Astuin juuri hetki sitten junan ovista sisään. Helsingin rautatieaseman laiturilla junaa odotellessani huomasin pari Lomarenkaan ulkomainosta. Molemmissa oli sama yksinkertainen rakenne. Toisessa oli kaunis ja houkutteleva kuva kesämökistä, selkeä ”call to action” varata ensi kesän vuokramökki, sekä alhaalla Lomarankaan websivuston linkki. Toisessa mainoksessa oli täsmälleen sama rakenne sillä erotuksella että kuva ja ”call to action” olivat lasketteluhenkisiä.

Mikä tämän mainoksen primääri tavoite on? Tuntematta sen enempää Lomarenkaan ja ja kyseisen kampanjan taustoja oletan että mainonnan primääri tavoite on ohjata liikennettä (kävijöitä) Lomarenkaan websivustolle jossa kävijät varaavat vuokramökkejä. Toisin sanoen tässä tapauksessa ulkomainonnalla pyritään ohjaamaan liikennettä websivulle.

Toimiiko tämä? Tuleeko liikennettä, ja käykö kauppa? Miten korkeaa ROI:a tämä mainonta tuottaa?

Kuten sanoin, en tunne tämän kampanjan taustoja ja yksityiskohtia, joten en osaa vastata yllä oleviin kysymyksiin.

Tarkoitukseni EI ole ottaa nyt kantaa siihen onko Lomarenkaan ulkomainonta fiksu sijoitus vai ei. Sehän ei loppujen lopuksi edes kuulu minulle. Tämän blogipostauksen tavoite on saada sinut miettimään, että onko ulkomainonta hyvä sijoitus SINULLE kun tavoitteenasi on ohjata liikennettä websivullesi. Tuottaako kohdentamaton ulkomainonta (mainoksen näkevät myös ne joita asia ei voisi vähempää kiinnostaa) websivulle korkeamman ROIn tulosta kuin esimerkiksi tiukkaan kohdennettu Facebook- ja Google AdWords-mainonta?

Vastauksen tähän voi saada vain testaamalla.

Jos teet ulkomainontaa, niin toimi seuraavasti.

  1. Tee vain ja ainoastaan ulkomainontaa esimerkiksi yhden kuukauden ajan
  2. Mittaa sivuston liikennettä esimerkiksi Google Analyticsin avulla
  3. Laske kampanjan loputtua yhden konversion (myyntitapahtuman) hinta, eli paljonko sinun tulee sijoittaa ulkomainontaan tehdäksesi yhden myynnin
  4. Laske koko kampanja ROI [(myynti-mainontaan sijoitettu pääoma)/mainontaan sijoitettu pääoma)]

Tämän jälkeen

  1. Tee täsmälleen samalla budjetilla vain ja ainoastaan tiukkaan kohdennettua Facebook-mainontaa esimerkiksi yhden kuukauden ajan optimoiden mainontaa ja laskeutumissivua koko kampanjan ajan
  2. Mittaa sivuston liikennettä esimerkiksi Google Analyticsin avulla
  3. Laske kampanjan loputtua yhden konversion (myyntitapahtuman) hinta, eli paljonko sinun tulee sijoittaa kohdennettuun Facebook-mainontaan tehdäksesi yhden myynnin
  4. Laske koko kampanja ROI [(myynti-mainontaan sijoitettu pääoma)/mainontaan sijoitettu pääoma)]

Lopuksi vertaa tuloksia. Vertaa paljonko kohdentamaton ulkomainonta tuotti kävijöitä suhteessa tiukkaan kohdennettuun ja jatkuvasti optimoituun Facebook-mainontaan. Vertaa paljonko sinun täytyi maksaa yhdestä konversiosta sekä ulkomainontaa että Facebook-mainontaa tehdessäsi. Lopuksi vertaa kumpi menetelmä tuotti korkeampaa ROI:a, sillä loppujen lopuksi kaikkein tärkein ja olennaisin mittari Internet-markkinoinnissa on ROI.

Tämän jälkeen voit testata samalla tavalla myös radiomainontaa, televisiomainontaa, Google AdWords-mainontaa ja vaikka flaijerimainontaa.

Vain TESTAAMALLA ja tuloksia VERTAILEMALLA voit tietää mikä juuri sinun tuotteen markkinoinnissa tuottaa tulosta ja mikä ei.

Yllä esitetty prosessi on yksinkertaistettu, eikä siinä luonnollisesti oteta huomioon yksityiskohtia joita esimerkiksi eri sivustojen liikenteen mittaamisessa voi esiintyä.


0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *