Tämä postaus on osa 13-osaista sarjaa, jossa Fiercer Media Oy julkaisee keväällä 2021 yrittäjäkoulutukseen tehdyn materiaalin kaikille käytettäväksi. Materiaali on tehty erityisesti PK-yrittäjien Internet-/some-markkinoinnin tarpeisiin.

Alkuperäiseen materiaaliin verrattuna sarja julkaistaan hieman eri järjestyksessä eli ensin osat 8-13 (käytännön perusteet) ja strategisempi osuus, osat 1-7, tämän jälkeen.

Tällä kertaa pohdimme ajatusta ”mitä jos voisit omistaa oman markkinointisi verkossa” – onko tämä ylipäätään mahdollista?

Palataan ajassa hieman taaksepäin. Materiaaleissa oli alunperin seuraava lainaus

”Tutkimusorganisaatio ennustaa, että yritykset jotka eivät 3-5 vuoden kuluessa onnistu hyödyntämään sosiaalista mediaa, tulevat kuihtumaan.” – Entrepreneur 12/2010(!)

• Tämä ei ehkä aivan täysin pitänyt paikkaansa, mutta melko lähellä totuutta?

• Voidaan perustellusti väittää että

Kukaan ei halua tehdä bisnestä kanssasi jos he eivät voi selvittää verkossa, kuka sinä olet ja mitä MUUT sanovat sinusta

”Kustannukset ovat aina liian korkeat, jos markkinointi tuottaa vain välitöntä myyntiä. Toisaalta jos markkinointiin sijoitetut rahat ovat ensimmäinen sijoitus jatkuvaan, tuottoisaan asiakassuhteeseen, niin silloin on toimittu liiketaloudellisesti järkevästi.” Feargal Quinn: Crowning The Customer

One-on-one –markkinointi

Ihmiseltä ihmiselle!

• Koska informaation tulva on niin valtaisa, niin markkinoinnin tulee puhutella henkilökohtaisesti, jotta se erottuisi yhä kasvavasta määrästä viestejä ja ärsykkeitä, joita (osittain jopa valitettavasti) saamme päivittäin ruuduillemme.

Myyntisuppilo – ”perinteinen” malli (esimerkiksi vähittäiskauppaketju – huom. usein toimivaa, mutta vaatii erittäin vahvan brändin ja/tai vakiintuneen jakeluketjun)
Myyntisuppilo – myynti verkossa (huom. vertautuu ”perinteiseen” myyjän työhön, b2b ”myyntitykki”)
Eräs esimerkki myyntiprosessin rakentamisesta verkossa (markkinoinnin automaation järjestelmän avulla kuten MailChimp, Hubspot tms.)

Marketing Asset / ”Markkinointivaranto”

Markkinointivarantoa (”marketing asset”) on kaikki sellainen jonka avulla voit markkinoida ilmaiseksi tai äärimmäisen halvalla.

• Markkinointivaranto vapauttaa sinut jatkuvasta kolmannen osapuolen käytöstä mainostamisessa (Google AdWords, Facebook, bannerimainonta mediatalojen sivustoilla, lehti-ilmoittelu jne.)

• Mieti mitä tapahtuu, jos lopetat useita vuosia käyttämäsi lehtimainonnnan kerralla? Entä, jos olet saavuttanut esimerkiksi 15 000 IG-seuraajan yhteisön? Tai sähköpostilistallasi on useampi tuhat ihmistä?

• Markkinointivarantoa ovat muun muassa

Sähköpostilista

• Mobiililista (puhelinnumerot)

• Perinteinen suorapostituslista/-rekisteri

Facebook-yhteisö (tykkääjät)

Instagram-seuraajat

YouTube, TikTok tms. Seuraajat

WhatsApp tai SnapChat tms. -ryhmä…

•Huom. myös niin kutsuttu vaikuttajamarkkinointi – vaikuttaja (engl.influencer) myy omaa ”markkinointivarantoaan” kolmannelle osapuolelle kaupallisen yhteistyön merkeissä

Huomioitavaa on, että harva ”markkinointivaranto” on täysin ”omaisuuttasi”. FB-sivun tykkääjien osalta olet esimerkiksi edelleen Metan algoritmin ja sääntöjen alaisuudessa. Sen sijaan vaikkapa mobiililista on jo huomattavasti ”painavampaa valuuttaa”. Eri tarkoituksiin ja eri vaiheessa myynti/markkinointiprosessia tarvitaan erilaisia varantoja.

Mitä henkilökohtaisemmaksi viestintä muuttuu, sitä tahdikkaampi markkinoijan on myös oltava. Mobiililistalle tai jopa sähköpostiin liiallinen ”spämmäily” hyvänä esimerkkinä – tällöin teet helposti jopa pahaa haittaa maineellesi (”been there done that”…) Ja kuten usein muutenkin, yhtä oikeaa tapaa ei missään tapauksessa löydy, tässä pyrimme vain esittelemään ajattelutapoja ja joitakin yleisesti käytettyjä malleja helpottamaan markkinointiasi.

Tekemäsi sisältö on myös ratkaisevassa osassa ”markkinointivaranto”-ajattelun hyödyntämisessä. Jotta menestyisit tässä, sisältösi on ehdottomasti annettava jotakin käyttäjälle. Tästä puhumme lisää sarjan osassa 4.

Lisäys kevät 2023: TikTokin suosio ja algoritmi ovat muuttaneet hieman ylläolevaa ajattelutapaa. Nähtäväksi jää, olemmeko tässä uuden murroksen edessä? Kärjistäen et enää edes välttämättä tarvitse yhteisön rakentamista verkossa/sosiaalisessa mediassa, sillä algoritmi ”tietää parhaiten”, ketkä sisältöäsi haluavat! Tämä voi olla markkinoijan kannalta sekä erittäin helpottava että toisaalta myös jokseenkin ongelmallinen asia. Aiheesta lisää sarjan osassa 6.