Tämä postaus on osa 13-osaista sarjaa, jossa Fiercer Media Oy julkaisee keväällä 2021 yrittäjäkoulutukseen tehdyn materiaalin kaikille käytettäväksi. Materiaali on tehty erityisesti PK-yrittäjien Internet-/some-markkinoinnin tarpeisiin.

Sarja edennyt jo finaaliin! Tässä vaiheessa uskaltaa jo heittää hieman omaa mainontaa eli muutamat luvut varsin onnistuneista maksetun mainonnan projekteista.

Vielä ennen kuin hehkutan, niin kertauksena, kertaprojektit(kin) onnistuvat, kunhan markkinoinnissa yleisesti on muistettu seuraava ”teesi”.

Tärkeintä on pitkäaikaisen myyntiprosessin rakentaminen ja jatkuva kehitys!

Lepäämällä laakereilla ei yleensä kauaa hyvä tule ja siksi on koko ajan palattava perusteisiin, mitattava ja kehitettävä toimintaa, niin homma pysyy ”rullaamassa”. Hyvä esimerkki on ollut itselleni tämä blogisarja, välillä homma on tuntunut tervanjuonnilta ja olen vain yrittänyt puskea ajatuksella, että kohta onneksi pääsen mainostamaan. Teen vielä koonnit koko sarjasta eri kanaviin ja tykitän maksettua mainontaa näille postauksille. MUTTA – jo tässä vaiheessa juuri äsken soi puhelin ja sain erittäin merkittävän tarjouspyynnön vanhalta kontaktilta (joka toimii uudessa postissa, mutta varsin merkittävässä/isossa organisaatiossa). Yes, pienet tuuletukset ja pullakahvien paikka!

Mutta otetaan muutama case alle, viimeisenä virtenä sarjaan…nämä ovat varsin saavutettavia lukuja kelle tahansa, kunhan pohjatyöt on tehty, kuten yllä mainitsin.

Esimerkki Case 1 / Talviurheilukaupan Black Week –tarjoukset (myynti)

Tässä varsin ”täsmäbudjetin” tiukasti kohdistettu taktinen sesonkikampanja. Tämän kaltaisia teemme tälle asiakkaalle yleensä 5-6 kappaletta kaudessa, Googlen hakuverkon ”takoessa” taustalla. Tämän lisäksi ensi talvikaudella suunnitelmissa on lisätä myös mielikuvallista brändimarkkinointia (videot) IG:ssä ja testata myös TikTok:ia.

Facebook / Instagram kampanja, kesto 1 viikko

• Budjettia kulutettu yhteensä 650,00€

Konversiota (sivusto-osto) 45 kpl

Hinta per konversio 14,44€

Ostojen konversioarvo 11 357,35€

• Mainoksilla tavoitettu 32 000 käyttäjää

• Näyttökertoja mainoksilla 74 0000 kpl

• CTR% (linkin klikkaus) 3,53

• Klikkauksia (kaikki) 3132

• Klikkihinta (kaikki) 0,21€

Linkin klikkauksia 2611

Hinta per linkin klikkaus 0,25€

Lue tarkemmin lisää: https://www.fiercermedia.fi/tuloksellinen-internet-mainonta-case-studyt-11-21/

Saman mainostajan viime kauden Google-luvutkin ovat varsin hyviä (Google hakuverkon mainonta), vaikka talvikausi 2022/2023 oli jälleen kerran erittäin vaihteleva keskitalven vesikeleineen. Noin 2300€ mediapanostuksella saatiin myyntiä (netto) noin 70 000€! Keskiostos noi 232€. Konversioaste verkkokaupalle melko tyypillinen noin 1%. Ja juuri tuo 1% konversioaste on usein melko tarkka raja-arvo kannatavuudelle. Yleensä 1% on vielä melko matala (aivan ”rajalla”), mutta tässä tapauksessa onnistuimme puristamaan klikkihinnat Googlen hakuverkossa keskimäärin hyvin alhaiseen noin 7 senttiin, joten konversiohinnaksi jäi matalahko 7,6€.

Esimerkki Case / Matkailu 2 – liikenne sivuille (liikenne + brändin tunnettuus)

Tämä hieman isomman budjetin laaja kansainvälinen brändikampanja Lapin matkailun tiimoilta. Tässä ei mitattu sen tarkemmin ”liidejä” tai muita konversiota, vaan pyrittiin saamaan verkkosivustolle mahdollisimman paljon kävijöitä. Aina olisi tietty markkinoijan kannalta toivottavaa, että sivustolle olisi toteutettu joku yhteydenotto tms. mutta joskus puhtaalle brändikampanjoillekin on tilauksensa. Mielenkiintoista tässä kampanjassa oli etenkin huokeat hinnat Googlen Display -verkoston bannerimainonnassa.

Tässä oli tyypillinen esimerkki ”lopullinen totuus selviää testaamalla ja vain ja ainoastaan testaamalla” -periaatteesta. Olimme aiemmin tehneet Google Displayta vain kotimaassa ja tulokset eivät olleet kovin kummoisia, tässä kampanjassa taas Display-verkosta saatiin varsin huokeaa liikennettä.

Facebook/IG

• Budjettia kulutettu 4000€
• Klikkauksia (kaikki) 49 233, linkin klikkauksia 12 410
• Klikkihinta (kaikki) 0,08€, klikkihinta / linkin klikkaus 0,32€
• Tavoitettu noin 215 500 käyttäjää
• Mainosnäyttöjä noin 1 374 000 kpl
• CTR% (linkin klikkaus) keskimäärin 0,90%

Google Display

• Budjettia kulutettu 1446,30€
Linkin klikkauksia 35 727 kpl
Klikkihinta / linkin klikkaus 0,04 € (!)
• Mainosnäyttöjä noin 1 514 800 kpl
• CTR% (linkin klikkaus) keskimäärin 2,36%

Lue lisää kampanjan käytännön toteutuksesta: https://www.fiercermedia.fi/case-ita-lappi-135-000-linkin-klikkausta-matkailukampanjassa/

Lykkyä tykö verkkomarkkinointiin ja toivottavasti koet hyötyneesi sarjan antamista vinkeistä? Ota yhteyttä, jos mieltäsi askarruttaa joku asia, niin jutellaan ja katsotaan voimmeko auttaa.