Internet-markkinoinnissa on hyvin tyypillistä, että markkinoijat etsivät koko ajan ”salaista reseptiä” joka vain ”otetaan käyttöön” sillä seurauksella että fyrkkaa tulee ovista ja ikkunoista. Tämä on varsin tyypillistä etenkin niiden keskuudessa jotka eivät ole toistaiseksi onnistuneet saavuttamaan hyviä tuloksia millään menetelmällä.

Minusta tämä on ymmärrettävää vaikkakaan ei suotavaa. Ihmiset nimittäin luonnostaan kyllästyvät helposti, ja alkavat etsiä jotain uutta ja mielenkiintoista, ehkäpä jotain viihdyttävää ja piristävää. Olen huomannut monien kokeilevan esimerkiksi Facebook-markkinointia, ja toteavan siinä olevan ilmiselvää potentiaalia omalla markkinallaan, mutta silti lopettavan muutaman viikon kokeilun jälkeen. Riittää, että joku hihkaisee ”Pinterest on nyt kova juttu!!”, ja markkinoija unohtaa Facebookin mahdollisuudet saman tien rynnätessään ”pinnaamaan” dollarin kuvat silmissä.

Fakta on, että ei ole olemassa mitään ”salaista reseptiä” tai ”pika-avainta” menestykseen. Vain sitkeys ja fokusointi nostavat kilpailun yläpuolelle.

Yksi niistä ensimmäisistä asioista joita opin Internet-markkinoinnista vuosia sitten oli Gauher Chaudryn suusta kuultu: ”Kokeile eri menetelmiä niin kauan, että löytyy tulosta tuottava, ja sen jälkeen PYSY SIINÄ!

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Yksinkertaisesti sitä, että jos Facebook-mainonta tuottaa sinulle tulosta, pysy siinä. Jos taasen Google AdWordsin haku- tai Display-verkon mainonta tuottaa sinulle tulosta, pysy siinä. Jos taasen TrafficVance, GamePlan, Zedo tai SiteScout tuottaa sinulle tulosta, pysy siinä. Opettele hallitsemaan tämä yksi liikenteen lähde paremmin kuin kilpailijasi, ja valjasta se tuottamaan maksimaalisia tuloksia oman liiketoimintasi kohdalla, ja vasta sitten laajenna seuraavaan liikenteen lähteeseen. On hyvin vaikeaa hallita samaan aikaan 5-10 eri liikenteen lähdettä kilpailijoita paremmin. Usko minua, olen kokeillut sitäkin…

Jos et ole kokenut, tai et tiedä mistä aloittaa, niin suosittelen Google AdWordsia tai Facebookia. Suosittelen näitä kahta jättiläistä sen vuoksi, että niiden kanssa voi aloittaa pienellä budjetilla, eikä niihin ole vaikeaa ”päästä sisään” toisin kuin esimerkiksi TrafficVanceen. Lisäksi Google ja Facebook hallitsevat massiivista osaa koko Internetin liikenteestä, joten sinulla ei tule olemaan vaikeuksia saada liikennettä. Kolme Internetin suurinta ovat Google, Facebook ja YouTube, joista jälkimmäinen on Googlen omistuksessa. Aloita esimerkiksi Googlesta tai Facebookista, ja treenaa sitä niin kauan, että dominoit omaa markkinaasi, kuten esimerkiksi eräs lukijamme joka pisti kesän alussa pöytään todella jäätäviä lukemia.

Me olemme ajaneet liikennettä Facebookista nyt muutaman vuoden ajan, eikä meillä ole mitään syytä ”unohtaa” Facebookia. Me olemme polttaneet Facebookiin satoja tuhansia euroja, ja toivottavasti pian miljoonia. Me haluamme mennä syvemmälle ja pidemmälle kuin kukaan muu. Me haluamme nitistää jokaisen kilpailijan niche-markkinoilla joilla toimimme, ja muutamia kertoja näin on päässyt käymään.

Internet-markkinoinnin foorumeissa monet valittavat Facebookin olevan ”ylihinnoiteltu” tai ”saturoitunut”. Monet valittavat Facebookin klikkihintojen karanneen taivaisiin.

Bulshittia.

Tsekkaa viimeisimmän projektimme tuloksia alla.


Facebook-mainoskampanjan tulokset

Ei, tällä kertaa ei elvistellä 0.01 euron klikkihinnoilla tai 150%:n konversioprosenteilla. Olennaista ei ole saada maailman halvinta liikennettä, vaan positiivista ROI:a. Valitettavasti tämän projektin osalta minulla ei ole antaa ROI-laskelmia, sillä asiakkaamme tarvitsee aikaa oman kirjanpitonsa kanssa. Kyse on nimittäin offline-myynnistä jossa me emme voi mitata reaaliaikaisesti. Puhelimessa saimme kuitenkin kuulla myynnin kasvaneen viime vuodesta. Näin pienellä mainosbudjetilla (alle tonni) tämä tieto riittää meille.

Se mikä tässä projektissa oli mielenkiintoista on, että Janne saavutti suhteellisen matalan klikkihinnan (0.12 € ) ja konversiohinnan (0.22 €) yhteisöä rakentaessa. Luonnollisesti tuloksia täytyy aina verrata saman markkinan muihin tuloksiin, mutta yleisesti ottaen nämä ovat matalia hintoja. Se mikä Jannen projektissa oli vieläkin kiintoisampaa oli superkorkea ”toiminnot”. Käytännössä vajaan 500 € investoinnilla Janne generoi 43,751 toimintoa, ja minulle tämä on vahva signaali korkeasta sitoutumisasteesta. Toisin sanoen liikenne jota Janne ajoi asiakkaamme Facebook-sivulle oli juuri oikeaa, ja toisaalta tämä kohderyhmä otti asiakkaamme tuotteen todella hyvin vastaan.

Koko tämän artikkelin perimmäinen viesti on, että Facebook tarjoaa edelleen äärimmäisen halpaa ja laadukasta liikennettä, jos sitä vain osaa ottaa. Erityisesti tämä pitää paikkansa kun ajetaan liikennettä matalamman kilpailutason maissa (tsekkaa linkki), joihin Suomikin kuuluu.

Sinä voit myös saada äärimmäisen halpaa ja laadukasta liikennettä Facebookista, eikä se oikeasti ole edes kovin vaikeaa. Se vain vaatii, että sinun täytyy mennä syvemmälle kuin kilpailijasi. Ei riitä, että ajat mainosliikennettä 20-40-vuotiaille naisille jotka tykkäävät kauneudenhoidosta. Sinun täytyy mennä syvemmälle, ja sinun täytyy mitata konversioita optimoidaksesi liikennettä. Sinun täytyy panostaa aikaa rahaa oppimisprosessiin. Onnistut Facebook-mainonnan kanssa kun sitkeästi pysyt siinä ja treenaat itsellesi todelliset ninja-taidot. Vain siten voit dominoida omaa niche-markkinaasi.


1 kommentti

Nuorisomarkkinointia kaikille “esoille”! | Fiercer Media & #183;9.8.2012 16:05

[…] sivin linkkien klikkausta/jakoa/kommentointia) aikaiseksi naurtettavalla 470€ mainosbudjetilla. Lue lisää aiheesta Väittäisin, että jos juttu olisi tehty ns. isolla rahalla vastaavat “sitouttamisen […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *