Internetin ja sosiaalisen median maailmassa jo noin viisi vuotta sitten tapahtuneet asiat tuntuvat muinaisilta. Neljä-viisi vuotta sitten Facebookissa kovaa valuuttaa olivat ns. tykkäyskampanjat, joilla pyrittiin nostamaan organisaatioiden Facebook-tykkäysten määrää maksetun mainonnan keinoin.
Sittemmin Facebook muutti käytäntöjään ja erilaiset ”Tykkää ja voita”-tyyppiset kisat kiellettiin. Samalla kun omille tykkääjille suunnattujen postausten orgaaninen kattavuus on koko ajan laskenut, niin moni on jo luopunut kokonaan ajatuksesta, että tykkääjien määrää kannattaisi maksetulla mainonnalla edes yrittää nostaa.
On kuitenkin poikkeuksia. Tässä lukuja asiakkaaltamme. Tässä tuote on itsessään media – kyseessä yksi Suomen kovimmista Facebook-sivuista omalle kohderyhmälleen.
Maksetun kampanjan avittamana toistaiseksi yli 4000 uutta fania viidessä päivässä, orgaaninen liikenne mukaan lukien (ja luku kasvaa paraikaa!).
Huomattavaa tässä on, että mainoksissa ei ole minkäänlaista kisaa/promootiota. Niissä vain yksinkertaisesti kerrotaan, mitä lisäarvoa sivu tarjoaa. Kuten mainitsin kyseessä on sisällöltään todella kovatasoinen sivu.
Nyt voit tietysti kysyä, mitä hyötyä tästä on? No, voisi sanoa, että ”70 000 fania eivät voi olla väärässä” – tässä tapauksessa sivu on tärkeä kanava, jota seurataan aktiivisesti ja keskustelu käy vilkkaana. Sivu toimii käyntikorttina ylläpitäjille, jotka myyvät omaa osaamistaan räätälöityinä palveluina muun muassa erilaisille yritysyhteistyökumppaneille. On helppoa väittää yleisesti, että enää et tarvitse Facebook-tykkääjiä – kuitenkin vastavirtaan kulkeminen on usein järkevää. Tässä tapauksessa jo monien hylkäämä Facebook-yhteisö markkinointikeinona elää ja voi erittäin hyvin!
Mitä mieltä olet?