Tämä postaus on osa 13-osaista sarjaa, jossa Fiercer Media Oy julkaisee keväällä 2021 yrittäjäkoulutukseen tehdyn materiaalin kaikille käytettäväksi. Materiaali on tehty erityisesti PK-yrittäjien Internet-/some-markkinoinnin tarpeisiin.

Edellisessä blogipostauksessa kirjoitin ajattelutavasta, ”strategy of giving”, jolla PK-yritys saattaisi onnistua tekemään tehokasta verkkomarkkinointia ilman valtavia resursseja ja budjettia. Tässä tekstissä käydään läpi mahdollisia keinoja/kanavia, jolla em. ajattelutapaa voi käytännössä lähteä toteuttamaan.

Sosiaalinen media

Facebook-sivu

• Tätä nykyä jo hyvin keski-ikäinen kanava, samoin ”kansan syvien” rivien käyttämä, uutuusarvoa tai edelläkävijästatusta et Facebook-sivua käyttämällä saa, mutta tämä voi olla etukin toisaalta, riippuen tuotteestasi tai palvelustasi.

• Orgaaninen ”viraali”ilmiö yhä vaikeampaa FB:ssä, samoin massiivisten ”tykkääjä”määrien kerääminen lyhyessä ajassa. Aikoinaan esimerkiksi arvonnoilla tai kisoilla saattoi saada hyvin paljon huomiota, mutta markkinointikeinona nämä ovat jo hieman menneen talven lumia…

• Facebook-sivu tarvitsee tuekseen hyvin usein maksettua mainontaa – tämä ei silti tarkoita, että eikö voisi olla hyvinkin tehokasta ja myös edukasta. Esimerkiksi monille verkkokauppiaille maksettu Facebook (/Meta)-mainonta toimii edelleen todella hyvin.

• Aiemmissa tämän sarjan osissa kattava opas käytännön FB/Meta-mainonnan toteuttamiseen (tsekkaa osat 10, 11 ja 12)

• Myös ryhmätoiminto Facebookissa saattaa olla kätevä joissakin tapauksissa, esimerkiksi verkkokurssien (suljettu) tukiryhmä, samoin jonkin harraste tms. ”intohimo”aiheen ympärille kasattu ryhmä ja/tai yhteistyö tällaisen kanssa. Metan omaa oheistusta asiasta löydät mm. täältä.

Instagram-tili

• Instagram on tavallaan viime vuosiin asti ollut ikään kuin Facebookin ”nuorekkaampi” versio (joka tosin myös ”keski-ikäistyy” vauhdilla), hieman eri kulmalla. Metan omat edustajat ovat tavanneet kuvata eroa niin, että Facebookissa kyse on sosiaalisista suhteista, Instagrammissa taas enemmän yhteisistä kiinnostuksen kohteista. Paitsi tätä, Instagram on omasta mielestäni ollut etenkin ns. millenialsukupolven kanava, ainakin viime vuosiin asti.

• Viimeisen parin vuoden aikana TikTok on kilpaillut vahvasti IG:n kanssa ja Instagrammin algoritmia ja toimintoja on myös selkeästi hieman viilattu TikTokin suuntaan. Alla esimerkki hyvin visuaalisesta IG-Reels (”kela”) videosta, joka saanut suuren huomion. (linkki)

• Sisällöltään Instagram on selvästi keskittynyt ns. lifestyle-aiheisiin ja tästä syystä lienee myös suosittu vaikuttajamarkkinoijien keskuudessa. Toisaalta viime aikoina myös erilaiset ns. meemitilit ovat olleet hyvin suosittuja.

• PK-yrityksen kannattaa Instagrammissa ehdottomasti käyttää #:jä (aihetunnisteet), @-merkintää eli käyttäjien merkitsemistä sekä paikkamerkintöjä orgaanisen näkyvyyden keinoina

• ”Oman” #:n käytöä ja niin sanottu repostaus on hyvä tapa saada käyttäjät tekemään sisältöä puolestasi. Tässä tosin kannattanee toimia mielellään maltillisesti kuin liitoitellen, mainehaittojen välttämiseksi. Esimerkkejä repost applikaatioista löydät täältä.

