Jos olette aukaisemassa verkkokauppaa ja haluatte ohjata ihmisiä nimenomaan sinne, niin tuolloin suosittelen, että toteutamme tämän tulospohjaisesti. Maksatte siis ainoastaan klikeistä, eli siitä kun henkilö ohjautuu teidän verkkokauppaan. Alin klikkihinta tällaisessa kampanjassa on 0,52€ + alv (mainosmuodot jättibanneri, mainosboksi ja suurtaulu).

Sain yllä olevan ehdotuksen erään suuren kotimaisen mediatalon edustajalta kysyessäni heiltä verkkomainonnan tarjousta.

Tällä ehdotuksella ei ole mitään tekemistä tulospohjaisen hinnoittelun kanssa.

Kuinka niin? Kaverihan on oman alansa ammattilainen.

Aiheeseen perehtymätön voisi tähän ”lankaan” mennäkin, mutta guru ei.

Tulospohjainen markkinointi on kova juttu

Wikipedia tunnetusti tietää kaikesta kaiken, joten katsotaan mitä se sanoo tulospohjaisuudesta, joka tunnetaan englanninkielessä termillä Cost Per Action (CPA).

”Cost Per Action or CPA (sometimes known as Pay Per Action or PPA) is an online advertising pricing model, where the advertiser pays for each specified action (a purchase, a form submission, and so on) linked to the advertisement. Direct response advertisers consider CPA the optimal way to buy online advertising, as an advertiser only pays for the ad when the desired action has occurred. An action can be a product being purchased, a form being filled, etc. The desired action to be performed is determined by the advertiser.” – Wikipedia

Tässäpä kunnon kliseemäinen markkinointikuva, yeah dude!

Tulospohjaisessa diilissä kyse on siitä, että mainostaja maksaa mediatilan omistajalle vain silloin kun mainonta tuottaa tulosta, eli silloin kun mainostaja tekee uutta rahaa tai kasvattaa varantoaan (kuten sähköpostilistaa). Kirjoitin tulospohjaisesta markkinoinnista blogipostauksen jo viime kesänä.

Minulle ehdotetussa diilissä ei ole kyse tulospohjaisuudesta vaan klikkihinnoittelusta, eli maksan ennalta sovitun summan aina kun joku ohjautuu myyntisivulleni klikattuaan mainosta. Tässä on siis kyse täsmälleen samasta kuin yleisesti tunnetusta klikki-, eli CPC-hinnoittelusta. Mieti hieman jo tuota lausetta yllä: ”Maksatte siis ainoastaan klikeistä, eli siitä kun henkilö ohjautuu teidän verkkokauppaan”.

Tulospohjaisuus Suomessa on uutta, ja ehkä mediatalojen kokemattomuus tulospohjaisen (CPA) markkinoinnin suhteen aiheuttaa käsitteiden sekoittumisen.

Tulospohjainen myynti on Suomessa vielä lapsen kengissä, eikä ole ihme, että sitä ei vielä tunneta hyvin. Jos sinulle ehdotetaan tulospohjaista diiliä, niin varmista, että kyse on aidosta tulospohjaisuudesta. Varmista, että maksat mediatilan omistajalle vain silloin kun teet MYYNTIÄ tai KASVATAT VARANTOASI.

Toki tässä kannattaa huomata, että minulle tarjottu ”tulospohjainen” hinnoittelu on huomattavasti halvempaa kuin tyypillinen CPM-hinnoiteltu bannerimainonta kotimaan TOP100-sivustoilla (lue lisää verkkomainonnan hintatason tutkimusraportista), mutta edelleen kokemukseni Facebook-mainonnan kanssa päihittää tämänkin diilin kevyesti. Olen nimittäin saavuttanut Facebook-mainonnalla jopa 0,02 euron klikkihintoja yli 50%:n konversiotasolla.


1 kommentti

Teemu Kinnunen & #183;10.6.2011 07:07

Hyvä huomio!

Käsitteet ovat menneet aika lahjakkaastikin sekaisin. Eihän tulosta voida mitata liikenteen määrällä vaan niinkuin sanoit, CPA on tähän oikea mittari.

Kyllä mainostaja jää aika usein yksin tulostensa kanssa, vaikka kyseessä olisikin CPM:n sijaan CPC hinnoittelu. Liekkö kukaan Suomessa vielä edes myynyt mainostilaa CPA hinnoittelulla?

Jokatapauksessa surkea diilihän tuo bannerimainonnan ostaminen yleensä on. Ala on vielä sellainen, että asiaan perehtymättömiä vedetään höplästä ja samalla laskutetaan ällistyttävän suuria summia rahaa. Kuka uskaltaa katsoa yksittäisen CPA:n hinnan? En minä ainakaan 🙂

Kommentointi on suljettu.