Tämä postaus on osa 13-osaista sarjaa, jossa Fiercer Media Oy julkaisee keväällä 2021 yrittäjäkoulutukseen tehdyn materiaalin kaikille käytettäväksi. Materiaali on tehty erityisesti PK-yrittäjien Internet-/some-markkinoinnin tarpeisiin.
Alkuperäiseen materiaaliin verrattuna sarja julkaistaan hieman eri järjestyksessä eli ensin osat 8-13 (käytännön perusteet) ja strategisempi osuus, osat 1-7, tämän jälkeen.
Tällä kertaa vuorossa siis alkuperäisen setin ensimmäinen osa, joka toimi ajatuksia herättävänä starttina koulutuksessa.
Kärjistettynä & tiivistettynä – mistä on kyse?
Myydäkseen jotain verkossa markkinoijan on generoitava liikennettä, eli KLIKKEJÄ, joko omalle myyntisivulle, verkkokauppaan tai partnerin sivustolle.
Vertaa verkkokenkäkaupan lanseerausta kaukaiselle saarelle rakennetun kenkäkaupan lanseeraamiseen.
Saadaksesi yhdenkin kengän myytyä sinun täytyy ohjata potentiaalisia asiakkaita verkkokauppaasi, ja tätähän kutsutaan MARKKINOINNIKSI. Sama pätee sekä reaalimaailmassa, että verkossa.
Markkinointi verkossa tarkoittaa aktiivista liikenteen (kävijät, klikit) generointia
• Ilman aktiivista markkinointia, eli liikenteen ohjaamista, bisnes verkossa ei tuota rahaa.
• Liikennettä, eli potentiaalisia asiakkaita, on mahdollista hankkia useilla eri keinoilla, kuten
• Sosiaalisen median tarjoamilla keinoilla,esim. orgaaninen sisällöntuotanto tai vaikuttajamarkkinointi
• Ostamalla mainostilaa (kuten Google Ads, Meta – Facebook/Instagram,TikTok, mediatalot…)
• Sähköpostimarkkinoinnilla
• Sivustojen hakukoneoptimoinnilla (SEO)
• Markkinoimalla jossain muualla kuin verkossa (TV, Radio, lehdet…)
Edit/lisäys 2023: Tämä on alkuperäisen koulutussarjan ensimmäinen ”herättelevä” slaidi, ja sellaisenaan melko kevyt. Taustoittavana tietona todettakoon, että Fiercer Media Oy on pärjännyt jo vuodesta 2007(!) lähtien (ensin toiminimenä ja sitten 2011 lähtien osakeyhtiönä) tähän yleisperiaatteeseen nojaten. Usein organisaatiot keskittyvät sisältöön – missä ei sinänsä ole mitään pahaa – mutta unohtavat kokonaan liikenteen.
Samoin maksettua mainontaa (somessa) vältellään argumentilla ”sisältömme on niin hyvää ja tunnemme asiakkaamme niin hyvin, että emme tarvitse maksettua mainontaa”. Tähän vasta-argumenttimme on aina ollut, että ajatus, että jos sisältö on erittäin rokkaavaa, sitä nimenomaan kannattaa ”buustata” maksetulla mainonnalla. Pienelläkin budjetilla voi saada lähes ihmeitä aikaan ja esimerkiksi some-mainonnan ehdoton etu on se, että mitä paremmin viestisi uppoaa kohderyhmään, sitä vähemmän useimmiten maksat!
Olemmekin usein verranneet some-mainontaa pörssisijoittamiseen. Isonkin budjetin hukkaa helposti, mutta käyttämällä budjettia järkevästi, pääoman tuotto voi olla todella merkittävä. Sarjan seuraavassa osassa (julkaistaan tiistaina 9.5.2023) esittelemmekin ajattelutavan/mallin, mihin edellistä ajatusta voi soveltaa.