”Facebook-tykkääjät. Mihin hemmettiin niitä tarvitaan?”

Tätä on kysytty meiltä monta kertaa, joten tehdään selväksi, miksi Facebook-tykkääjät ovat tärkeitä ja miksi myös SINÄ niitä tarvitset.

Me koemme, että Facebook-tykkääjiä tarvitaan kahdesta tärkeästä syystä:

  1. Sosiaalinen uskottavuus tai todiste (”Social proof”)
  2. Viraalimarkkinointi

Sosiaalinen uskottavuus

Jos social proof on outo termi, niin tsekkaa mitä Wikipedia aiheesta sanoo.

Lyhyesti sanottuna kyse on siitä, että ihmisillä on taipumuksena tehdä ostopäätöksiä sen mukaan mitä muut tuotteesta tykkäävät. Jos esimerkiksi sinun siivousalan yrityksen Facebook-sivusta tykätään eniten (eniten tykkääjiä kilpailijoihin verrattuna), näkevät potentiaaliset asiakkaat sinun yrityksesi luotettavana, uskottavana, parhaana, jne. koska niin moni muukin tykkää sivustasi ja sitä kautta yrityksestäsi.

Ajatellaan, että kuluttaja eksyy kotipalveluita tarjoavan yrityksesi Facebook-sivulle. Hän on jo jonkin aikaa pohtinut, että voisi olla hyvä idea palkata siivoja kotiin kerran viikossa. Ajauduttuaan Facebook-sivullesi hän näkee, että siitä tykkää 6488 ihmistä. Hän on kuullut myös toisesta alan yrityksestä, ja päättää vilkaista minkä verran sen Facebook-sivulla on tykkääjiä. 713 kappaletta. ”Tämä ensimmäinen on varmaan alansa paras kun niin moni tykkää siitä”, hän ajattelee. On sanomattakin selvää, että Facebookissa pärjäävät ne joilla on paljon tykkääjiä. On sanomattakin selvää, että Facebookissa kärsivät ne joilla ei kilpailijoihin verrattuna ole juurikaan tykkääjiä. Vai onko sinusta autokauppa uskottava, luotettava, turvallinen ja kiinnostava vaihtoehto jos sillä on 47 Facebook-tykkääjää? Varsinkin jos kilpailevalla autokaupalla on 12965 tykkääjää?

Tuhannet Facebook-tykkääjät ovat siis todiste siitä, että tuote tai palvelu on hyvä, luotettava ja turvallinen. Nähdessään nämä tuhannet Facebook-tykkääjät ihmiset ajattelevat, että ”en muuten ole ensimmäinen asiakas tässä kaupassa”, tai että ”onpas tällä kaupalla paljon tyytyväisiä asiakkaita.” Huomaa, että potentiaalinen asiakas voi halutessaan jopa lukea reaaliaikaisia asiakaspalautteita Facebook-sivultasi. Jos ne pääsääntöisesti ovat positiivisia, niin uskotko, että tämä potentiaalinen kuluttaja vaivautuu vielä tekemään syväluotaavaa kilpailuanalyysia? Tuskin. Hän ostaa sinulta.

Todella vahva sosiaalinen uskottavuus syntyy silloin kun potentiaalinen asiakas huomaa kaverinsa tykkäävän sinun Facebook-sivusta. Kun läheinen, kaveri tai naapuri tykkää esimerkiksi lastenvaatteita myyvän verkkokaupan Facebook-sivusta, syntyy poikkeuksellisen vahva luottamus kyseistä kauppaa kohtaan.

Viraalimarkkinointi

Jos viraalimarkkinointi on outo termi, niin tsekkaa mitä Wikipedia aiheesta sanoo.

Jälleen lyhyesti sanottuna kyse on siitä, että mainosviesti kulkee ihmiseltä toiselle nopeasti ja ilmaiseksi. Viraalimarkkinoinnissa kuluttajat jakavat tuotteeseen tai palveluun liittyvää tietoa esimerkiksi kuvan tai videon muodossa ihmiseltä toiselle, ja sitä kautta sanoma tuotteesta tai palvelusta etenee miljoonien ihmisten tietouteen. Viraalimarkkinointi on vaikeaa toteuttaa, mutta onnistuessaan se voi olla todellinen lottovoitto.

Jos tuotteesi tai palvelusi on hyvä, ja jos olet onnistunut rakentamaan lojaalin yhteisön, saat aika helposti ilmaista viraalimarkkinointia. Alla oleva kuva on osoitus siitä miten kotimaamme Duudsoneiden tuote leviää maailmalla Jarpin kohelluksessa katkenneen peukalon ansiosta. Joku innokas fani keksi yhdistää Facebookin ”tykkää”-ikonin Jarpin katkenneen peukalon kanssa, jolloin tuloksena syntyi todella hauska t-paita jonka ”kaikki” haluavat. On pomminvarmaa, että tämä kyseinen t-paita myy kuin häkä.

