Tämä postaus on osa 13-osaista sarjaa, jossa Fiercer Media Oy julkaisee keväällä 2021 yrittäjäkoulutukseen tehdyn materiaalin kaikille käytettäväksi. Materiaali on tehty erityisesti PK-yrittäjien Internet-/some-markkinoinnin tarpeisiin.

Alkuperäiseen materiaaliin verrattuna sarja julkaistaan hieman eri järjestyksessä eli ensin osat 8-13 (käytännön perusteet) ja strategisempi osuus, osat 1-7, tämän jälkeen.

Käytännön perusteet-osuus käsittää seuraavat aiheet

1.Yleisperiaatteita (tämän päivän blogin aihe)

2.Facebook/Instagram

3.Google Search Ads, hyvin napakka tiivistelmä

Yleisperiaatteita

LIIKENNE

• Myydäkseen/markkinoidakseen jotain verkossa kauppiaan on generoitava liikennettä, eli KLIKKEJÄ, joko omalle myyntisivulle, verkkokauppaan tai partnerin sivustolle.

• Karkeasti: vertaa verkkokenkäkaupan lanseerausta kaukaiselle saarelle rakennetun kenkäkaupan lanseeraamiseen.

• Saadaksesi yhdenkin kengän myytyä sinun täytyy ohjata potentiaalisia asiakkaita verkkokauppaasi, ja tätähän kutsutaan MARKKINOINNIKSI. Sama pätee sekä reaalimaailmassa, että verkossa.

Verkkomarkkinointi oon harvoja tapauksia, kun haluat liikenneruuhkaa...

Aktiivista liikenteen generointia

• Ilman aktiivista markkinointia, eli liikenteen ohjaamista, bisnes verkossa ei tuota rahaa.

• Liikennettä, eli potentiaalisia asiakkaita, on mahdollista hankkia useilla eri keinoilla, kuten esimerkiksi

• Sähköpostimarkkinoinnilla

• Sivustojen hakukoneoptimoinnilla

• Sosiaalisen median tarjoamilla keinoilla

Ostamalla mainostilaa (kuten Google Ads, Facebook/IG, Twitter, LinkedIn, suorat mediaostot mediataloilta jne.)

INTERNET-MAINONNAN PERUSKÄSITTEITÄ

Pieni ”matematiikan tunti” heti alkuun. Huom. palaamme sarjan seuraavassa osassa aiheeseen miksi perusteet on tärkeä osata!

Pay per click (PPC)

•Pay per Click (PPC) on Internet-mainonnassa käytetty kustannusmalli, jossa mainostaja maksaa mainostilan tarjoavalle taholle jokaisesta klikistä ennalta sovitun hinnan. Mainosta voidaan teoriassa näyttää rajattomasti ilman kustannusta, sillä mainostaja maksaa vain jokaisesta klikistä.

•Tunnettuja PPC-mainostilaa tarjoavia sivustoja ovat muun muassa

Google Ads

Meta – Facebook/IG

Twitter

LinkedIn

TikTok

• Kotimaiset mainosverkot kuten esimerkiksi Almamedia ja Sanoma

Cost per click (CPC)

•Cost per Click (CPC) = PPC, mutta CPC on useammin käytetty termi. CPC-malli jakautuu kahteen kategoriaan.

Tasahintainen CPC 

• Klikkihinta ei muutu, vaan pysyy saman koko ajan

• Usein esim. mediatalot tarjoavat kampanjoita erilaisina ”paketteina” tasahintaiseen klikkipohjaiseen hinnoitteluun perustuen.

Huutokauppapohjainen CPC

• Klikkihinta vaihtelee mainostajien kilpaillessa mainospaikoista – tyypillisesti monet ”itsepalvelualustat” kuten Metan ja Googlen mainosjärjestelmä perustuvat eräänlaiseen huutokauppaan, jossa maksetut klikkihinnat vaihtelevat muun muassa vallitsevan kilpailutilanteen mukaan.

•Esimerkki alla

• Mainosbudjetti = 5,000 euroa

• Klikkejä yhteensä 14,320 kpl

• CPC = Mainosbudjetti / Klikit = 5,000 / 14,320 = 0,35 euroa per klikki

Cost per mille (CPM)

• Cost per Mille (CPM) on Internet-mainonnassa käytetty kustannusmalli, jossa mainostaja maksaa mainostilan tarjoajalle ennalta sovitun hinnan joka kerta, kun hänen mainostaan on näytetty 1000 kertaa. Sana ”mille” on latinaa ja tarkoittaa lukua tuhat.

• PPC-mainonnasta poiketen CPM-mainonnassa mainostaja maksaa ennalta sovitun hinnan jokaisesta tuhannesta mainosnäytöstä yksittäisten klikkien sijaan.

• CPM = Cost per 1000 impressions = (Costs / Impressions) * 1000

•CPM esimerkkejä

•Käytännön esimerkki 1.

• Mainoskampanjan budjetti on 12,000 euroa

• Mainosta näytetään 3,400,520 kertaa

• CPM lasketaan (12,000 euroa /3,400,520)*1000 = 3,53 euroa

• Käytännön esimerkki 2.

• Websivusto tarjoaa mainostilaa hintaan 4,12 euroa CPM

• Mainostaja sijoittaa kampanjaan 12,0000 euroa

• Mainosnäyttöjä kertyy yhteensä 2,921,621 kappaletta

(12 000€ / 4,12€) x 1000

Click throught rate (CTR)

• Suhdeluku, joka kertoo kuinka monta kertaa mainosta on klikattu suhteessa näyttökertoihin

• CTR = klikkimäärä / näyttömäärä

• Esimerkki: Mainosta näytetään 100 kertaa ja sitä klikataan 2 kertaa. CTR = 2/100 = 0,02 (2%)

• CTR kertoo miten ”tehokas” mainoksesi on. Toisin sanoen miten herkästi mainostasi klikataan.

Konversio

• Konversioaste on Internet-mainonnassa käytetty suhdeluku joka kertoo kuinka monta kertaa haluttu tavoite saavutettiin suhteessa klikkimäärään.

• Konversioaste = Saavutettujen tavoitteiden määrä / klikkimäärä

• Otetaan käytännön esimerkki. Mainostat verkkokauppasi alennustuotetta kahdella eri bannerimainoskampanjalla kahdella eri sivustolla.

• Mainostasi klikataan 2488 kertaa

• Tuotetta tilataan 48 kertaa

• Konversioaste = Konversiot / Klikit = 48 / 2488 = 0,019 (1,9%)

•Esimerkki 2

• Mainostasi klikataan 1815 kertaa

• Tuotetta tilataan 31 kertaa

• Konversioaste = Konversiot / Klikit = 31 / 1815 = 0,017 (1,7%)

Ps. Seuraavassa postauksessa tarkemmin perustelua, miksi mainostajan/markkinoijan tulee hallita ”Internet-matematiikan” perusteet. Usein, kun olemme käyneet materiaaleja läpi tätä osuutta on kritisoitu eniten. ”Miksi ihmeessä pitäisi laskea jotain!”. Seuraavassa postauksessa tiistaina 18.4.2023 lisää aiheesta. Stay tuned!