Tämä postaus on osa 13-osaista sarjaa, jossa Fiercer Media Oy julkaisee keväällä 2021 yrittäjäkoulutukseen tehdyn materiaalin kaikille käytettäväksi. Materiaali on tehty erityisesti PK-yrittäjien Internet-/some-markkinoinnin tarpeisiin.
Alkuperäiseen materiaaliin verrattuna sarja julkaistaan hieman eri järjestyksessä eli ensin osat 8-13 (käytännön perusteet) ja strategisempi osuus, osat 1-7, tämän jälkeen.
Tässä artikkelissa esitellään Metan (Facebook/IG) mainosjärjestelmä tiivistetysti
Facebook-mainonta* on…
*) HUOM. Käytän tässä yhteydessä Facebook = Metan järjestelmä, joka pitää sisällän Facebookin ja Instagrammin mainosalustat
• Kohdennettua liikenteen ohjaamista omalle Facebook-sivulle (/IG-tilille) tai Facebookin ulkopuolelle (oma verkkokauppa tai verkkosivusto,ns. myyntisivu/”landing page”, aplikaatio ym.)
• Tärkein ominaisuus on edistynyt mainonnan kohdentaminen
• Ikä, sukupuoli, maantieteellinen sijainti, harrastukset, työpaikat, käyttäytymiset jne..
• Keskeyttävää mainontaa – luonteeltaan erilaista esimerkiksi Google Adsin hakumainoksiin (tarvepohjaista mainontaa) verrattuna
• Mainonta on varsin tarkkaan kontrolloitavissa ja optimoitavissa sekä periaatteessa kenen tahansa saatavilla ”self serve” -alustassa
Facebookin (META) mainosjärjestelmä ”pähkinänkuoressa”
• Facebookin päämainostustapoja on 6 kpl (voit muun muassa ajaa liikennettä sivuillesi, optimoida konversioita sivustollasi, hakea näkyvyyttä julkaisuillesi tai videoillesi tai esimerkiksi hankkia asennuksia sovelluksellesi)
• Huom. Facebookin (Meta) mainosjärjestelmä sisältää myös Instagram-mainonnan
• Samasta käyttöliittymästä pystyt siis toteuttamaan myös Instagram-mainonnan. Usein kampanjat on myös tarkoituksenmukaista ajaa molemmissa järjestelmissä yhtäaikaa.
• Facebookin ja Instagrammin lisäksi mainoksia sijoitellaan (huom. tämän voi myös ”täpätä pois”) ns. audience networkiin, joka sisältää erilaisia kumppanialustoja ja aplikaatiota (aiheesta lisää mm. https://www.facebook.com/business/marketing/audience-network )
• Korostettakoon edelleen – Facebookin mainosalustan TÄRKEIN ominaisuus on äärimmäisen tarkka KOHDENTAMINEN
• Erilaisia tapoja kohdentaa löytyy järjestelmästä kymmeniä
• Voit esimerkiksi kohdentaa käyttäjän erilaisten mieltymysten mukaan, ostokäyttäytymisen mukaan, luoda erilaisia listoja (esim. sähköpostiosoitteista), kohdistaa verkkosivujen vierailujen mukaan (ns. retargeting), luoda automaattisesti aiemman kaltaisiin perustuvia kohdistuksia jne.
• Kohdistamisparametrien tarkka koostumus vaihtelee koko ajan mm. tietoturvasäännösten ja palvelun käyttöehtojen ym. mukaan. Paras tapa pysyä kärryillä kohdentamisen yksityiskohdista on tehdä aktiivisesti mainontaa jatkuvana prosessina!
• Olennaista mainonnassa on kombinaatio ”oikea viesti oikealle henkilölle” – tätä ei voi koskaan liikaa korostaa!
• Mainontaa voidaan ostaa Facebookista sekä ns. CPC- (klikit) että CPM- (näytöt) periaatteella, yleensä käytetään jälkimmäistä, mutta analyysissa seurataan tarkasti etenkin konversiohintoja (lisää Metan tarjouskäytännöistä voit lukea täältä )
• Palvelu mahdollistaa myös tarkan tulosten seurannan ns. konversiopikselin asennuksen kautta. Voit muun muassa seurata tuloksia seuraavissa toimissa: Osto verkkokaupasta, Sähköpostilistalle kirjautuminen, Tarjouskoodin lunastaminen, oppaan/raportin tms. lataus, sovelluksen/pelin lataus jne.
Sarjan seuraavassa osassa lisää mainonnan käytännön tekemisestä sekä mm. konversioiden mittaamisesta. Mielestäni Facebookin mainosjärjestelmä on varsin intuitiivinen ja sen riittävän tasoisen käytön oppii noin muutamassa kuukaudessa. Haasteena on, kuten mainittu, jatkuvat muutokset, joiden mukana pysyminen edellyttä aktiivisuutta käyttäjässä.
Sarjan seuraavassa osassa käydään läpi käytännön aloitusvinkkejä Facebookin(Metan) mainontaan. Postaus julkaistaan tiistaina 25.4.2023.