Ilman Duudsoneiden Facebook-sivua ja tuhansia tykkääjiä tätä ei olisi koskaan tapahtunut. Ilman Facebook-sivua ja tykkääjiä sinunkaan markkinointiviestisi ei koskaan voi levitä samalla tavalla.

Eikä siinä vielä kaikki…

Nämä kaikki edellä mainitut ovat tärkeitä syitä rakentaa Facebook-sivu ja kerätä sinne tuhansia tykkääjiä, mutta kaikkein tärkein syy on vielä paljastamatta.

Yksi Facebook-mainonnan tärkeimmistä ominaisuuksista on ehkä 95%:lla mainostajista toistaiseksi täysin tuntematon. Hyvin moni Facebook-mainostaja räplää Facebookin mainosalustaa päivittäin huomaamatta erästä poikkeuksellisen tärkeää ominaisuutta, nimittäin ”tykkääjille mainostamista”.

Miksi haluat mainostaa tykkääjille kun he näkevät myös Facebook-statuspäivityksesi.

Juju on siinä, että sinun kannattaa luoda täysin oma tarjous tai ”kova diili” Facebook-tykkääjille, sekä mainostaa sitä Facebook-mainoksilla. Sinun kannattaa tehdä kampanjaa varten oma Facebook-laskeutumissivu johon mainosliikenteen ohjaat. Sivulla tarjoat jotain todella spesiaalia VAIN Facebook-tykkääjille. Tällä tavalla palvelet lojaalia yhteisöäsi, ja sitä kautta vahvistat yhteisön sitoutumista. He pitävät sinua ”hyvänä jätkänä” ja bisnestäsi luotettavana, reiluna ja suosittelun arvoisena. Ja he todella suosittelevat sinua.

Facebook-tykkääjille mainostaminen on erittäin tehokas keino pitää oma kohderyhmä jatkuvasti tietoisena sinusta, sillä kohderyhmä on rajattu tasan niihin jotka jo tykkäävät tuottesta tai palvelusta jota edustat. He ovat siis valmiiksi ”lämpimiä” asiakkaita.

Ajatellaan, että sinulla on lastenvaatteita tai urheiluvälineitä tarjoava verkkokauppa. Sinulla on myös Facebook-sivu ja siellä noin 15000 tykkääjää. Mitä luulet tapahtuvan kun vuoden ympäri sijoitat Facebook-mainontaan 10 euroa päivässä kohdentaen mainonnan vain tykkääjille, sekä tarjoten heille koko ajan jotain spesiaalia? On takuuvarmaa, että teet koko ajan kauppaa jos tuotteesi tai palvelusi ei ole totaalisen susi.

Joulun lähestyessä voit aloittaa jatkuvan tykkääjille mainostuksen esimerkiksi marraskuun alussa. Jatkuvalla mainonnalla muistutat heitä koko ajan siitä, että sinun kauppasi tarjoaa parhaat joululahjat perheen pienimmille, tai että sinun siivousalan yrityksesi laittaa kodin juhlakuntoon päivässä. Markkinointi vaatii toistoa, eikä tällä hetkellä ole mitään niin edullista ja kustannustehokasta tapaa tehdä toistuvaa mainontaa kuin Facebookin tykkääjille mainostaminen.

Mutta mitä nyt seuraavaksi? Mitä minun pitäisi tehdä?

  1. Rakentaa Facebook-sivu
  2. Kerätä tykkääjiä
  3. Tuottaa lisäarvoa yhteisölle
  4. Luoda ”kova diili” omalle yhteisölle
  5. Mainostaa omalle yhteisölle

Jos et tiedä kuinka tehdä tämä kaikki, aloita lataamalla kirjoittamani Facebook-mainostajan pikaopas. Se on todella tykki paketti.


2 kommenttia

Yksinkertainen asia, mitä et todennäköisesti tiennyt Facebook-markkinoinnista! | Fiercer Media & #183;2.9.2011 08:27

[…] Aina on olemassa mahdollisuus, että sisältösi lähtee leviämään niin sanotusti “viraalisti”. Tämä on kuitenkin epävarmaa ja oli miten oli, on varmaa, että sisältösi mahdollisuus edetä viraalisti eteenpäin on huomattavasti suurempi, jos sinulla on vaikkapa 10 000 Facebook-tykkäjää kuin että niitä olisi 400. Marko kirjoitti tästä jokin aikaa sitten postauksessaan Se todellinen syy miksi tarvitse Facebook-tykkääjiä […]

Onko järkee vai ei? | Fiercer Media & #183;23.9.2011 08:00

[…] meneillään olevia “Mammuttimarkkinoita”. Fiksua on, että he rakentavat yhteisöä (Facebook-tykkääjiä nimittäin tarvitaan) sijoittamalla rahaa mainontaan, mutta en näe erityisen fiksuna sijoittaa mainosrahoja härskisti […]

Kommentointi on suljettu.