Tämä postaus on osa 13-osaista sarjaa, jossa Fiercer Media Oy julkaisee keväällä 2021 yrittäjäkoulutukseen tehdyn materiaalin kaikille käytettäväksi. Materiaali on tehty erityisesti PK-yrittäjien Internet-/some-markkinoinnin tarpeisiin.
Alkuperäiseen materiaaliin verrattuna sarja julkaistaan hieman eri järjestyksessä eli ensin osat 8-13 (käytännön perusteet) ja strategisempi osuus, osat 1-7, tämän jälkeen.
Käytännön perusteet-osuus käsittää seuraavat aiheet
1.Yleisperiaatteita (tämän päivän blogin aihe)
2.Facebook/Instagram
3.Google Search Ads, hyvin napakka tiivistelmä
Yleisperiaatteita
LIIKENNE
• Myydäkseen/markkinoidakseen jotain verkossa kauppiaan on generoitava liikennettä, eli KLIKKEJÄ, joko omalle myyntisivulle, verkkokauppaan tai partnerin sivustolle.
• Karkeasti: vertaa verkkokenkäkaupan lanseerausta kaukaiselle saarelle rakennetun kenkäkaupan lanseeraamiseen.
• Saadaksesi yhdenkin kengän myytyä sinun täytyy ohjata potentiaalisia asiakkaita verkkokauppaasi, ja tätähän kutsutaan MARKKINOINNIKSI. Sama pätee sekä reaalimaailmassa, että verkossa.
Verkkomarkkinointi oon harvoja tapauksia, kun haluat liikenneruuhkaa...
Aktiivista liikenteen generointia
• Ilman aktiivista markkinointia, eli liikenteen ohjaamista, bisnes verkossa ei tuota rahaa.
• Liikennettä, eli potentiaalisia asiakkaita, on mahdollista hankkia useilla eri keinoilla, kuten esimerkiksi
• Sähköpostimarkkinoinnilla
• Sivustojen hakukoneoptimoinnilla
• Sosiaalisen median tarjoamilla keinoilla
• Ostamalla mainostilaa (kuten Google Ads, Facebook/IG, Twitter, LinkedIn, suorat mediaostot mediataloilta jne.)
INTERNET-MAINONNAN PERUSKÄSITTEITÄ
Pieni ”matematiikan tunti” heti alkuun. Huom. palaamme sarjan seuraavassa osassa aiheeseen miksi perusteet on tärkeä osata!
Pay per click (PPC)
•Pay per Click (PPC) on Internet-mainonnassa käytetty kustannusmalli, jossa mainostaja maksaa mainostilan tarjoavalle taholle jokaisesta klikistä ennalta sovitun hinnan. Mainosta voidaan teoriassa näyttää rajattomasti ilman kustannusta, sillä mainostaja maksaa vain jokaisesta klikistä.
•Tunnettuja PPC-mainostilaa tarjoavia sivustoja ovat muun muassa
• Google Ads
• Meta – Facebook/IG
• TikTok
• Kotimaiset mainosverkot kuten esimerkiksi Almamedia ja Sanoma
Cost per click (CPC)
•Cost per Click (CPC) = PPC, mutta CPC on useammin käytetty termi. CPC-malli jakautuu kahteen kategoriaan.
• Tasahintainen CPC
• Klikkihinta ei muutu, vaan pysyy saman koko ajan
• Usein esim. mediatalot tarjoavat kampanjoita erilaisina ”paketteina” tasahintaiseen klikkipohjaiseen hinnoitteluun perustuen.
• Huutokauppapohjainen CPC
• Klikkihinta vaihtelee mainostajien kilpaillessa mainospaikoista – tyypillisesti monet ”itsepalvelualustat” kuten Metan ja Googlen mainosjärjestelmä perustuvat eräänlaiseen huutokauppaan, jossa maksetut klikkihinnat vaihtelevat muun muassa vallitsevan kilpailutilanteen mukaan.
•Esimerkki alla
• Mainosbudjetti = 5,000 euroa
• Klikkejä yhteensä 14,320 kpl
• CPC = Mainosbudjetti / Klikit = 5,000 / 14,320 = 0,35 euroa per klikki
Cost per mille (CPM)
• Cost per Mille (CPM) on Internet-mainonnassa käytetty kustannusmalli, jossa mainostaja maksaa mainostilan tarjoajalle ennalta sovitun hinnan joka kerta, kun hänen mainostaan on näytetty 1000 kertaa. Sana ”mille” on latinaa ja tarkoittaa lukua tuhat.
• PPC-mainonnasta poiketen CPM-mainonnassa mainostaja maksaa ennalta sovitun hinnan jokaisesta tuhannesta mainosnäytöstä yksittäisten klikkien sijaan.
• CPM = Cost per 1000 impressions = (Costs / Impressions) * 1000
•CPM esimerkkejä
•Käytännön esimerkki 1.
• Mainoskampanjan budjetti on 12,000 euroa
• Mainosta näytetään 3,400,520 kertaa
• CPM lasketaan (12,000 euroa /3,400,520)*1000 = 3,53 euroa
• Käytännön esimerkki 2.
• Websivusto tarjoaa mainostilaa hintaan 4,12 euroa CPM
• Mainostaja sijoittaa kampanjaan 12,0000 euroa
• Mainosnäyttöjä kertyy yhteensä 2,921,621 kappaletta
•(12 000€ / 4,12€) x 1000
Click throught rate (CTR)
• Suhdeluku, joka kertoo kuinka monta kertaa mainosta on klikattu suhteessa näyttökertoihin
• CTR = klikkimäärä / näyttömäärä
• Esimerkki: Mainosta näytetään 100 kertaa ja sitä klikataan 2 kertaa. CTR = 2/100 = 0,02 (2%)
• CTR kertoo miten ”tehokas” mainoksesi on. Toisin sanoen miten herkästi mainostasi klikataan.
Konversio
• Konversioaste on Internet-mainonnassa käytetty suhdeluku joka kertoo kuinka monta kertaa haluttu tavoite saavutettiin suhteessa klikkimäärään.
• Konversioaste = Saavutettujen tavoitteiden määrä / klikkimäärä
• Otetaan käytännön esimerkki. Mainostat verkkokauppasi alennustuotetta kahdella eri bannerimainoskampanjalla kahdella eri sivustolla.
• Mainostasi klikataan 2488 kertaa
• Tuotetta tilataan 48 kertaa
• Konversioaste = Konversiot / Klikit = 48 / 2488 = 0,019 (1,9%)
•Esimerkki 2
• Mainostasi klikataan 1815 kertaa
• Tuotetta tilataan 31 kertaa
• Konversioaste = Konversiot / Klikit = 31 / 1815 = 0,017 (1,7%)
Ps. Seuraavassa postauksessa tarkemmin perustelua, miksi mainostajan/markkinoijan tulee hallita ”Internet-matematiikan” perusteet. Usein, kun olemme käyneet materiaaleja läpi tätä osuutta on kritisoitu eniten. ”Miksi ihmeessä pitäisi laskea jotain!”. Seuraavassa postauksessa tiistaina 18.4.2023 lisää aiheesta. Stay tuned!