• Myös IG:n osalta maksettu mainonta on hyvin usein tarpeellista. Metan mainosjärjestelmä, joka sisältää sekä Facebookin ja Instagrammin mainostamisen toimiikin kätevästi usein molempien kanavien kanssa yhtäaikaa.

TikTok -tili

• TikTok on vielä itselleni melko hyödyntämätön pelikenttä. Nuorempien markkinoijien kanssa keskustellessani TikTok:in on kyllä melko kautta linjan on sanottu olevan MUST. Näin on varmasti ainakin nuorille suunnassa kuluttaja/brändimarkkinoinnissa. Mutta esimerkiksi myös poliitikot ovat menestyneet hyvin alustassa kampanjoinnilla.

• TikTok muuttaa koko isoa kuvaa selkeästi siten, että enää et edes välttämättä tarvitse seuraajien/tykkääjien keräämistä ja yhteisön, ”markkinointivarannon” rakentamista. Algoritmi ”tietää” pitkälti mikä sisältö sopii millekin käyttäjälle. Tämä mahdollistaa parhaimmillaan kenelle tahansa käyttäjälle oikean sisällön sattuessa huikeita näyttömääriä ja mahdollisuutta ”viraaliin”. En ihan osaa sanoa, minkälainen strategia tästä kannattaa yritykselle muodostaa – mutta lienee selkeää, että ainakin kannattaa kokeilla ja testata kuten verkkomarkkinoinnissa ylipäätään!

• Käyttäjän kannalta algoritmi on ainakin alussa mielestäni melko tympeä – viiskymppinen ukko kun kirjautuu ensimmäistä kertaa TikTokkiin, niin ruudussa näkyy lähinnä paljasta pintaa(!)…no, tämä tietenkin korjaantuu ajan kanssa valitsemalla omia (muita) kiinnostuksen kohteita, mutta itseni ikäistä jo ”internet-vanhusta” asia hieman häiritsi. Samoin videomateriaalin hektisyys (todella lyhyitä pätkiä) häiritsee, mutta toisaalta muistan lukeneeni jostakin artikkelista, että jo 20 sekuntia pitkä video on tämän päivän lapsille/nuorille liian pitkä!

• Edelliseen lisäyksenä, että toisaalta esimerkiksi vanhin tyttäreni poimii ansiokkaaasti varsin toimivia ruokareseptejä TikTokista…sisällön kirjo alkaa tässäkin alustassa olla jo valtaisaa

• Suomalainen Hydraulic Press Channel -tili takoo hurjia lukuja TikTokissa!

• Huomioitavaa on, että TikTokissa on myös varsin pätevän oloinen mainosjärjestelmä, jonka toiminnot näyttävät oleva aikalailla yksi yhteen Metan kanssa.

LinkedIn-sivu

• Itsestäänselvä ainakin, jos organisaatiosi tekee paljon rekrytointeja

• B2B-markkinoinnissa voisi sanoa LinkeInin roolin korostuneen muutaman viimeisen vuoden aikana. Menestyminen tosin vaatii aktiivisuutta ja keskusteluihin osallistumista. Sopii hyvin esim. yksityisille konsulteille ja asiantuntijoille. Alat joissa asiantuntija/kollega-verkoston keskeinen vuorovaikutus ja arvostus on merkittävää, ovat selvästi ”luonnollisimpia” LinkedIn-näkyvyydelle.

• Näkyvyys vaatii usein maksullista mainontaa tuekseen. Klikkihinnat usein muita mainosalustoja jopa huomattavasti kalliimpia. Tosin pystyt kohdentamaan työnimikkeden ja -tehtävien perusteella esimerkiksi Metaa tarkemmin, joka juuri vaikka rekrymarkkinoilla tärkeää.

