Olin eilen puhumassa Innovative eTourism seminaarissa Savonlinnassa. Oli muuten mielenkiintoinen ja hyvä tapahtuma, ja suosittelen sitä matkailualan yrityksille. Agitoin luonnollisesti kansaa kiihkomielisellä Facebook-markkinoinnin palopuheella, mutta kuuntelin korvat tarkkana myös muiden puhujien antia, sillä jokainen heistä toi esille oman todella mielenkiintoisen Internet-markkinoinnin menetelmänsä.

Savalanchen Pekka Vuorio kertoi miten verkkokauppa viedään Facebookiin nopeasti ja kivuttomasti. Voin muutamassa minuutissa lanseerata verkkokaupan omalla Facebook-sivullani, ja alkaa tehdä kauppaa ilman, että Facebook-käyttäjien täytyy navigoida verkkokaupan sivulle. Lamppu syttyi meikäläisen päässä välittömästi, sillä Savalanchen ratkaisu + Fiercer Median mainosliikenne = turboahdettu MYYNTIKONE!

Visit Britainin Adriana Conte kertoi todella näyttävän esimerkin sosiaalisen median markkinoinnista, sillä yli 400,000 tykkääjää ja miljoonien sivulatausten kasvu vuodessa oli uskottavaa settiä. Se tapa millä Visit Britain on kasvattanut bisnestään ei ole monimutkainen, ja on täysin apinoitavissa, mutta vain HARVA sitä tekee. Ehkä siksi, että se vaatii sitkeyttä ja uskoa, sillä tulokset eivät näy heti. Parasta minusta Adrianan puheessa oli se, että Visit Britainin menestyksen takana on täsmälleen samanlainen malli jolla me Fiercer Medialla markkinoimme. Cool, I LIKE!

Ennen iltapäivän paneelikeskustelua Grouponin (City Deal) Matti Rönkkö pudotti todella vakuuttavia case studeja Grouponin tuloksista. Aivan mahtavaa! Groupon on malliesimerkki sähköpostimarkkinoinnin voimasta. Se tapa millä sähköpostimarkkinointia tehtiin 5 vuotta sitten on toki DEAD, mutta Grouponin tapa on nykyaikainen ja lisäarvoa antava. Huikeaa, huikeaa meininkiä Grouponilla!

Koska kuulijakunta oli matkailualan väkeä, mietin mielessäni ”miten markkinoisin matkailualan palvelubisnestä”, kuten esimerkiksi hotelli- ja majoitusalan palvelutuotteita, tai matkapaketteja. Esitin vastauksen tähän kysymykseen tilaisuudessa, mutta laitetaan idea nyt julkisesti jakoon. Jos omistat matkailualan bisneksen, harkitse seuraavanlaista ideaa.

Nopeasti mietitty ja yksinkertainen malli matkailualan liiketoiminnan markkinoimiseen lähtee siitä periaatteesta, että investoin rahaa oman markkinointivarantoni rakentamiseen. Teen siis erilaista mainontaa rakentaakseni

  1. Facebook-yhteisöä
  2. Sähköpostilistaa

Jos oikein tarkkoja ollaan, niin rakentaisin myös mobiililistaa, mutta ei mennä siihen vielä. Se on seuraava kova juttu lähitulevaisuudessa, mutta en lähtisi tekemään sitä aivan ensimmäiseksi.

Strategia on seuraavanlainen:

  1. Rakenna laskeutumissivut (web ja Facebook) joilla annat välintöntä lisäarvoa kohderyhmälle (kuvia, videoita, luettavaa, rahaa, palkintoja, jne.)
  2. Rakenna Facebook- ja Google AdWords mainoskampanjat joilla ajat tarkkaan kohdennettua liikennettä laskeutumissivuille
  3. Analysoi tuloksia reaaliaikaisesti ja optimoi mainontaa ja laskeutumissivuja minimoidaksesi kustannukset ja maksimoidaksesi konversiot
  4. Tuota lisäarvoa yhteisölle ja sähköpostilistalle sitouttaaksesi kohderyhmää (tästä syntyvät elintärkeät lojaalit fanit)
  5. Paketoi tuotteesi houkuttelevaksi ja helposti ostettavaksi, ja MYY!
  6. Toista prosessia maailman tappiin asti, sekä investoi enemmän rahaa mainontaan liikevaihdon kasvaessa (kiihdytä siis tahtia niin nopeasti kuin voit)

Malli on siinä. Yksinkertainen, mutta sisältää toki paljon yksityiskohtia ja teknisiäkin jippoja toteutusvaiheessa. Homman nimi on, että ei markkinointi verkossa vaikeaa ole, mutta se vaatii rohkeutta, erilaista ajattelua ja pitkäjänteisyyttä. Tulokset eivät synny heti, mutta pitkällä aikavälillä pomminvarmasti. Tämä on nähty jo niin moneen kertaan hyvin monilla eri markkinoilla.

Matkailualalla katsotaan online-markkinointia edelleen niillä vuosien takaisilla näkemyksillä, ja sen vuoksi matkailualan markkinoijien tulisi ”räjäyttää” kaikki vanhat ajattelumallit, ja ottaa pari kolme täysin uutta ja erilaista mallia pöydälle. Sen jälkeen pitäisi lähteä systemaattisesti testaamaan näitä vaihtoehtoja painamatta jarrua välittömästi ensimmäisen takaiskun jälkeen. Ei Visit Britainkaan toiminut ”perinteisen kaavan” mukaan.

Fakta on, että kun opetellaan kokonaan uusia markkinointimenetelmiä, niin ”turpaan tulee” pomminvarmasti. Olisi mieletön ihme jos ensikertalaiset onnistuisivat saman tien rakentamaan yhtä hienon menestystarinan kuin Visit Britain. Ehkä näinkin voisi käydä, mutta todennäköisempää on, että aluksi täytyy maksaa oppirahat. Sen jälkeen sitkeimmät palkitaan.

En ole edes laskenut kuinka monta kertaa olen itse epäonnistunut testatessani erilaisia liikenteen lähteitä, bannerivaihtoehtoja, artikkelimarkkinointi-ideoita ja erilaisia ”push this button and money will flow”-ratkaisuita. Viime keväänä sain ”kuningasidean” testata eräänlaista tekniikkaa Facebookin kanssa.

Poltin testatessani 3,000 euroa muutamassa päivässä. Tein myyntiä noin 70 euron edestä. Se oli huono idea, mutta tulipahan kokeiltua. Toisaalta ilman tätä miniprojektia ja rahojen polttamista en olisi oppinut sellaista mikä myöhemmin käännettiin voitolliseksi. Ole rohkea äläkä peräänny jos ensimmäiset 500 euroa eivät vielä tuotakaan tulosta.