Tämä postaus on osa 13-osaista sarjaa, jossa Fiercer Media Oy julkaisee keväällä 2021 yrittäjäkoulutukseen tehdyn materiaalin kaikille käytettäväksi. Materiaali on tehty erityisesti PK-yrittäjien Internet-/some-markkinoinnin tarpeisiin.

Alkuperäiseen materiaaliin verrattuna sarja julkaistaan hieman eri järjestyksessä eli ensin osat 8-13 (käytännön perusteet) ja strategisempi osuus, osat 1-7, tämän jälkeen.

Miksi perusteet on tärkeää hallita? (ks. edellinen postauksemme Internetmainonnan tärkeimmistä tunnusluvuista)

Pareto-periaate

Vilfreto Pareto teki kuuluisan havaintonsa, jonka mukaan 20% Italian väestöstä omistaa 80% kaikesta omaisuudesta vuonna 1906. Tämä havainto yleistettiin myöhemmin Pareto-periaatteeksi, joka tunnetaan myös ”80/20-sääntönä”.

• Pareton periaatteen mukaan missä tahansa ilmiössä 80 % seurauksista johtuu 20 %:sta syistä

• Internet-markkinoinnissa tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että hyvin usein (karkeasti) 80% liikenteestä (websivulla vierailevista) syntyy 20% mainoksista.

Pareto-periaate eli tuttavallisemmin myös ”80/20-sääntö”

Myyntiä kasvattavan verkkomainonnan tavoitteena on (lopulta) maksimaalinen ROI*, ja jotta siihen päästään on mainontaa analysoitava ja optimoitava aktiivisesti, ja jotta se ylipäätään on mahdollista täytyy mainostajan hallita perusteet

*) Return on investment, sijoitetun pääoman tuotto. Kaava yleisesti: ROI = (tulot – myytyjen tuotteiden kustannukset) / myytyjen tuotteiden kustannukset

Mieti esimerkiksi? ”Olen sijoittanut 2,000 euroa 30 eri mainokseen. Mitkä näistä mainoksista johtavat kaupankäyntiin ja mitkä eivät? Millä tavalla voin maksimoida kaupankäyntiin johtavien mainosten määrää ennen kuin olen polttanut kaikki rahani klikkeihin?

Paras vinkki Internet-mainontaan?

Älä pelkää epäonnistumista, sillä on takuuvarmaa, että epäonnistut aluksi moneen kertaan. Parasta on jos epäonnistut nopeasti, koska alussa investoit omaan ”käytännön koulutukseesi”!

• Liikennettä oppii ohjaamaan tehokkaasti vain tekemällä sitä käytännössä, eli toisin sanoen polttamalla rahaa mainontaan.

• Asennoidu niin, että mainontaan sijoittamallasi rahalla ostat itsellesi dataa jonka avulla opit lisää. Jokainen mainontaan sijoitettu euro opettaa sinulle jotain uutta.

• Liikenteen ohjaaminen on riskisijoittamista – ”first pay, then gain”

• Jokainen markkinoija tietysti haluaisi nopeita tuloksia ja ”varmoja” ratkaisuja. Kokemus on kuitenkin opettanut, että jokainen markkina, tuote ja brändi on omalaatuisensa ja jokaisen markkinoijan tulee löytää oma tapansa toimia ja usein tässä on jonkinlainen oppimiskäyrä. Testaamalla myös havaitset pian esimerkiksi mikä mainosalusta tai -tapa toimii juuri sinun liiketoiminnallesi. Some ei esimerkiksi toimi kaikille – tällöin esimerkiksi Googlen hakusanamainonta voi olla oikea vaihtoehto.

• Toteamme usein myös asiakkaille, jotka kysyvät esimerkiksi veikkauksia tuloksista, että voimme aina antaa ”valistuneen arvauksen”, mutta lopullinen totuus selviää aina testaamalla ja vain ja ainostaan testaamalla. Esimerkiksi kilpailutilanne vaikuttaa aina hintoihin niin Metan kuin Googlenkin järjestelmissä. Maksetun mainonnan toteuttaminen muistuttaa hieman esimerkiksi meklarin hommaa, ”kartalla” on oltava koko ajan ja tilannetta seurattava aktiivisesti.

Sarjan seuraavassa osassa päästään tekemään Metan (Facebook/Instagram) mainontaa. Hieman myöhemmin sarjassa toteutetaan tässä käsiteltyä periaatetta tutustumalla myös mainonnan optimoinnin perusteisiin. Sarjan seuraava osa julkaistaan torstaina 20.4.2023.