Tämä postaus on osa 13-osaista sarjaa, jossa Fiercer Media Oy julkaisee keväällä 2021 yrittäjäkoulutukseen tehdyn materiaalin kaikille käytettäväksi. Materiaali on tehty erityisesti PK-yrittäjien Internet-/some-markkinoinnin tarpeisiin.
Edellisessä blogipostauksessa kirjoitin esimerkkejä kanavista ja taktiikoista, joita PK-yritys voi käyttää verkkomarkkinoinnissaan. Tämä postaus liittyy vahvasti edelliseen. Alunperin tässä osuudessa (keväällä 2021) tuotiin esille asioita, jotka olivat muuttuneet/muuttumassa silloin. Osittain nämä ovat jo arkipäiväisiä asioita keväällä 2023, ja olenkin pyrkinyt lisäämään tähän artikkeliin tekijöitä, jotka ovat ”kuumia” juuri nyt.
Tekoäly
• Paitsi Chat GPT :ssä, tekoäly vaikuttaa yhä enenevässä määrin myös Metan ja Googlen mainosjärjestelmien sisällä. Ihmistyön osuus vähenee koko ajan, kun systeemin algoritmi osaa tehdä asioita koko ajan yhä enemmän itsekseen. Osittain TikTokin ”viraaliin” perustuva algoritmi on myös osa tätä kehitystä (tästä kirjoitin myös jo edellisessä blogissa)
• Metan mainosjärjestelmässä AI on jo vaikuttanut siihen, että enenevässä määrin siirrytään niin sanoittuihin responsiivisiin mainoksiin, joita Googlen hakuverkossa on käytetty jo jonkin aikaa. Tässä tavassa tekoäly yhdistelee eri elementeistä toimivimmat yhdistelmät mainokseen. Tämä tapa on tehokas ja käyttäjälle tietyllä lailla yksinkertainen, mutta saattaa asettaa haasteita mm. copy-tekstien yhtenäisyyden ja loogisuuden suhteen, kun tekstit koostuvat lyhyistä ”paloista” ja systeemi ”arpoo”, joka mainokseen yhdistelmän kuva x otsikko x leipäteksti/kuvaus eri yhdistelmistä. Toistaiseksi Metan järjestelmän ominaisuuden saa pois päältä, mutta veikkaan että ei kauaa enää.
• Tekoälyn käyttö tulee varmasti lisääntymään eksponentiaalisesti verkossa sekä orgaanisen sisällön että mainonnan kohdalla. Oma veikkaukseni on, että tämä aiheutta alalle jonkinlaista distruptiota muutaman vuoden sisällä, aika näyttää miten laajasti, mutta muutosta varmasti tapahtuu?
• Henkilökohtaisesti ajattelin testata tekoälyä erilaisten copy-vaihtoehtojen pohjaksi. Tämä nopeuttaa työtä, kun työstettäväksi saa heti muutaman ”valmiin” version – jotka todennäköisesti joutuu vielä pitkään tarkistamaan ja hiomaan, mutta prosessi nopeutuu kuitenkin merkittävästi jo nyt.
Google Analytics 4
• Googlen edellinen Universal Analytics -palvelu lopettaa toimintansa kokonaan 1.7.2023 ja Google Analytics 4 (GA4) tulee tilalle
• Kirjoitin jo ennen tätä blogisarjaa erillisen tekstit Google Analytics 4:stä
• Jos ette ole organisaatiossasi vielä siirtyneet GA4:n käyttöön, suosittelen klikkaamaan alta ja tutustumaan aiheeseen:
• Google Analytics 4 tulee – tiedätkö miten toimia
Metan järjestelmä
• Facebookin (Meta) erityiset mainosluokat ovat tuoneet rajoituksia kohdentamiseen tietyillä toimialoilla kuten luottojen tarjoajat, asuntomarkkinat, rekrytointi ja yhteiskunnalliset asiakysymykset/politiikka
• Nuoriso ”muualla”, TikTok, SnapChat ym. – kuten jo aiemmin totesin Facebook ja yhä enevässä määrin myös Instagram vahvasti keski-ikäistymässä
• Facebookin järjestelmä ”pirstaloituu”; ryhmät, harrastukset, paikkakunnat, yhdistykset; ”ryhmääntyminen”. Yhä useampi käyttää palvelua ikäänkuin suljetummin aikaisempaan verrattuna.
