Officen pöydällä lojunutta Pirkka-lehteä lukiessani tajusin olevani väsähtänyt keski-ikäinen perheenisä jonka viikon kohokohta on lauantaiaamun kahvit takapihalla lasten vielä nukkuessa. Huomenna olis taas lauantaiaamu…

On aika vaihtaa Pirkka-lehti takaisin Backcountry-lehteen. ”Don’t forget your roots, son…”

Internet-mainontaa tehdessä meidän kaikkien on helppoa urautua ja väsähtää samalle tylsälle linjalle. Muutaman viikon ”tykityksen” jälkeen mainokset alkavat herkästi olla sitä samaa kuin kaikilla muillakin, vai kuinka usein näet ”Suomen luotettavin sen ja sen alan toimija tarjoaa laadukasta…”-tyylisiä mainoksia?

Blah, blah, blah…

Mielikuvitus katoaa, eikä oikein jaksaisi enää irroitella. Toisaalta ei ehkä oikein uskallakaan… ”Mitä ne asiakkaat nyt ajattelisi jos me aletaan olemaan kovin erilaisia? Mitä jos me pilataan koko liiketoiminta? APUA, EI IKINÄ!!”

Fakta on, että erilainen erottuu ja myy, paitsi silloin jos se on tehty todella huonosti. Toisaalta et voi tietää myykö erilainen lähestymistapasi jos et koskaan kokeile.

Minua pyydettiin eilen puhujaksi Mainostajien Liiton loppuvuoden seminaariin johon tulee arviolta 50-70 alan ammattilaista. Lupaan, että puheenvuoroni EI ole tavallisen tylsä, vaikka en mikään showmies olekaan. Huikean karsiman puuttuessa peräpohjolan juntin täytyy vain soveltaa muita keinoja joilla puheenvuorosta syntyy erilainen ja mielenkiintoinen. Lupaan, että puheenvuoroni ei ala tyyliin ”Suomen luotettavin Facebook-markkinoinnin asiantuntijayritys Fiercer Media…”

Kannattaa olla rohkea ja uida vastavirtaan. Kannattaa olla pioneeri ja tehdä asiat eri tavalla. Tämä ei ole mikään uusi oivallus vaan iät ja ajat tiedetty, mutta silti niin moni markkinoi verkossa samalla tavalla kuin muutkin käyttäen samoja väsähtäneitä ideoita.

Otetaan esimerkiksi kaiken kansan suosimat TV-kokkiohjelmat. Käynnistä alla oleva video. Ei ole toki pakko katsoa loppuun asti…

Mitä tästä? Noh, kyseessähän on tyypillinen amerikkalainen TV-kokkiohjelma jossa kivan näköinen nainen opettaa katsojia tekemään Välimeren eväitä himassa.

Booooooooooring.

Ongelma on siinä, että samanlaisia TV-kokkiohjelmia on tuhansia. Toki tällä kokilla on oma ”kulmansa”, eli hänen ohjelmansa keskittyy Välimeren sapuskaan. On fiksua ottaa haltuun jokin niche-markkina, mutta se ei takaa liikevaihtoa joka vetää naaman näkkärille.

Miten TV-kokkishow tehdään niin, että se

  1. erottuu?
  2. kerää satoja miljoonia katselukertoja (kyllä, SATOJA miljoonia)?
  3. tuottaa rahaa?
  4. tuottaa uusia ideoita ja diilejä ja sitä kautta liiketoiminnan laajentamista?
  5. ja ties mitä muuta?

Vastauksen tähän tietää Kanadalainen Harley Morenstein joka tunnetaan holtittomaan suosioon nousseen Epic Mealtime shown ”mastermindina”.

Katso esimerkki Epic Mealtime ”online cooking showsta”. On suositeltavaa, mutta ei toki pakko katsoa loppuun.

Mikä muu kokkishow kerää yhtä paljon katselukertoja ja lojaaleja faneja? Minkä muun kokkishown kohdalla katselijat tuottavat tonneittain erilaisia parodiaversioita jotka vain vahvistavat shown asemaa ja suosiota? Minkä muun kokkishown ympärille rakentuu miljoonien fanien fanaattinen kannattajaryhmä?

