Kirjoitin huhti-toukokuussa 2023 blogisarjan verkkomarkkinoinnin koulutuksestamme, jonka alunperin teimme PK-yrittäjille suunnatun kurssin materiaaliksi.

Alkuperäiseen materiaaliin littyy seuraava tarina. Saimme keväällä 2021 julkisen sektorin toimijalta tilauksen suunnitella ja toteuttaa verkkomarkkinoinnin koulutus pienten yritysten tarpeisiin. Erilaisten käänteiden jälkeen kurssi typistyi 2h (+ 2h lisäoptio, jonka käytti vain muutama) Teams-koulutuksiksi, jossa jokaista yrittäjää konsultoitiin erikseen etätapaamisessa. Alunperin olin ajatellut teemoittaisia kokonaisuuksia, johon jokainen mukana ollut yrittäjä olisi voinut osallistua tarpeensa ja kiinnostuksensa mukaan.

Homma jäi toki harmittamaan itseäni myös laskutuksen kannalta, mutta etenkin tunsin, että en kyennyt auttamaan yrittäjiä kuten olin suunnitellut. Niinpä kokosin ilmaisena lisämateriaalina paketin, jonka lähetin jokaiselle kurssilaiselle – ajatuksella, että heillä olisi edes jotain ”kättä pidempää” jatkoa varten. Materiaalia kertyi 75:n Power Point -dian verran.

Keväällä 2023 Fiercer Media Oy menetti erään kymmenen vuotta pyörineen tärkeän asiakkuuden, ja itselleni tuli vahvasti tunne, että nyt on markkinoitava ja nopeasti. Toki myös kassatilanne vaati toimia juuri nyt! Kuumeisesti mietin, miten voisin palvella parhaiten mahdollisesti apua kaipaavia yrityksiä verkkomarkkinoinin saralla. Jossain vaiheessa muistin 2021 keväällä tekemämme materiaalin ja lähdin työstämään tätä aineistoa.

Osin materiaaleissa oli jo täydennettävää, joten tein paljon lisäyksiä ja muokkauksia alkuperäiseen esitykseen. Aineisto kasvoi varovasti arvioiden ainakin noin kolmanneksen.

Ja lisättäköön vielä, että verkkomarkkinoinnin kokonaisuus on nykypäivänä niin laaja, että en väitäkään tietäväni ”kaikkea”. Tässä löydät tiivistettynä sellaista kokemusta, jota me Fiercer Media Oy:ssä olemme päässeet käyttämään viimeisen noin viidentoista vuoden aikana.

Alla linkit sarjan jaksoihin, ole hyvä, tutustu rauhassa ja kerro toki myös meille, jos kysyttävää/lisättävää/kommentteja yms. tulee mieleen.

Osat 1-7 Yleistä verkkomarkkinoinnista, miten generoida ”liikenneruuhkaa”?

Osa 1: Ilman liikennettä ei ole businesta verkossa

Osa 2: Markkinointivaranto

Osa 3: Kattotason brändimarkkinoinnin haasteita PK-yrittäjälle

Osa 4: ”Strategy of Giving”

Osa 5: PK-yritys sosiaalisessa mediassa/verkossa, mahdollisuuksia

Osa 6: Mitä uutta? (21-23)

Osa 7: Pari mini case-studya

Osat 8-12 Maksetun mainonnan ABC mainonta verkossa on ”MUST”, opi kuinka pääset alkuun

Osa 8: Maksetun mainonnan yleisperiaatteita ja tärkeimmät tunnusluvut

Osa 9: Pareto-periaate ja miksi perusteet on tärkeä hallita?

Osa 10: Meta-mainonta pähkinänkuoressa

Osa 11: Meta-mainonnan starttivinkit käytännössä

Osa 12: Meta-mainonnan lisävinkit

Osa 13: Google Search Ads -tiivistelmä

Huom. nyt keväällä 2023 julkaisimme sarjan hieman eri järjestyksessä, ensin käytännön osuus (osat 8-13) ja vasta tämän jälkeen strategisempi osuus (osat 1-7). Jos haluat heti päästä käytännön asioiden kimppuun, aloita osasta 8!