On ollut huvittavaa seurata kuinka vähintään kerran kuukaudessa jokin iltapäivälehti tai talousalan julkaisu hehkuttaa “Facebookin tuomiopäivää”. Toinen toistaan fiksumpi toimittaja pyörittelee erilaisia uhkakuvia väittäen, että Facebook “sen ja sen vuoksi” ajautuu pian tuhoon. “Joukkopako uhkaa Facebookia!”, oli viimeisin lööppi jonka huomasin.
Fakta on, että Facebook on tullu jäädäkseen. Näiden edellä mainittujen artikkeleiden kirjoittajat eivät vain tiedä riittävästi. He eivät ole sisäistäneet sitä tosiasiaa, että Facebook on yksilöllinen. Se ei ole kuin MySpace tai muut pahoja tappioita kärsineet sivustot. Facebook on suurin ja vahvin, ja se on jo nyt tehnyt historiaa. Facebook on kasvanut tasaisesti yli 800 miljoonan käyttäjän rajan, ja laskelmien mukaan tämän vuoden elokuussa se ylittää ylittää miljardin käyttäjän rajan ensimmäisenä verkkosivustona.
Google on vuosien ajan ollut Internetin ainoa “jättiläinen”, mutta ei enää. Nyt sillä on todella paha haastaja. Facebook on nimittäin kasvanut niin vahvaksi, että siitä voi tulevien vuosien aikana kehittyä maailman suurin ja merkittävin sivusto mainostajan näkökulmasta katsottuna.
Facebook voi mennä jopa Googlen ohi, etenkin nyt kun mobiililaitteiden käyttöaste “Facebookkaajien” kesken on voimakkaassa kasvussa. Facebookin raporttien mukaan yli 200 miljoonaa käyttäjää on asentanut Facebookin mobiilisovelluksen kännykkäänsä, ja nämä käyttäjät ovat Facebookin mukaan muihin käyttäjiin verrattuna kaksi kertaa aktiivisempia. Kun Facebook tulevaisuudessa antaa mahdollisuuden tehdä paikallista mobiilimainontaa, tarkoittaa se käytännössä sitä, että kivijalkakauppiaana voit sananmukaisesti houkutella asiakkaita naapurikaupasta omaan kauppaasi.
Jos välttelet Facebook-markkinointia sen vuoksi, että odotat Facebookin katoamista, teet ehkä elämäsi virheen. Laskelmointi Facebookin katoamisen varaan on hieman sama kuin panisit isolla rahalla vetoa perinteisen puhelinluettelon paluusta. Facebook-mainonnan demografinen kohdentaminen voi antaa sinulle huikean mahdollisuuden markkinoida suurelle massalle naurettavin pienin kustannuksin, joten olisi vähintäänkin hullua jättää edes kokeilematta mahdollisuutta joka on ollut monelle mainostajalle enemmän kuin lottovoitto.
Mutta sopiiko Facebook-markkinointi sinulle?
“Sopiiko Facebook-markkinointi minun tuotteeni markkinointiin? Sopiiko Facebook-markkinointi B2B-tuotteen markkinointiin? Voiko Facebookin avulla myydä enemmän kuluttajatuotteita?”
Nämä ovat tyypillisiä kysymyksiä joita minulle esitetään harva se päivä. Vastaan joka kerta, että “en tiedä, mutta sinuna kokeilisin, sillä mitä voit menettää kokeilemalla?”
Vuosien aikana on käynyt selväksi, että joidenkin tuotteiden markkinointi Facebookissa on helppoa, kun taasen joidenkin tuotteiden markkinointi on vaikeampaa. Vaikka Facebook antaa mahdollisuuden tehdä todella tiukkaan kohdennettua mainontaa pienillä kustannuksilla, ei kaikkien tuotteiden markkinointi Facebookin avulla ole välttämättä helppoa.
