Monelle suomalaiselle ”kumppanuusmarkkinointi” tai kumppanuusmyynti”, sekä englanninkielinen ”affiliate marketing” lienee varsin outo termi. Harmi, sillä kyseessä on mielettömän tehokas tapa myydä ja markkinoida.
Tsekataan mitä Wikipedia sanoo kumppanuusmarkkinoinnin englanninkielisestä termistä.
Affiliate marketing is a marketing practice in which a business rewards one or more affiliates for each visitor or customer brought about by the affiliate’s marketing efforts.
Pari viikkoa sitten juttelin asiakkaan edustajan kanssa, ja suosittelin heille kumppanuusmyyntiä bannerimainonnan sijaan. Kaveri kysyi ”paljonko kumppaneille pitäisi maksaa provisiota?” Koska olen myynyt tavaroita ja palveluita kumppanina monen amerikkalaisen yrityksen kanssa, kerroin kokemukseni perusteella vastaavanlaisten yritysten maksavan kumppaneille 8-15% jokaisesta myynnistä.
”Sehän on hillitön summa! Sehän on jo itsessään kunnon bisnestä!”, totesi asiakkaan edustaja.
Niinhän se onkin, mutta en kehdannut sanoa että olen myynyt verkossa tuotteita pääasiassa 50-75%:n komissiolla..
Kaverin mielestä 8-15%:n komissio johtaisi oman bisneksen kannattamattomuuteen.
Ehkä näin ei kuitenkaan ole, ja jos on, niin mielestäni on aika kehnosta bisneksestä muutenkin kyse.
Miksi niin moni verkossa sitten tarjoaa 50-75%:n diilejä kumppaneille?
Yksinkertaisesti sen vuoksi, että ilman kumppaneita he eivät koskaan kykenisi myymään yhtä paljon. Bisneksen omistaja voi karrikoiden valita kahden vaihtoehdon väliltä seuraavasti
- Myyn yksin 100.000 euron edestä vuosittain
- Myyn kumppaneiden kanssa miljoonan euron edestä vuosittain
Kumppaneiden katteen ollessa vaikka 12% voi skenaariosta laskea paljonko myyjälle itselleen jää loppujen lopuksi käteen.
Kumppanimarkkinoijat tyypillisesti ajavat useita samanaikaisia kampanjoita, eli he markkinoivat useiden myyjien eri tuotteita samaan aikaan. Parhaimmillaan kumppanuusmarkkinointi voi olla erittäin tuottavaa bisnestä, joten markkinoijia kyllä löytyy jos myyjällä on hyvä tuote ja hyvin rakennettu kumppaniohjelma.
Mitä kumppanuusmarkkinoinnin toteuttaminen sitten vaatii?
Koska kaikki myynnit täytyy pystyä jäljittämään palkkionmaksun ja reaaliaikaisen raportoinnin mahdollistamiseksi, täytyy myyjän joko itse rakentaa vaadittava tietojärjestelmä tai liittyä myyjäksi kumppanuusmyyntiä toteuttavaan verkostoon. Englanninkielisellä markkinalla tuotteita ja palveluita myyvät voivat pyrkiä myyjäksi esimerkiksi Comission Junction, Azoogle, Clickbooth, sekä NeverBlue nimisiin verkostoihin. Verkostoja on satoja, mutta pienimpiä kannattaa välttää koska heillä on usein vaikeuksia maksaa palkkiot kumppaneille. Suomessa vastaavanlaisia verkostoja edustaa ainakin TradeTracker.
2 kommenttia
Juho & #183;6.7.2010 10:33
Joo, näin on. Vankkaa asiaa. Lähes poikkeuksetta asiaan perehtymättömät kauhistelee niitä prosentteja mitä pitää promoajilla maksaa, tajuamatta koko homman pointtia.
Kun niitä provikoita ei makseta jo olemassaolevasta myynnistä, vaan siitä mitä myyntiä ei muuten olisi olemassakaan. Eli ottaako 0% vaiko 25% tai 50% kumppanuusmyynnistä. Harva tyytyy nollaan vähänkin asiaa ajateltuaan!
Eikä ne hyödyt lopu siihen; saa uusia tuoreita liidejä, muuta yhteistyösynergiaa parhaimpien promoajien kanssa, ynnä muuta.
Saa nähdä koska kumppanuusmarkkinointi lähtee toden teolla liikkeelle. Ehkä tarvitaan jokin ISO ESIMERKKI, joka avaa silmiä laajemmaltikin… 😉
Ansa nro 2 – “tulospohjainen” hinnoittelu « Fiercer Media & #183;8.6.2011 13:04
[…] kun mainostaja tekee uutta rahaa tai kasvattaa varantoaan (kuten sähköpostilistaa). Kirjoitin tulospohjaisesta markkinoinnista blogipostauksen jo viime […]
Kommentointi on suljettu.