Tämä postaus on osa 13-osaista sarjaa, jossa Fiercer Media Oy julkaisee keväällä 2021 yrittäjäkoulutukseen tehdyn materiaalin kaikille käytettäväksi. Materiaali on tehty erityisesti PK-yrittäjien Internet-/some-markkinoinnin tarpeisiin.

Alkuperäiseen materiaaliin verrattuna sarja julkaistaan hieman eri järjestyksessä eli ensin osat 8-13 (käytännön perusteet) ja strategisempi osuus, osat 1-7, tämän jälkeen.

Huom. tämän artikkelin ruutukaappaukset mainosjärjestelmästä ovat maaliskuun lopulta 2023. Pieniä muutoksia käyttöliittymään tulee koko ajan ilman sen kummempia ennakkoilmoituksia – lopulta ainoa tapa ”pysyä kärryillä” on tehdä mainontaa jatkuvasti!

Kuinka päästä alkuun Meta-mainonnassa?

Mennään suoraan käytäntään eli kuinka pääset Facebookin (Meta) mainosjärjestelmään ja tekemään mainoksen. Esimerkki pöytäkoneelta. Mainosten tekeminen on mahdollista mobiilissakin, mutta onnistuu kuitenkin huomattavasti helpommin ainakin näin keski-ikäiseltä kunnon näytöltä!

Valikko etusivun vasemmassa reunassa – klikkaa ”Näytä kaikki
Skrollaa valikkoa alaspäin ja klikkaa “Mainosten hallinta

ERITTÄIN TÄRKEÄ vinkki:

HUOMAA: ÄLÄ tee mainoksia suoraan Facebook-sivulta, ”mainosta julkaisua”, vaan siirry mainosjärjestelmän näkymään etusivulta!

• Kampanjanhallinnan näkymästä hallitset mainosten kohderyhmiä, budjettia ym. ominaisuuksia huomattavasti helpommin/paremmin – pitkällä tähtäimellä säästät selkeästi rahaa.

• Seuraavassa näkymä mainosjärjestelmästä

• Huomioi, että tässä esitellään vain ”iso kuva”

• Yksityiskohtia paljon (kaikkea ei pysty käymään tässä yhteydessä läpi) ja harjoittelu vaatii tietyn ”oppimiskäyrän”

• Huom. toiminnallisuudet ja käyttöliittymä myös muuttuvat jatkuvasti –  mukana pysyäkseen mainontaan on tehtävä säännöllisesti

• Usein esim. loman tai jopa viikonlopun jälkeen yllätyksiä muutosten muodossa ja hetken ”pään raavintaa” edessä…

Klikkaa ylhäältä vasemmalta ”Luo” (näkymä eräältä mainostililtämme)
Valitse tavoite (tässä esimerkissä yksinkertaisin, ”liikenne” eli ohjataan kävijöitä saitille)
Pääset kampanjan asetuksiin. Vinkki tässä kannattaa usein valita ”Advantage-kampanjabudjetti”, tässä vaihtoehdossa systeemi säätää kulutuksen automaattisesti eri mainosjoukkojen (kohdistus) välille. Kun olet tehnyt valinnat klikkaa ”seuraava”, niin pääset mainosjoukon (kohdentaminen) tasolle.

Valitse konversion sijainti, tässä tapauksessa ”sivusto” (ohjataan kävijöitä saitille), budjetti ja aikataulu sekä kohdistaminen eli kenelle haluat mainostaa. Edellisessä postauksessa kävimme läpi eri mahdollisuuksia kohdistaa. Tässä emme käy kaikkia näitä läpi – kokeilemallla ja testaamalla selviää paljon. Facebookin oma tiivistelmä aiheesta löytyy täältä

Vinkki: älä valitse ”dynaaminen luova sisältö” tässä vaiheessa, jos haluat pitää homman selkeänä. Palaan tähän asiaan vielä tulevassa postauksessa Googlen hakumainosten yhteydessä. Googlen hakumainoksissa käytetään niin sanottuja responsiivia mainoksia, joissa tekoäly yhdistelee elementeistä toimivimmat yhdistelmät mainokseen. Tämä tapa on tehokas ja käyttäjälle tietyllä lailla yksinkertainen, mutta saattaa asettaa haasteita mm. copy-tekstien yhtenäisyyden ja loogisuuden suhteen. Näyttää, että Facebook/Meta on siirtymässä yhä enemmän samaan suuntaan (mutta ei tästä tällä kertaa enempää).

Esimerkki kohdistamisesta eräästä matkailuun liittyvästä kampanjasta. Vinkki: hyvä koko kohderyhmälle on usein esimerkiksi 30 000 – 100 000 ihmistä. Jos alkuperäinen kohderyhmä kovin laaja, kannattaa ”pilkkoa” pienempään esim. Iän, sukupuolen, asuinalueen ym. mukaan. Huom. jos olet esimerkiksi paikallinen palveluyrittäjä, kohderyhmän koko voi luonnollisesti olla pienempikin. Kovin pienissä kohderyhmissä ongelmaksi saattaa tosin tulla mainosnäyttöjen vähäinen määrä ja tätä kautta mainonnan yleinen tehottomuus.

