Tiesitkö, että sinulla on vain 3-5 sekuntia aikaa herättää potentiaalisen asiakkaan huomio? Ensimmäiset muutamat sekunnit ratkaisevat lukeeko netin surffaaja huikean hienoa myyntiräppisi vai klikkaako hän ”back”-nappia. Miten ihmeessä voit herättää huomiota niin lyhyessä ajassa?
Tässä hyvä esimerkki.
Asiakkaamme vihjasi Fiercer Mediasta kaverilleen joka pyörittää omaa matkailualan pienyritystään, ja tämä päätti ottaa yhteyttä. Hän ilmeisesti aavisti, että me saamme kymmeniä sähköposteja vuorokaudessa, joten kiinnittääkseen huomiomme hänen viestinsä tuli olla erilainen, ja sitä se todellakin oli.
Keräsen Markku (nimi muutettu) sanoi, että TE OLETTE ERILAISIA KUSETTAJIA. Minä haluaisin…, jne.
Kukaan ei voi ohittaa viestiä joka alkaa tällä tavalla, vai oletko eri mieltä?
Ensimmäinen reaktioni on, että ”mitä helv… tämä nyt meinaa,” sillä en todellakaan pidä meitä kusettajina. Ensimmäinen reaktioni johti siihen, että viesti oli suorastaan pakko lukuea loppuun.
Luettuani viestin loppuun ymmärsin, että kaverilla on oikeasti asiaa, eikä hän meitä huijareiksi nimitäkään. Hän vain haluaa kiinnittää huomioni erikoisella viestillä.
BRILJANTTIA!!
Vastasin kaverille täsmälleen seuraavilla sanoilla:
Mitä opimme tästä?
Jos haluat kiinnittää vastapuolen huomion päästäksesi esimerkiksi samaan neuvottelupöytään, lähesty häntä viestillä joka TODELLA POIKKEAA kaikesta muusta viestiliikenteestä mitä hän vastaanottaa.
Sama pätee markkinointiin. Jos haluat tavoittaa kohderyhmäsi huomion, luo sellaisia laskeutumissivuja, mainoksia ja sähköpostiviestejä jotka EROTTUVAT kaikesta muusta toitotuksesta.
Toki täytyy muistaa, että ylläkuvatun kaltainen viesti saattaa myös ärsyttää joitakin, joten sinun olisi hyvä tuntea vastapeluri jollakin tasolla. Rohkeassa viestinnässä ja markkinoinnissa on aina myös oma riskinsä, mutta aivan kuten sijoittamisessa, myöskään markkinoinnissa ei voi saavuttaa kovin erikoisia tuloksia riskittömällä markkinoinnilla.
Eräs amerikkalainen pitkän linjan niche-markkinoija totesi puoli vuotta sitten, että hän saa kymmeniä yhteistyökyselyitä päivässä. Sanomattakin on selvää, että suurin osa niistä menee ohi koska kukaan ei voi käsitellä ainakaan helpolla sellaista määrää kyselyitä 365 päivää vuodessa.
On kuitenkin mahdollista erottautua ja päästä yhteistyöhön ”gurun” kanssa, sillä eräs kaveri lähestyi markkinoijaa toistuvasti viesteillä jotka olivat suorastaan pähkähulluja. Kaveri nimittäin lähetteli markkinoijalle vinkkejä todella hassuista videoista, sekä ajoittain ehdotusta yhteistyöstä. ”Viestipommituksen” jatkuessa jonkin aikaa markkinoija mietti ”who the heck is this funny guy?”, ja lopun tarinasta arvannetkin. Kaksikko päätyi molempien kannalta varsin tulokselliseen yhteistyöhön.
Millaista erilainen ja huomiota herättävä markkinointi käytännössä sitten on?
Suosittelen vilkaisemaan esimerkiksi Varustelekan mainontaa. Ne kaverit osaavat hommansa, ja se toki ilmenee Varustelekan liiketoiminnan nopeasta kasvusta. Muun muassa Varustelekan Facebook-mainonta on ollut aivan fantastista!
Todella poikkeava ja huomiota herättävä mainonta ei ole helppoa. Se vaatii luonnollisesti luovuutta, mutta erityisesti rohkeutta. On niin helppoa pitäytyä tutussa ja turvallisessa mainonnassa tyyliin ”meiltä saat Suomen luotettavinta palvelua…”
Blah, blah.. Nämä jutut on jo kuultu ja nähty. Ei erotu.
Ota ”härkää sarvista” ja aloita markkinointi joka erottuu ja nostaa sinut kilpailun yläpuolelle. Ole rohkea ja kokeile hulluimpiakin ideoita laidasta laitaan. Älä pelkää, sillä et sinä tuhoa bisnestäsi kovin helpolla. Meillä Jannen kanssa on aika tarkkaan ”no limits”-asenne, eli me tietoisesti venytämme rajoja, mutta mitään hävytöntä tai yksilöitä loukkaavaa markkinointia emme tee emmekä suosittele.