodessa tämä tarkoittaa 52,000 kävijää websivullasi joista jokainen on ilmoittanut tykkäävänsä siitä mitä tarjoat tai edustat.

52,000 potentiaalista asiakasta ilmaiseksi websivullesi. Kuinka paljon sinun tulisi maksaa kun ohjaat saman määrän ihmisiä esimerkiksi Google AdWordsin hakumainonnalla? Oletetaan, että maksat keskimäärin 0.8 euron klikkihintoja. 52,000 klikkiä maksaa silloin 41,6000 euroa.

Facebook-sivu on markkinointivaranto (asset) jonka avulla teet ilmaista kohdennettua mainontaa.

Älä jätä tilaisuutta hyödyntämättä. Älä keskity miettimään, että mikä on oikea tahti päivittää sivua, vaan käytä mahdollisuutesi puhua suoraan potentiaalisille asiakkaille. Puhu heille niin usein kuin haluat, ja tuota vähintään 80% lisäarvoa ja korkeintaan 20% myyvää sisältöä. Hyödynnä tilaisuutesi tehdä ilmaista mainontaa.


1 kommentti

Kommentti: Kuinka usein Facebook-sivua tulisi päivittää? – Osuuskunta Fissio & #183;17.4.2012 10:21

[…] Pyhäjärvi toteaa kirjoituksessaan, että optimaalisen päivitystiheyden miettiminen on tarpeetonta. Hän toteaa, että […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *