Tämä postaus on osa 13-osaista sarjaa, jossa Fiercer Media Oy julkaisee keväällä 2021 yrittäjäkoulutukseen tehdyn materiaalin kaikille käytettäväksi. Materiaali on tehty erityisesti PK-yrittäjien Internet-/some-markkinoinnin tarpeisiin.
Alkuperäiseen materiaaliin verrattuna sarja julkaistaan hieman eri järjestyksessä eli ensin osat 8-13 (käytännön perusteet) ja strategisempi osuus, osat 1-7, tämän jälkeen.
Googlen omat ohjeet aloitukseen, nämä kannattaa käydä ajan ja ajatuksen kanssa läpi.
Perusperiaate
1.Kampanjoiden rakentaminen
• Hakusanastrategian rakentaminen eli käytettävien, maksettujen hakusanojen valinta tavoitteiden pohjalta
• Analysoi sivun hakusanaliikennettä, hyvä työkalu tähän Googlen Search Console
• Google Adsin järjestelmästä löytyy hyvät työkalut hakusanaliikenteen määrien ja keskimääräisten klikkihintojen selvittämiseen (tästä lisää hieman edempänä)
• Sivuston hakusanaoptimointi on hyvä tsekata, käytämme tähän itse SEMRush-työkalua
• Hakusanatyypit – laaja vastaavuus, lausekevastaavuus ja tarkka vastaavuus, nämä on syytä sisäistää
• Pro-vinkki: älä käytä laajoja hakuja, vaan pyri käyttämään tarkkoja hakuja ja lausekevastaavuuksia. Jos jostain syystä kuitenkin käytät laajoja hakusanoja seuraa (esim. kuukausittain) toteutunutta hakusanaliikennettä (”search terms” / ”hakutermit”) – näistä näet, että usein laajat haut tuottavat paljon ei-laadukasta, epärelevanttia liikennettä. Tätä on kuitenkin mahdollisuus karsia klikkaamalla ei-toivottuja hakutermejä ”negatiivisina avainsanoina” (Google ei tällöin jatkossa käytä ko. hakutermiä enää).
• Toinen pro-vinkki: huomioi, että niin sanotut brändihaut eli omaan yritykseesi/tuotteeseesi liittyvät haut ovat myös potentiaalista hakumainosliikennettä. Vaikka on todennäköistä, että löydyt hyvin jo orgaanisissa hauissa, niin maksettu mainos ”valloittaa” haun etusivulle tilaa omalle yrityksellesi kilpailijoilta. Usein brändihaut ovat myös todella halpaa liikennettä, esimerkiksi yhdellä asiakkaallamme saamme tässä 0,01€ klikkihintaa (minkä lisäksi liikenne konvertoituu hyvin), mainonta on siis äärimmäisen kustannustehokasta!
Kampanjoiden rakentaminen
• Google AdWords-kampanjoiden rakentaminen yleisesti käytetyn ja tehokkaan kampanjarakenteen mukaisesti:
• Yläkäsitteen (päähakusana) ympärille luodaan mainosjoukkoja alakäsitteiden (hakusanavariaatiot) mukaan. Seuraavassa esimerkki tästä toimintatavasta.
Huom. edellisissä tosiaa vain pieni osa kampanjarakenteesta ja avainsanoista, koska kyseessä asiakkaan tili.
Vinkkejä aloitukseen
• Seuraa järjestelmän ”polkua”
• Käytä alussa automatisoituja tarjouksia
• Alussa kannattaa rajata mainonta vain hakuverkkoon
• Kokemuksemme mukaan ns. Display-verkosto sekä videomainonta sopivat paremmin laajaan brändimarkkinointiin (kohdistaminen ei ole omasta mielestäni aivan yhtä tarkkaa ja selkeää kuin Metassa/Facebookissa)
• Tietoa Display-verkon mainonnasta
• Uusi ”Shopping Ads” relevantti (isoille) verkkokauppiaille, kannattaa ainakin kokeilla!
EDIT: Shopping Ads muuttumassa uudeksi ”performance max” mainostustavaksi
• Huomaa, hakuverkon mainoksissa hakusanojen on vastattava tarvetta
• Kärjistäen, ”Grillimakkaraa ei voi mainostaa hakusanalla jääkiekko”
• Ns. laatupisteet HUOM. erittäin tärkeä osatekijä
• Ylläoleva tarkoittaa, että hakusanoila/hakusanastrategialla ja hyvin tehdyillä mainoksilla pääset melko pitkälle, mutta jos sivusto ei ole kunnossa, annat aina kilpailijoille etumatkaa. Tärkeää on, että ”linja” hakusana-mainos-laskeutumissivu on kunnossa. Yksinkertainen esimerkki, haen ”Nike Air Jordan”, saa näkyviin mainoksen jossa relevantti tarjous ko. kengistä, klikkaan mainosta, joka johtaa Nike Air Jordan -kenkien myyntisivulle. Sivustojen hakukoneoptimointi (SEO) linkittyy vahvasti Google Adsin laatupisteisiin tässä mielessä.
• Responsiiviset hakumainokset – copywriting usein haastavaa
• Tietoa responsiivisista hakumainoksista
• Otsikot ja kuvaukset tulevat toimia itsenäisesti, systeemi tekee parhaita yhdistelmiä useista eri vaihtoehdoista.
• Niin sanottujen mainoslaajennusten (elementtien) käyttö usein järkevää
Tässä taas tällä erää. Huomaa, että oikeastaan raapaistiin vain pintaa. Googlen järjestelmässä asetuksia on PALJON ja käyttöliittymä on (jopa valitettavan) ”insinöörimäinen”. Itseäni eniten häiritsevä asia on, että kun olet luonut kampanjat et pääse takaisin samaan ”what-you-see-is-what-you-get” näkymään, vaan kampanjaa muokattaessa näkymä on erilainen kuin aloitettaessa. Metan järjestelmässä tämä on todella intuitiivista, koska kampanjan luonti- ja muokkausnäkymä (ja sen eri vaiheet) ovat tasan samanlaiset.
Hyvä asia on kuitenkin se, että jos/kun löydät oikeat hakusanat ja toimivat mainokset, mainonta on luonteeltaan kestävämpää kuin ”keskeyttävä” bannerimainonta (kuten esimerkiksi Meta/FB-mainonta), olennaisia muutoksia ei tarvitse tehdä aivan yhtä usein ja kampanjoiden kesto on yleisesti pitkäikäisempää.
Seuraavana sarjassa (torstaina 6.5.2023) tavallaan palataan takaisin alkuun ja aloitetaan alkuperäisen sarjan alkupäästä, laajemmista linjoista eli yleistä ja laajemman tason asiaa PK-yrityksen Internet- ja some-mainonnasta ja -markkinoinnista.