• Aikaisemmin LinkedInin ongelma maksetun mainonnan alustana oli, että huolimatta suurista käyttäjämääristä, aktiivinen aika per käyttäjä alustassa pientä (enemmän ”cv-pankki”) ja näin ollen klikkimäärät jäivät pieniksi (vaikka näyttöjä kertyisikin) ja klikkihinnat todella korkeiksi. Sittemmin näyttäisi, että ammattilaisten ja ”business-väen” keskuudessa alustan käyttö ja ihmisten aktiivisuus palvelussa on ollut nousussa. Moni näyttäisi jopa postaavan hyvinkin samantapaista sisältöä ”Linkkariin” kuin Facebookiin.

Twitter-tili

• Pakko myöntää, että itselleni ehkä vähiten käytetyin alusta. Viime aikoina olen käyttänyt kuitenkin Twitteriä taas enenevässä määrin Ukrainan sodan seuraamiseen

• Poliitikot, toimittajat, (julkkis)asiantuntijat – käytetään hyvin usein etenkin niin sanotun henkilöbrändin rakentamiseen

• Asiakkaille olemme tehneet aika ajoin mainontaa myös Twitteriin. Menestys jäänyt vaisuksi ja oletetusti syystä, mikä oli jo aiemmin mainittu LinkedIn:in kohdalla. Käyttömäärät/aktiivisuus edelleen melko pientä, klikkihinnat korkeita. Huom. tästä ei aivan viime aikaista näyttöä, joten mitään täysin varmaa en osaa sanoa, testaus kertonee aina enemmän. ”First pay, then gain…”

Muita keinona verkossa

• Google-mainonta

• Etenkin verkkokauppiaille hakusanamainonta on melko pakollinen kanava. Kirjoitin tiivistelmän mainonnan aloittamisesta aiemmin. Googlen hakumainonta toimii – jos vain tuotteellesi/palvelullesi on selkeä tarve asiakkaiden keskuudessa, kannattanee vähintäänkin testata kunnolla. Ainoa miinuspuoli hakuverkon mainonnassa oikeastaan on, että some-mainosalustoihin verrattuna Googlen järjestelmä on ”insinöörimäisempi”, asetuksia ja ominaisuuksia on paljon. Alusta vaatii opettelua – tai kääntymistä ammattilaisen puoleen (mikä usein järkevää ja säästää lopulta aikaa ja rahaa)

Googlesta löytyy myös laajat mainosmahdollisuudet hakusanamainonnan ulkopuolella. Tämä on laaja aihe ja voi sanoa, että usein PK-yrittäjälle saattaa olla järkevämpi pysyä hakuverkon puolella, mutta myös YouTube- ja Googlen Display -verkon mainontaa voi joskus olla järkevä tehdä. Oma kokemus: paljon näyttöjä, kohdistaminen ei yhtä täsmällistä kuin Somessa tyypillisesti, hinnaltaan usein hyvinkin edukasta – laajoihin brändikampanjoihin usein hyvin toimivaa. Mielenkiintoinen fakta on se, että Googlen Display -verkoston kautta pääset mainostamaan hyvin laajasti myös suomenkielisille sivuille.

Googlen oma tiivistelmä Display-mainonnasta löytyy: täältä

Oma yritysblogi

• Vaativa, mutta toimii pitkällä tähtäimellä

• Myös Vlog, YouTube, tänä päivänä – videoalustoissa tosin näyttäisi viihteellisyys korostuvan, saattaa olla vaikea B2B-toimijoille kokemuksemme mukaan

• Blogin kirjoittaminen saitille usein tärkeää/järkevää myös hakukoneoptimoinnin (SEO) takia

• Toimii myös sähköpostimarkkinnoinnin tukena

Vaikuttajamarkkinointi

• Yhteistyökumppaneiden ja vaikuttajien (”influencer”) käyttäminen voi olla monin paikoin järkevää, tietyin varauksin – helposti kustannukset nousevat PK-yrittäjälle todellista tuottoa korkeammaksi. Tosin tässä sanottava, että en ole omalle firmalle kokeillut. Kokemukset/palaute asiakkailta ja muutamassa projektissa olen ollut mukana, missä vaikuttajamarkkinointia on käytetty, pääasiassa positiivisin tuloksin.