Jos sinulla on paikallinen kivijalkabisnes, kuten parturi-kampaamo, pizzeria, kahvila, lääkäriasema, lakitoimisto, kuntosali, erikoiskauppa, ravintola, autokorjaamo, hammashoitola, tai vastaava, kannattaa sinun kokeilla Facebook-markkinointia sen vuoksi, että Facebook antaa sinulle mahdollisuuden tavoittaa alueesi potentiaaliset asiakkaat todella nopeasti ja halvalla verrattuna moneen muuhun markkinointikanavaan.
Jos tuotteesi on tapahtuma, kuten messut, konsertti, urheilukilpailu, tai vastaava, kannattaa sinun ehdottomasti kokeilla Facebook-markkinointia, sillä etenkin tapahtumamarkkinoinnissa Facebook on osoittautunut todella voimakkaaksi markkinointivälineeksi. Esimerkiksi asiakkaamme Suomen Messujen jokainen tapahtuma, jonka markkinoinnissa olemme olleet mukana, on kasvanut. Suurinta kasvu on ollu Skiexpon kohdalla, jonka lipunmyynti on kasvanut kahden viiimeisen vuoden aikana 38%.
Facebook-markkinointi ylipäätään sopii erityisen hyvin “hauskojen tuotteiden”, kuten messujen ja musiikkikonserttien markkinointiin. Tämä johtuu siitä, että Facebookin avulla näiden tuotteiden markkinointi voidaan viedä todella syvälle potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnon kohteiden ja intohimojen tasoille. Tämä johtaa matalien kustannusten lisäklsi vahvaan sitoutumiseen ja suositteluihin.
Myytkö matkailuun liittyviä tuotteita? Kokeile ehdottomasti Facebook-markkinointia. Fiercer Media on tehnyt useita matkailuun liittyviä projekteja, ja kokemuksen mukaan tulokset ovat erittäin hyviä. Matkailu liittyy “hauskoihin tuotteisiin” joiden markkinointiin Facebook sopii erityisen hyvin. Myös matkailumarkkinoinnissa Facebook antaa mahdollisuuden mennä todella syvällä potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnon kohteiden ja intohimojen tasolla jolloin odotettavissa on hyviä tuloksia.
Onko tuotteesi poikkeuksellinen tai erityinen? Jos tuotteesi ei ole helposti saatavilla, ja se on yksilöllinen ja erilainen, kannattaa sinun kokeilla Facebook-markkinointia. Havaintojeni mukaan tällaisten tuotteiden myynti Facebook-markkinoinnin avulla on helpompaa kuin tuottiden jotka ovat arkipäiväisiä, hintakilpailtuja ja helposti saatavia. Esimerkiksi WC-paperin myynti Facebook-markkinoinnin avulla voi olla varsin haastavaa verrattuna esimerkiksi yksilöllisten korujen tai vaatteiden markkinointiin. Toki voidaan spekuloida, että myymällä ”jättipaketti” WC-paperia halvalla voi toimia myös Facebookissa, mutta pääsääntöisesti minun kokemukseni mukaan arkipäiväisten ja hieman ”tylsien” tuotteiden markkinointi Facebookin avulla on haastavampaa kuin yksilöllisten tuotteiden.
B2B-tuotteiden markkinointi Facebookissa koetaan lähtökohtaisesti vaikeaksi tai jopa mahdottomaksi, mutta esimerkiksi Fiercer Media on käytännön esimerkki onnistuneesta B2B-markkinoinnista. Emme tee “kylmäsoittoja”, emme kiertele messuilla, emme tee printtimainontaa, emme tee lehdistötiedotteita, jne. Koko meidän markkinointimme nojaa Facebookin, Google AdWordsin ja sähköpostilistamme varaan. Facebook-markkinointi sopii meidän B2B-tuotteidemme markkinointiin, ja maailmalla on monia muita esimerkkejä onnistuneesta B2B-Facebook-markkinoinnista, joten voin vain ja ainoastaan suositella myös sinua kokeilemaan oman B2B-tuotteesi kanssa.