Mainoksen luonnin näkymä. Valitse Facebook-sivu (yrityksesi/organisaatiosi sivu), jolta haluat mainoksen näkyvän. Oletan tässä, että organisaatiollasi on jo Facebook-sivu. Jos ei, niin Facebookin omat ohjeet sivun tekemiseen löydät täältä.

Valitse (yksinkertaisin) ”manuaalinen lataus” (voit ladata kuvia/videoita mainoksiin). Tässä vaiheessa selkeintä on myös valita mainoksen muodoksi ”yksi kuva tai video”. Lataa kuva/video ja luo mainokselle tekstit (leipäteksti, otsikko ja linkin kuvaus). Valitse toimintokutsu valikosta. (”Lue lisää”, ”Osta”, ”Varaa nyt” jne.). Muista lisätä myös sivuston url-osoite. Tässä vaiheessa suosittelen ”täppäämään” pois myös vaihtoehdon ”optimoi teksti henkilön perusteella” (tämä yhtälailla ”sotkee” luovaa sisältöä, tuota voit kokeilla hieman myöhemmin tarvittaessa). Esikatselusta oikeasta reunasta näet mainoksen luovan sisällön. Kun kaikki näyttää ok:lta klikkaa ”julkaise”.

Kuten edellä totesin tämä on vain ensipuraisu mainosten tekemiseen – erilaisia vaihtoehtoja ja asetuksia on paljon. Huomaa, että kaikkea ei välttämättä kuitenkaan tarvitse osata tai edes kokeilla. KISS-periaate pätee tässäkin + kannattaa muistaa edellisessä osassa läpikäyty periaate: Facebookin TÄRKEIN ominaisuus on äärimmäisen tarkka KOHDENTAMINEN! Olennaista on kombinaatio ”oikea viesti oikealle henkilölle”.

Työssäni näen jatkuvasti ”hehkutuksia” erilaisista järjestelmän (teknisistä) ominaisuuksista ja hienouksista, mutta tuloksista puhuttaessa yllämainittu ns. rulettaa. Yksinkertaistettu esimerkki, jos kohderyhmäsi on perhokalastajat, etsi perhokalastukseen liittyviä kohdistamisparametreja ja tee perhokalastajia puhutteleva mainos/tarjous/viesti. Asia ei usein ole sen monimutkaisempi.

Usein hyvä mainos on myös mallia: pysäyttävä kuva, puhutteleva otsikko, iskevä leipäteksti – hyvin lähellä ”perinteistä” mainostamista siis. Digitaalinen kohdistaminen auttaa tässä toki huomattavasti oikean kohderyhmän löytämisessä.

Tuloksen mittauksesta

Kun olet päässyt alkuun, on ehdottoman järkevää toteuttaa Metan tuloksen mittaus, mikä tarkoittaa, että pystyt seuraamaan mainonnasta syntyviä tuloksia (esimerkiksi ostoja, liidejä, applikaation latauksia ym.) sivustollasi. Tässä hyvänä tukena on myös web-analytiikka (kuten Googlen GA4), mutta itse mainonnan toteuttamisessa ja käytännön päivittäisessä seurannassa Metan oma mittaus helpottaa huomattavasti.

Mainonnan seurantaa varten sivustolle tulee asentaa ns. Meta-pikseli. Seuraavassa tietoa ja ohjeita pikselin asentamisesta. Tarvittaessa hae teknistä apua tähän (esim. verkkopalvelun toimittajasi osaa varmasti auttaa asiassa).

• Seuraa ohjeita

https://www.facebook.com/business/help/952192354843755?id=1205376682832142

• Huom. pikselin asentaminen on järkevää vaikka et heti alkuvaiheessa olisikaan mittaamassa tarkkoja sivustokonversioita (ostot varaukset, liidit jne.), sillä saat käyttöösi esimerkiksi tarkemman aloitussivun. näyttöjen mittauksen. On myös hyvin todennäköistä, että kun edistyt mainonnan tekemisessä, tarkempi tulosten mittaus tulee eteen ennemmin tai myöhemmin.

Vielä muutama sana kohdistamisesta loppuun sekä ns. API-rajapinnoista erilaisten (yleisten) järjestelmien osalta

• Sivun kävijöiden mukaan muodostetut kohderyhmät sekä niin sanotut look-a-like kohderyhmät, NÄMÄ OVAT USEIN TODELLA TOIMIVIA!

https://www.facebook.com/business/help/1474662202748341?id=2469097953376494

https://www.facebook.com/business/help/465262276878947?id=401668390442328

• Moni iso järjestelmä (varaus-, verkkokauppa, julkaisu- jne.) integroituu suoraan FB:n mainosjärjestelmää, ks. alla https://www.facebook.com/business/help/1179210765468894?id=1205376682832142

Esimerkki verkkokauppojen Meta-integraatiosta

Sarjan seuraavassa osassa vielä muutamia lisävinkkejä Metan mainonnan toteuttamiseen. Kuten todettua, vaihtoehtoja on paljon, mutta perusperiaatteilla ja pitämällä homman riittävän yksinkertaisena pääsee pitkälle. Ensi kerralla siis lisää vinkkejä kuinka pidät ”paketin kasassa” Metan mainosjärjestelmässä. Seuraava blogi sarjasta ilmestyy torstaina 27.4.2023.