Tällä kertaa pidemmittä alkupuheitta hieman viimeaikaisia tuloksia…
HS:ssa oli noin viikko sitten artikkeli, jossa kerrottiin Facebookin yllättäneen kovalla tuloksella. Etenkin mobiilimainonnnan sanottiin tuovan yhtiölle erittäin hyvin mainostuloja.
Eikä ihme, Facebook on edelleen kohdistettavuudeltaan ja teholtaan huippuluokan mainosalusta. Eikä toimittajien moneen kertaan uumoilema joukkopako palvelusta ole edelleenkään toteutunut.
Otetaan pari ”mini case-study”:ä kohdistamisen voimasta.
Oikea viesti, oikealta taholta, oikeille vastaanottajille
Tässä mainostettiin erästä tunnettua brändi-/kuluttajatuotetta. Kokeilimme kuitenkin uudenlaista taktiikkaa, jossa itse viesti tuli useammalta toimijalta, erään kapean aihepiirin (urheilu) ”starojen” piiristä. Facebookin ”sitoutuminen” on tässä ehkä hieman harhaanjohtava, koska videoiden osalta systeemi laskee jokaisen yli kolme sekuntia kestäneen videon käynnistämisen ”sitoutumiseksi” (siinä missä julkaisun tykkäykset, kommentit, jaot jne.) Tässä kampanjassa mainostimme sekä videoita että ”staattisia” kuvajulkaisuja. Joka tapauksessa brändimarkkinoijalle tämä 0,02€ sitouttamishinta on varsin edullista näkyvyyttä – jos esimerkiksi vertaat mediatalojen tarjoamiin tyypillisiin geneerisiin ”kontaktihintoihin”.
Oikea viestin lähde, oikea viesti ja äärimmäisen tarkka kohdentaminen varmistavat sen, että asia kiinnostaa!
Jos saan yhteistyökumppaneilta luvan, avaisin tätä case-studyä mielellään hieman enemmänkin (palaan tähän, jos lupa lohkeaa). Toimintamalli oli tässä mielenkiintoinen, koska mainostimme lukuisilta eri sivuilta julkaistua materiaalia, joissa mainostettava brändi oli osallisena sponsorina/tukijana. Ainakin alustavasti näyttää, että tämänkaltainen malli on varsin toimiva. Viesti ei tunnu tungettelevalta, koska se tulee ihmiseltä, ei yritykseltä. Asia, mikä on yllättävän merkityksellinen.
Yhteiskunnallista viestintää
Seuraavassa esimerkissä ei aivan päästy vastaaviin lukuihin. Sisältö oli tässä kuitenkin haasteellisempaa. Kyseessä on yhteiskunnallinen toimija, joka haluaaa herättää keskustelua julkaisuillaan.
Käytimme tässä hyväksi havaittua toimintatapaa, jossa julkaisuja mainostetaan sekä viestijän kanssa samanmielisten joukolle sekä mahdollisimman vastakkaisen arvomaailman omaaville. Yhteiskunnallinen/poliittinen keskustelu tuntuu olevan sosiaalisessa varsin pinnalla juuri nyt – eli ei ihme, että pienellä ”buustilla” sisällölle saa hyvinkin tehokasta lisänäkyvyyttä! Ja käyttämällä edellä mainittua taktiikkaa, keskustelu lähtee varmasti lentoon.
Huomioitavaa tässä on, että vaikka moni kuvittelee, että Facebookin julkaisujen mainonta on ”paina napista” -tyyppistä hommaa, niin tämän kampanjan kanssa käytin tuntikausia sisältöjen lukemiseen/sisäistämiseen, videoiden katseluihin ja oikeanlaisen kohderyhmän suunnitteluun ja etsimiseen. Esimerkiksi erilaisiin EU-direktiiveihin liittyvien asioihin hallinta tämänkaltaisessa yhteydessä vaatii jonkinlaista yleissivistystä ja yhteiskunnallisen kentän ymmärrystä (tai ainakin näihin perehtymistä kohtuullisen nopeasti), jotta kohdistamisen ylipäätään onnistuisi. Onneksi meillä on myös tietoa erilaisista hyvin reagoivista kohderyhmistä jo yli viiden vuoden ajalta – ”business intelligence”:ä, jonka merkitystä ei voi koskaan väheksyä. Pyörää ei tarvitse joka kerta keksiä uudelleen. (Vinkki: tämänkaltaisesta kumuloituneesta tiedosta voi ja kannattaa myös maksaa, ei vain tekevistä käsistä, kuten harvinaisen moni tuntuu ajattelevan…)
Instagram kuvakisa
Instagram-mainonnan avautumista odotimme hartaasti ja suurin odotuksin. Kovien tulosten saaminen Instagrammista (Suomessa) tuntuu olevan kuitenkin odotettua hankalampaa.
Yllättäen kuitenkin kohtuullisen hyviä tuloksia tuli heti, kun jälleen konteksti ja viesti oli oikea: eli Instagram-kuvakisan mainostaminen Instagrammissa, oikealle kohderyhmälle. Varsin simppeliä, ja ehkä juuri siksi toimivaa?
Instagrammista lisää todennäköisesti lähiaikoina, olemme harjoitelleet sen kanssa erilaisia asioita, vaihtelevin tuloksin.
Oikein hyvää työviikkoa ja intoa digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen. Pilkun paikkaa hinnoissa voi ja pitääkin edelleen siirtää – ylihinnan maksaminen verkkomarkkinoinnissa on edelleen passé myös vuonna 2016!