• Myös kauppapaikat/kirpputorit suosittuja
• Tykkääjien/seuraajien kerääminen Facebookissa vaikeaa ja/tai kallista
• Viestintä (messenger), moni käyttää aktiivisesti, vaikka muuten olisi suhteellisen epäaktiviinen koko palvelussa
• Instagram; tietyt alat/toimintamallit, fitness, lifestyle, matkailu, valmennus/guruttelu/inspiraatio, erilaiset viihteelliset meemitilit
• Maksettu näkyvyys korostuu koko Metan (Facebookin) toimintaympäristössä – silti saattaa olla esimerkiksi verkkokauppiaille edelleen hyvin relevantti myynnin kanava
Muita huomioita / muut alustat
• TikTokin mainosjärjestelmä avautunut myös Suomessa. TikTok ylipäätään muuttaa koko pelikenttää, kuten tuli myös jo aikaisemmin todettua. On mielenkiintoista päästä testaamaan miten mainosjärjestelmä toimii Metan vastaavan verrattuna (suunnitelmissa ensi talvikaudelle erään asiakkaan kanssa)
• Videostriimauspalvelut; esimerkiksi YouTube Live, Facebook Live
• Reaaliaikainen seuranta usein hyvä huomion kerääjä, mielikuvitus on tässä rajana (vrt. esimerkiksi suosittu ”Norppa-live” tms. ”Luvassa on totuttuun tapaan huippuviihdettä, jossa ei tapahdu juuri mitään” – nerokasta!)
• YouTube edelleen suosittu – haasteita yrityskäytössä, viihteellisyys korostuu, suositut tubettajat tekvät useimmiten sisältöä nuorilta nuorille. Yhteistyökumppanina/vaikuttajamarkkinoinnissa toki mahdollisia hyviä yhteistyökumppaneita!
• LinkedInin rooli on hieman muuttunut, kuten edellisessä blogissa spekuloin. Ennen kyseeseen tuli lähinnä B2B -ammattilaiskäyttö + cv-pankki-ominaisuus, mutta kuten todettu ihmiset ovat alkaneet keskustelemaan aktiivisemmin palvelussa sekä postaamaan hyvinkin laajaa sosiaalisen median sisältöä, myös jopa työaiheiden ulkopuolelta. Aika näyttää mihin kehitys vie ja tuleeko ”Linkkari” viemään alaa muilta palveluilta? Itse olen aktivoinut LinkedInnissä, koska yrittäjäkontakteilta on tullut hyvää palautetta liidien saamisesta LinkedInnin keskusteluista.
• Podcastit jatkavat suosiotaan, alustoja mm. Spotifyn oma alusta (aik. ”Anchor) ja Simplecast
• Asiantuntijalle oma podcast voi olla erittäin hyvä valinta. Etenkin vierailijoiden saaminen mukaan hyvä etu (ehkä helpompaa kuin ”vieraskynä” blogissa, tämä tosin lähinnä mutu-tuntuma?)
• Tietoturva oli GDPR:n myötä kuuma puheenaihe muutama vuosi sitten. Yhä edelleen some-/verkkojättejä nousee esille asiasta. Kuitenkin mainonnan tekijälle ainakin tietosuoja on tuonut lisätöitä, aikaisemmin riitti lähes luottokortti ja (itseperustettu) tili, mutta yhä useammin järjestelmät vaativat erilaisia varmistuksia ja vahvennuksia ja meno näiden kanssa yltyy ajoittain sangen byrokraattiseksi. Myös ikivanhojen tilien omistuksien kanssa on usein päänvaivaa – jos esimerkiksi yrityksen Facebook-sivun on luonut joku vanha työntekijä tai omistaja lähes 10v sitten erilaisten hallintaroolien ym. kanssa on välillä ollut melko kimuranttia pähkäilyä.
• Myös kotimaisten mediatalojen tarjonta kehittyy ns. ohjelmallisen ostamisen suuntaan ja käyttäjä voi ostaa mainontaa suoraan järjestelmästä hieman samaan tapaan kuin isojen kansainvälisten alustojen palveluista. Muun muassa Sanoman järjestelmät ovat kehittyneitä tänä päivänä ja mahdollistavat myös melko tarkkaa mainonnan kohdentamista.
Olemme edenneet jo sarjan toiseksi viimeiseen osaan. Viimeisessä osassa luvassa vielä muutama maksetun mainonnan case-study (hieman omaa mainostusta loppuun!).