Epic Mealtime on aivan loistava esimerkki siitä miten erotutaan uimalla vastavirtaan. Kuka Harley Morensteinin lisäksi uskaltaisi ottaa riskiä ja tehdä kokkishown totaalisen eri tavalla? Hyvin harva, ja juuri samalla tavalla harva uskaltaa tehdä Internet-mainontaa totaalisen eri tavalla. Se vaatii rohkeutta, mutta onneksi rohkeutta voi kerätä etenemällä asteittain.

Kyllä, olet oikeassa (tiedän mitä ajattelet). Epic Mealtime jakaa mielipiteitä, ja niin pitääkin. Ei kaikki siitä pidä. Minä pidän, sinä et välttämättä pidä, ja se on ihan OK. Kyse on kohderyhmän ja asiakaskunnan segmentoinnista joka on fiksua. Jari Parantainen toteaa kirjoissaan, että ”jaa asiakkaasi hyviin ja huonoihin. Kaikki asiakkaat eivät ole hyviä”. Jari on oikeassa. Ei sinun kannata yrittääkään kaikkia miellyttää. Ei kaikki asiakkaat ole sinulle hyviä. Samalla tavalla koko maailman ihmiset eivät kiinnosta Epic Mealtimen tekijöitä. He segmentoivat asiakaskuntaansa jotta voivat lähestyä heitä taktiikalla joka tehoaa.

No miten tämä liittyy Facebook- ja muuhun verkossa tapahtuvaan bannerimainontaan? Alla pari esimerkkiä mainoksista joilla me olemme saaneet halvempaa klikkihintaa mainosten erottuvuuden ja korkean CTR:n vuoksi. Näyttävätkö nämä perinteisiltä ”Suomen luotettavin blah blah…”-tyylin mainoksilta? No ei. Ei nämä myöskään ole mitään taideteoksia, mutta numeroita katsoessa voi vain todeta näiden toimivan paremmin. Ei me myöskään olla mitään mainonnan ammattilaisia (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan), mutta rohkeasti testaamalla eri vaihtoehtoja, sekä analysoimalla tuloksia me osaamme tehdä mainontaa joka erottuu ja saavuttaa korkeampaa ROIta kuin monien muiden tekemä mainonta. Huomaa jopa kirjoitusvirhe alla olevassa 300×250 bannerissa. Mikä kämmäri!

Yllä olevat ovat siis olleet hyviä mainoksia sekä Facebookissa, että Googlen Display-verkossa. Kerronpa nyt samalla että alla oleva mainos oli ihan pa***, siis surkea. Typerä idea. Se ei siis toiminut, mutta en voinut tietää sitä muuten kuin testaamalla. Totta puhuen en mainosta tehdessäni edes tiennyt mitä ”lol” tarkoittaa. Selvitin sen vasta pari viikkoa sitten. Muistutan että olen keski-ikäinen väsähtänyt perheenisä jonka huippuhetki on lauantaiaamun kahvit takapihalla lasten vielä nukkuessa. Aahh.. enää reilut 17 tuntia…

Mitä sinun kannattaisi nyt sitten tehdä?

Surffaa viikko verkossa. Klikkaile läpi tuhansia websivuja ja pyri löytämään mainoksia jotka ovat joko kilpailijoidesi tekemiä tai läheisesti markkinaasi/tuotteeseesi liittyviä. Kerää muiden tekemiä bannereita omalle koneellesi ”swipe-fileen”.

Miksi?

Kyse on vakoilusta.

Ei, ei mistään sellaisesta vakoilusta…

Kyse on siitä että vakoilemalla kilpailijoidesi tai läheisesti samalla alalla toimivien mainostajien luomuksia voit tehdä merkittäviä havaintoja joiden perusteella voit rakentaa aiempaa parempaa ja kovempaa tulosta tuottavaa mainontaa. Vakoilemalla muita voit saada käsityksen siitä miten muut myyvät, ja siltä pohjalta voit tehdä mainontaa paremmin kuin he. Älä huoli, vakoilemisessa ei sinänsä ole mitään kiellettyä. Kopioida et toki saa, mutta havainnoida voit huoletta. Me vakoillaan niche-markkinoilla mainostaessamme todella, todella agressiivisesti.

It’s smart!