Sähköpostilistan kerääminen / sähköpostimarkkinointi

• Vaatii jonkinlaisen järjestelmän listan hallintaan. Esim. MailChimp-suosittu. Onnistuu myös raskaammilla markkinoinnin automaation järjestelmillä (kuten HubSpot), jossa paljon muitakin ominaisuuksia (CRM, analytiikka, lomakkeet, tekstiviestit ym.)

• Esim. erilaiset raportit tai oppaat tai muut vastaavat käyttäjälle lisäarvoa antavat selvitykset, sähköpostiosoitetta vastaan

• Erään mallin sähköpostilistan keräämiseen esittelin jo aiemmin

• Vaativa, pitkäjänteistä työtä. Kilpailu tehnyt tästä vaikeampaa kuin vielä muutama vuosi sitten – ainakin itsestäni tuntuu, että erilaisista sähköpostiosoitetta vasten ladattavista dokumenteista on jo ylitarjontaa.

• Joku amerikkalainen markkinoija uskoikin nykyään toisenlaiseen taktiikkaan – jaa oppaan tms. sisältö pieninä paloina, ”fragmentteina”, suoraan sosiaalisen median kanaviin ilmaikseksi ja käytä tukena maksullista mainontaa. Itse olen ajatellut kokeilla tämän oppaan/koulutusmateriaalin kanssa tätä taktiikkaa. Oma ”vatsanpohjatunne” on juuri tuo, että erilaisia kirjautumista vaativia ”liidimagneetteja” on jo niin paljon, että teho näissä on laskusuunnassa (ja taas toki asia vaatii ensin testaamista, mikään ei ole tätä ennen varmaa…)

Mobiililistan kerääminen (/mobiilit pikaviestimet)

• Henkilökohtainen, tekstiviesti avataan (kuten myös WhatsApp tai Snapchat viesti)

• Lisäarvon pitää olla merkittävää. Esimerkiksi ravintolan VIP-lista (=etu asiakkaalle merkittävä)

Tässä muutamia tyypillisimpiä kanavia. Mainittakoon lisäksi tietysti vielä myös display/bannerimainonta mediatalojen sivustoilla sekä esimerkiksi omat (mobiili)applikaatiot (vaatii kehitysresursseja).

Taktisina keinoina mainittakoon vielä seuraavia mahdollisia ”jippoa”

Visuaalisuus korostuu tänä päivänä: graafinen ilme; logot, värit, fontit; erottuvien kuvien tärkeys; kuvankäsittely, kuvien asettelu – huom. kaiken ei tarvitse olla ”täydellistä”, mutta mieti keinoja erottua massasta! Esim. mainoksissa usein “tavallinen” kuva erottuu.

• Teknologiset mahdollisuudet: Esimerkiksi drone-kuvaus mullistanut näyttävän ilmakuvan kustannukset. Itse sain olla mukana eräässä rakennusalan projektissa, missä drone-kuvaus mahdollisti todella visuaalisesti upean tuotannon, maltillisin kustannuksin.

• Videon editointi, kuvankäsittely, erilaiset applikaatiot, “Go-pro” ja vastaavan tyyliset kamerat

• Kuvanlaadun kehitys yleisesti, mobiillaitteilla tuotettu sisältä usein riittävän hyvälaatuista, kunhan idea/sisältö on kunnossa

Mitä ikinä teetkään tulee mieleen erään asiakkaamme kirjoittama lause:

“Oletko lukenut tai katsonut yritysten markkinointimateriaaleja ja pohtinut, uskooko tätä roskaa kukaan? Meitä pommitetaan niin monilla kaunistelluilla ja ulkokullatuilla markkinointiviesteillä, että olemme oppineet ohittamaan liian täydellisiltä tuntuvat markkinointiväitteet automaattisesti.”

Valittu kanava on aina vain kuitenkin tekniikkaa, sisältö ja arvo määrittää lopulta viestisi kiinnostavuuden!

Sarjan seuraavassa osassa vielä lisää pohdintaa, mikä on muuttunut lähiaikoina ja mikä tulee muuttumaan 2023. Osittain myös tulevassa artikkelissa sivutaan samoja keinoja kuin tässä blogipostauksessa.